Tågtrafiken rasar i kvalitetsmätning

JÄRNVÄG. En undersökning från det internationella konsultbolaget Boston Consulting Group visar att den svenska tågtrafiken rasar i kvalitet. 2015 låg Sverige tvåa på topplistan efter Schweiz. 2017, då den senaste undersökningen genomfördes, hade Sverige trillat ner till plats sex.

Framför allt tappar Sverige i tågens punktlighet. Men över längre tid tappar man även i säkerhet.

Vartannat år genomför Boston Consulting Group en prestationsjämförelse mellan de europeiska ländernas järnvägstrafik.

Den senaste undersökningen som presenterades i april 2017 visar att Sverige tappat i kvalitet jämfört med de nordiska grannarna Danmark och Finland som passerat Sverige på listan. Även Tyskland har gått om.

2015 var Sverige nummer två på topplistan efter Schweiz. Två år senare, 2017, var Sverige nummer sex.

– Det är ett kraftigt tapp. Vi ligger på väsentligt lägre nivåer än Frankrike, Finland, Tyskland, Danmark och Schweiz när det gäller kvalitet, säger Olof Sundström på Boston Consulting Group.

Sverige har framför allt tappat i kvalitet när det gäller tågens punktlighet. Även ländernas andel snabbtåg och konsumenternas pris per kilometer mäts. Undersökningen gäller både passagerar- och godstrafik.

Problemet för Sverige är att vi under en lång följd av år lagt pengar på annat i stället för på underhåll av järnvägen.

SVT

-Pettersson tycker det är märkligt. Finansminister Magdalena Andersson säger att Sveriges ekonomi går som tåget men ändå förfaller vägar och järnvägsnät och mycket annat. Vad lägger du pengarna på Maggan?

Politikerna kanske tror att det räcker med att höja drivmedelskatten för att vi ska åka kollektivt.

19 thoughts on “Tågtrafiken rasar i kvalitetsmätning

  1. Det är ledningar,spår, växlar och tåg,mycket kan gå sönder. Bil är säkrast om den vill säga inte är för gammal och sliten.

  2. Som en ingenjör anställd på sj sedan över 40 år svarade mig på min fråga om det extremt eftersatta järnvägs och tågunderhållet och alla risker/förseningar och stora problem det orsakar ;det är ett under att det inte sker fler och större olyckor med tanke på att allt precis allt är gravt misskött/eftersatt sen 25 år tillbaka då sj enbart tvingats köra på vinster och staten lagt alla pengar på ”annat”,de reparationer som gjorts har varit av yttersta nöd och tvång för att tågen övht skall kunna gå ,sj underhållspersonal har larmat gång på gång om stora brister men inte fått nåt gehör från regeringarna under alla dessa 25 år.Det är bara en tidsfråga innan det sker en stor olycka med många döda/skadade sa ingenjören mycket bekymrad och upprörd,han sa att i år (2017) fick sj en kaffekopp med småmynt till att göra ett stort underhållsarbete,skamligt! Mp stal ju dryga 4 miljoner ca av sj vinst som skulle gått till underhåll av järnvägsnätet och tågen och la på massinvandring av id lösa människor från tredje världens mest dysfunktionella och våldsammaste länder och sossarna gick med på det såklart.

    • Ursäkta, 4 miljarder skall det stå ,summan som Mp tog från sj vinster alltså.

  3. Med den höjda bensinskatten blir det fler sjukhus-sängar och operationer i Eritrea.
    Det räcker också tilI att invandrares släktingar kan få socialbidrag i hemlandet.

  4. Men visst fungerar skolan, vården och omsorgen som Sveriges politiker bedriver i Eritrea.

  5. Förr när det fanns ånglok och ända fram till att statens SJ monopol på tågtrafiken och allt järnvägsunderhåll upphörde så fungerade allting, tågen kom och gick i tid i alla väder !
    På den tiden var det ordning och reda i samhället det fanns ett ansvarstagande bland annat tjäntemannaansvar och krav på att saker och ting bara skulle fungera inget flummande som idag.

  6. När avregeleringen blev med SJ då började raset med allt inom järnvägen.
    När SJ innan skötte allt samman då fanns det folk i varje stad och även i de mindre orterna.
    Som även skötte underhållet av spåren.
    Även om tågen var sena så kom de fram.
    Tågen tillverkades i bl.a. Kalmar verkstad. som klarade av vårat vinterklimat.
    Nu när det blir vinter då stannar de istället.

    Sedan lägga in en massa persontrafik så att det finns numera inga tider mellan tågen att göra spårarb.
    Förr när det var max 130 km/h och färre tåg fanns det tid med att vara i spåret för arbete.
    Det är en väldig skillnad med att åtgärda något och kunna arb. på 60 min. mot vad det är nu på max 20 – 30 min.
    Allt är utlagt på entreprenad.

    Underhållet på lok och vagnar har det dragits ner på.
    Hur ofta var det förr som det var en kontaktledning neddragen.
    Nu är det stup i ett.
    När de inte tar in loken lika ofta och gör översyn på strömavtagaren.
    När kontaktskenan blir tillräckligt sliten då skall denna byta ut.
    Mot som idag låta den riva ner ledningen.

    Det prats om att satsa en massa pengar på att bygga ny järnväg med höghastighetståg.
    Istället för att få ordning på det som politikerna har dragit ner.

    Våran folkkäre Jokkmokks-Jokkes största besvikelse genom sina år var den att Inlandsbanan (Folkets Järnväg) lades ner.
    Jokke som arb. på SJ var med om att bygga denna Inlandsbanan samt även fick vara med och se att denna lades ner.
    Jokkmoks- Jokke gjorde därefter en hyllning till alla dem som var med och byggde denna ”Folkets Järnväg”.

    Rallarsving (Det var vi som byggde folkets järnväg)

    • Hej Macke !

      Då det gäller snabbtågen har jag samma syn som du. De vill jag inte ha.

      Då det gäller avregleringen är jag oenig. Troligen har du grunda kunskaper i frågan.

      Jag anser att det var en nödvändig åtgärd.

      Befogad kritik finns att anföra men in det stora hela har det varit gynnsamt. Särskilt för godstransporter.

      Det tog mindre än tre år att byta den gamla orationella godsvagnsparken mot moderna rationella godsvagnar som du ser på bangårdarna idag.

      Järnvägen har ökat sina godstransporter varje år sedan avregleringen. Mycket kreativt arbete bedrivs i det tysta.
      Allt var inte fel med SJ, ”Sent Jämt”, men flera samhällsändringar kom på 1950 – talet och 1960 talet.

      En stor del av personalen förlorade sin ansvarskänsla på 1960 – talet samtidigt som de red på sina Ordinarie anställningar (kunde inte förlora jobbet.) och sitt monopol.

      Jag menar att SJ faktiskt saboterade järnvägen.

      Vägnätet förbättrades dramatiskt mellan säg 1955 till 1965. Bilar traktorer och lastbilar förbättrades. Järnvägens utveckling stod stilla en tid.

      Fyra transportslag finns. De är:
      Sjöväg,
      Järnväg.
      Landsväg,
      Flyg.
      De bör ses i ett sammanhang.

      Håll tillgodo med http://www.tagkartan.se och kommentar om Trelleborgs Hamn: http://tomasgidlof.se/Bookmark.html Ändra där 50:-/ mil till 100:-/mil.

      Med vänlig hälsning
      Tomas.

  7. Det är till att kosta på. BGC à 2500-3000 kr/h genomför löpande lite sifferanalys på data som kan hämtas rätt ur operatörernas system.

    Eg ganska ointressant att jämföra mellan olika länder. Tågtrafiken skall fungera . slut

  8. Efter att ytterligare flygskatt infördes konkade två inrikesflyg, Nu sätter trafikverket in bussar till Norrland. Galenskapen har ingen ände.
    Nu flyger vi från Kastrup.

    Sossarna lovade att lämna tillbaka miljarderna som Bosse Ringholm stal ur AP-fonderna, när får vi tillbaka dom?

  9. Snabbspårs-fiasko blev det iaf för det här stillastående tåg-ekipaget …

    https://4.bp.blogspot.com/-GjOkQBGSX6Y/V4NSAeAGAfI/AAAAAAAAFAU/EdMqlaBPU0QH-G-eQmKQpYf-wQQl84rzACLcB/s640/lok-LOW.jpg

    Från Jeanders bildblogg

    … med loket Löfven (S), kolskyfflaren Fridolin (MP) och stinsen Sjöstedt (V) som fick uppenbara problem att avancera framåt i utvecklingen.

    I värsta fall slutar färden med den besättningen så här …

    http://3.bp.blogspot.com/-ew1QxO7LOeA/UHVI1u4EjaI/AAAAAAAACBQ/wewaff9LGLU/s640/%C3%85nglok_5_ursp_rad_i_Norrt_lje_fr_Sp_rv_gsmuseum_2007_25.jpg

  10. Precis som med politiken, Media, programmen i Radio o TV,
    underhållet av vägar, ja det är mycket som går bakåt, kan
    det bero på att vi har haft verklighetsfrånvarande beslutsfattare i
    25 års tid som mer än gärna skryter om hög utbildning, men som
    verkar att ha blivit dummare ju mer dom studerat, ta Fynny Lööf ,
    till ex.hon som bara har teoretisk utbildning, här har bildningen
    gått bakåt med besked, det märks när hon är med på att genomföra
    ett stort idiotiskt beslut?

  11. Det ännu märkligare är att man trots de stora och kända bristerna i järnvägssystemet vill bygga höghastighetsbana i söder, Norrbotniabanan i norr och multipla dubbelspår i Mälardalen. Borde man inte först visa att man kan förvalta det man redan har innan man vräker ut miljarders miljarder på nytt?

Lämna ett svar till RiksAvbryt svar