I en debattartikel i SvD skriver Hans Brun, forskare med inriktning på terrorism och asymmetriska konflikter och Johanne Hildebrandt, fd krigsreporter, gästprofessor i journalistik och ledamot i Kungliga krigsvetenskapsakademin om medias rapportering om flyktingkrisen.
Läs hela artikeln på länken. Jag har klippt några stycken nedan.
Den mäktiga manifestation av medmänsklighet som följt flyktingarna in i Europa och till Sverige förtjänar all heder, likväl finns det ett besvärande tomrum i medias rapportering…
…Utan aspirationer på att ge en exakt sammanställning visar dock genomräkningen att antalet rapporter från reportrar på plats som kan ge förstahandsuppgifter samt fakta överskuggas därmed av åsikter och goda handlingar.
Enligt statens pressutredning från 1972 är mediernas uppgift är att informera, kommentera, granska samt gruppkommunikation.
Så varifrån flyr flyktingarna? Varför vill de just till Europa och Sverige? Hur bekämpas IS?
Det är fullt möjligt att flyktingsmuggling utgör en viktig inkomstkälla för jihadisterna, och som dessutom medför en rad fördelar för dem. De europeiska säkerhetstjänsterna riskerar att överbelastas och det finns en risk för att jihadister göms bland flyktingarna för att bygga upp terrorceller i Europa som senare kan aktiveras för att genomföra attacker mot europeiska mål. Sådana celler har funnits i
Mer än någonsin behövs insikter och inte åsikter och till detta krävs fakta.
Behovet av en god, analyserande och initierad journalistik är därför en förutsättning för att effektivt lyckas bemöta jihadismen och andra utmaningar Sverige och världen står inför.
-Pettersson håller helt med Brun och Hildebrant men det är inte direkt någon nyhet när de påstår att journalisterna är odugliga på att rapportera fakta, risker och kostnader med invandringen…
Det som 7-klövern och den totalt värdelösa Svenska massmedian håller på med i invandringsfrågan är samma sak som kommunen och polisen i
Södertälje håller på med angående en förskola där. 7-klövern är fullständigt medvetna om att detta helvete är totalt fel, men vägrar göra något åt det förrän det är för sent.
Södertälje kommun och polisen i Södertälje vet att det är ligister på skolgården som förstör men vägrar göra något åt det förrän skolan har brunnit ner.
Två problem, olika stora men med samma facit.
Måste man inte först informera om det överhuvudtaget finns några utrikes reportrar i Sverige?
Och om det gör det – var befinner dom sig när dom ger information?
Ja det är nog bara en tidsfråga innan det första terrordådet med många döda samt skadade i hundra tal. Men tydligen har 7klövern bestämt detta. måste ske innan man fattar att vi måste ha bättre koll på vilka vi släpper in i landet………….
Herrarna Brun och Hildebrandt riskerar själva att drabbas av ev. muslimska attacker – därav den pyttelilla kritiken som är bättre än ingenting, naturligtvis.
Har dessa herrar visat någon medkänsla med drabbade svenskar?
Tror inte det…