Flygkonflikten är osvensk

ARBETSMARKNAD. Det pågår som ni vet en konflikt mellan flygbolaget Norwegian och piloternas fackförening. Jag vet inte exakt vad det är som gått snett men märkligt nog ställer sig politiker på piloternas sida vilket är ovanligt i landet där regeringen säger att arbetsmarknadens partner ska göra upp.

– Jag känner inte igen de metoder som Norwegian använder sig av, det är osvenskt och det är onorskt, säger Marita Ulvskog, f.d. kommunist och numera socialdemokratisk EU-parlamentariker.

-Pettersson tycker det är trevligt att en socialdemokrat erkänner att det tydligen finns något som är svenskt! En annan rolig kille är Vänsterpartisten Ali Esbati som i ett nystartat nätverk för vänsteraktivism, kämpar för de strejkande piloterna på Norwegian. Ali Esbatis budskap är ”Anständiga villkor” för piloterna. Norwegian gjorde miljardförlust förra året och något måste göras och då driver vänstern kravet på ”Anständiga villkor” för piloterna när genomsnittslönen för anställda flygkaptener är 1 142 172 norska kronor om året och styrmän 744 468 norska kronor.

Det tyder på att välfärden är hög när vänstern slåss för piloter med miljonlöner…

2015-03-08_1954

13 thoughts on “Flygkonflikten är osvensk

  1. Detta är ett typiskt fall då olika principer som man omhuldar står mot varandra. Piloterna är ”välbetalda”, inte tu tal om annat och det härrör sig från en tid då pilot var ett yrke som ställde höga krav på utövaren och det gör det fortfarande de få gånger som allt inte fungerar som det ska.

    Jag vet inte heller hur stor tillit man ska ha till konspirationsteorierna runt Frankfurtskolan och kulturmarxismen men helt klart är att det finns människor som är beredda att gå väldigt långt för att tjäna pengar såsom György Schwartz (George Soros för de flesta). Ska man rasera ett samhälle är det enklast att börja höst upp och ska man sänka löner är det smartast att börja med de mest välbetalda. Bankdirektörer är av någon anledning undantagna.

    Om det är billigare att flyga mellan två städer än att ta transferbussen till och från flygplatserna då kommer vi att få problem. Observera att i flygbiljetten ingår skatt flygplatsavgifter vilket det ofta inte gör i bussbiljetten på samma sätt. Peter “Nalle” Lundgren (SD) har vid några tillfällen i europarlamentet vittnat om att den svenska åkerinäringen är på väg att utkonkurreras av utländska chaufförer som arbetar under vidriga förhållanden.

    Igår långtradarchaufförerna, idag piloterna, imorgon du och jag.

  2. I Facket oavsett vilket finns ju alltid personer som vet
    hur företag ska drivas, eller åtminstone lotsas dom det.
    Varför in i blåsvedda H—–e bygger inte facket upp
    företag själva och driver dem precis så som dom önskar
    att företag ska drivas??????????????????.
    Kan det vara verkligheten som hindrar dem???

  3. Säger företrädare för en regering i ett land där man
    åker ur facket för att man har avvikande politiska åsikter,
    trots att landet säger sig ha åsiktsfrihet???
    Varför kan inte politiker i bland bara ta och hålla truten stängd?

  4. På lördag skall jag flyga med Norwegian till Särkland,
    men nu är jag osäker på om det blir av. Ins.allah

  5. Jag önskar att flyga med plan utan piloter där allt sker med automatic då minskar risken med olyckor. Och ingen förbannad ideologi typ islam är inblandad.

  6. Fackföreningar har aldrig någonsin fört något gott med sig, det är en samling onyttiga och värdelösa idioter som medels tvång lever gott på andras pengar -i vanlig socialistisk anda! Dom som strejkar har klart och tydligt visat att dom inte vill arbete och då bör dom också slippa det. Avskeda dom och anställ lojala och arbetsvilliga piloter istället!
    MVH
    Janne

  7. Jag är ganska dåligt insatt i vad den här konflikten handlar om men jag är faktiskt extremt bra på det här med arbetsrätt. Har vid något tillfälle gått hårt åt en arbetsgivare. Så till den grad att idioten medgav att han ljög. Inte tusan hjälpte det. Facket går i slutändan på arbetsgivarens linje och arbetstagaren förlorar. Facket agerar ”smörjkanna” på arbetsmarknaden helt enkelt. Det går mest ut på att de skall visa sitt eget existensberättigande. Om det skulle gå till rättsliga instanser så tillfaller ju skadeståndet facket.

    Pengar som de sedan kan använda till att stötta Socialdemokratiska partiet eller att ex. bekämpa SD.

    • Som sagt lite dåligt insatt. Kanske norska fackföreningar fungerar annorlunda?

  8. Besättningen är anställda i ett dotterbolag, detta kan inte facket gå med på. Facket kräver att moderbolaget tecknar avtal med facket. Detta går självklart inte ägarna med på om jag förstått det rätt. Mitt råd är sätt dotterbolaget i KK och bilda nya bolag i lågskatteländer. Piloterna har över en miljon i årslön som det är idag, och ändå får de ont i magen ! ?? Norge delen har för många anställda och vill dra ner på detta med -200 pers. Facket kräver också att Norwegian anställer 130 nya piloter. Verkar kunna gå åt skogen tror jag. Flyga businessclass med Norvegian är ett bra val om man jämför andra flygbolag ofta betydligt mindre än halva priset. Facket vill ha fler arbetslösa tror jag och jag tror de lyckas.

  9. Jag vet inte heller riktigt vad det handlar om men Norwegian hjälper ju människor som inte har så mycket pengar att kunna få flyga.

    Har åkt till London för 395 kronor som exempel.

Kommentera