Tjugoen brandbekämpningsplan från många olika länder hjälper Israel i kampen mot de bränder som plågar landet.
De första planen som nådde Israel från utlandet var tre från Grekland. Omedelbart efter den grekiska kom tre plan från Turkiet, två från Italien och ett från Cypern. Ryssland skickade två Beriev Be-200 flygplan som kan bära 12 ton vatten. I fredags kom en ”C-130J Super Hercules” det militära transportflygplan som tillhör den cypriotiska flygvapnet med 70 cypriotiska brandmän för att hjälpa till. Det amerikanska ”supertank” planet en Boing 747 som kan ta 72 ton vatten har anlänt och börjat sin insats.
Den palestinska myndigheten har skickat åtta brandbekämpningsgrupper som hjälper till.
FjärranÖsternRedaktören antar att vår utrikesblondin och stassmistern anser att Svea rikes släckningsresurser bättre behövs i våra brandhärjade ”utanförskapsområden”!
Ett tips: Rösta här, när jag röstade hade SD 81,39% av rösterna!!
http://www.riksdagsval2018.se/
Svenska myndigheter tycker det är bättre att hjälp kommer från närområdet…
Alla bräder har släkts nu
http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3975410/Israel-firefighters-say-fires-extinguished.html
23 pyromaner har anhållits. Vissa på bar gärning:
http://www.jerusalemonline.com/news/in-israel/local/arson-intifada-23-suspects-arrested-25001
Sveriges Radio nämnde att de palestinska myndigheterna skickat hjälp…det omnämnadet var nog ingen tillfällighet.
Är det den muslimska våren som tar fart.
och från Sverigeistan kommer ett helt lass tändstickor till Palestinierna!
Samt några kbm brännbar vätska.
Skulle subban Wallström skicka något till Israel blir det säkert ett plan som kan spilla lite bensin på brasan.