INVANDRING. Många vittnar om att flera av de som migrationsverket klassar som barn i själva verket är vuxna. Det råder stor osäkerhet kring bedömningen av ålder. Hör ett reportage av Dimitri Lennartsson, Jörgen Huitfeldt och Magnus Thorén.
Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson vill att åldersbedömningar ska göras tidigt asylprocessen.
– Vi måste ha ett system som säkrar att barn bor med barn och behandlas som barn. Samtidigt får vi inte löpa risken att skicka barn till vuxenboenden. Vi måste få på plats ett fungerande system för medicinska åldersbedömningar tidigt i processen, när de ensamkommande kommer till Sverige, säger han.
Morgan Johansson berättar att av de ensamkommande han träffat på HVB-hem runt om i landet under sina 18 månader som ansvarig minister har de flesta varit tonåringar. Men samtidigt har det i vissa fall visat sig vara gränsfall.
– Den här regeringen har ärvt ett kapsejsat system där barnläkarna i princip fick vetorätt. Nu ska Rättsmedicinalverket vara klara med sin utredning om åldersbedömningar och i november ska vi kunna återupprätta det system som spårat ur.
Lyssna gärna på Studio Ett:s reportage och fråga er sedan när ursäkterna kommer från PK-etablissemanget och hatmedierna…
Moderaterna 2012: ”Diskussionen kring ensamkommande barn är onödig”
Rädda Barnen: En myt att vuxna påtår sig vara barn.
Bara för att nämna några åsiktsmuppar som lekt PK-Följa John i stället för att tänka själva. Och frågan om ursäkter är retorisk, ursäkterna kommer aldrig…
Fast det skulle vara rädd kul med ”Förlåt Jimmie och alla alternativmedier, vi hade fel och ni rätt – hela tiden”
”Barnen” kostar mer än polis och domstolar tillsammans

Verkar som att 99% av alla baaarn kommer från Afghanistan. Resten från typ Eritrea. Vilken asylrätt har dom??
Landsförrädare som skiter i sina familjer och landet dom är ifrån, en skam som man kan hånskratta åt, stora präktiga skämt.
Gör skämtartiklar av dom och sälj ut på Buttericks.
Jävla avarter.
http://pbs.twimg.com/media/CkapVxYXIAAvCzW.jpg
[…] Läs även Petterssons ”De ensamkommande vuxna” […]
http://pbs.twimg.com/media/ChbMJVAWMAAU-VU.jpg
Barnläkare är till för barn, dvs. de som är upp till tretton cirka. Här behövs vuxenläkare.
Så hur går det när barnläkare får vetorätt?
De vuxna arga ljugande unga männen klassas som barn och de riktiga barnen riskerar att utsättas för diverse.
Det kostar samhället enorma pengar. Skall dessa finansieras genom neddragningar inom vård och omsorg för barn?
Dags att fundera över hur barnvänliga barnläkarna egentligen är?
Och varför inte övriga läkare opponerat sig?
Det är en skyldighet för vårdpersonal att anmäla när barn kan antas komma till skada? Varför är läkarkåren så tyst och finns det inte gott om läkare inom moderaterna som kunde förklarat en hel del flr en sjukling som Reinfeldt?