Pojkfotbollsmatch urartade i bråk

HELSINGBORG. Fem misshandelsanmälningar blev resultatet efter lördagens fotbollsmatch i P16-klassen mellan Högaborg och danska Fremad Amager, då de möttes i Eskilscupen.

– Det har varit tumult, ett stort slagsmål. Och vi har en hel drös med vittnen att prata med, säger Kim Hild på polisens ledningscentral till Helsingborgs dagblad.

Det ska ha handlat om strupgrepp och knytnävsslag mot både spelare och publik.

Eskilscupens tävlingsledare Tommy Billquist säger till tidningen att han inte vet hur det hela uppstod, men misstänker att det började inne på planen.

Båda lagen är nu avstängda från resten av turneringen eftersom de brutit mot Svenska Fotbollförbundets tävlingsregler. Ingen person greps och ingen ska heller ha behövt ambulansvård.

-Pettersson vet inte om det var nedanstående spelare som var på plan för Högaborg men det är så de svenska hjältarna presenteras på klubbens hemsida…

2015-08-02_1055

Intressant är att fotbollspojkarna ser ut som pojkar till skillnad från de ensamkommande ”barnen”

2015-08-01_0831

UPPDATERING: Eskilscupens chef Billquist kommenterar

Billquist uttrycker stor ledsamhet över vad som hänt. Samtidigt har han en teori om varför konflikten uppstod: – Det finns ett stort mått av ego och bekräftelsebehov bland ungdomar i dag. Man tar ingen skit, man måste hela tiden försvara sin egen rätt i stället för att vända kinden till. Det kunde såklart hända förr också, men sannolikheten att det händer i dag tror jag är större.

HD.se

5 thoughts on “Pojkfotbollsmatch urartade i bråk

  1. Högaborg är ett invandrarghetto i Helsingborg. Det kallades inte för ett utanförskapsområde i den där rapporten, men det är ett mycket otryggt område. Mycket arabiska tonårsgäng på kvällarna, inbrott, droger och oväsen. För 15 år sedan var det ett ganska fint område. Det gick snabbt utför när araberna flyttade in.

  2. Det själländska laget ledde med 1-0 och några minuter kvar… vad behövs mer för att starta ett minikrig än en avblåsning när det ”svenska” laget är i anfallszonen…

Kommentera