ISRAEL/GAZA. SVT Aktuellt gör sitt yttersta för att skuldbelägga Israel för Hamas terrorism.
I Aktuellt igår öppnades inslaget om konflikten med orden: ”Efter en flera dagar lång vapenvila så har Israel på nytt attackerat Gazaremsan. Orsaken är att en raket idag avfyrades mot Israel från Gazaremsan.”
Vad hände egentligen?
- 15.55 israelisk tid – tre raketer från Gaza avfyrades mot Beer Sheva och Netivot. Hamas bröt därmed den ”flera dagar långa vapenvilan”.
- 16.35 israelisk tid – Israel svarar på angreppet
Rubriken borde vara – ”Hamas bryter den flera dagar långa vapenvilan då man på nytt attackerar Israel. Israel svarar på attackerna”
Nyhetsklippet börjar efter cirka 8 minuter och kan ses här .
Nåväl, vi är vana vid att SVT och andra bryter mot sina egna journalistiska regler om att rapportera sakligt och korrekt. Har ni till exempel hört SVT rapportera om de tusentals ton med varor och förnödenheter som så varje dag passerar in till Gaza även under pågående konflikt eller att Gaza har en 13 km lång gräns till Egypten som är totalstängt.
Med grannar som Hamas måste man ha kontroll över vad som passerar ut och in över gränsen. Vill Gazaborna ha fred kan de börja med att göra sig av med islamisterna i Hamas…
Hamas attacker mot Israel är olagliga
Hamas strävar inte bara öppet efter Israels förgörelse utan exploaterar också Gazas invånares lidande för att föra fram sin politiska agenda. Det palestinska folkets belägenhet på Gazaremsan har Hamas cyniskt påförts dem. De tror att ju högre dödssiffror bland Gazas befolkning desto mer främjar det Hamas. Deras strategi är att exploatera dödssiffrorna för att få immunitet mot kritik för att inleda och förlänga fientligheter medan de samtidigt begränsar Israels förmåga att försvara sig.
Pettersson, finns det enligt dig några gränser för hur mycket våld Israel får använda, och hur många civila som får stryka med, för att ”stoppa raketskjutningarna”? Raketskjutningarna som tragiskt nog dödat ett antal israeler, men är uppenbart ineffektiva och för de flesta israeler poserar ett mycket litet hot.
Kan du tänka dig att leva med tjutande sirener dag och natt i åratal ?
Detta är vad Israeler i södra delen av landet får utstå sedan 2012…
Brukar säga,att man kan spotta på en sten tills den blir våt..
[…] revolutionära kommunister på SVT! Lyssna här. Relaterat: SVT-kommunist låg bakom rasistbluff. Relaterat: SVT rapporterar inte korrekt och […]
Jag kommenterade ovanstående ”frisering” av sanningen som SVT fick till. Nu ser jag dels ”Palestinier” som tar med sig reportrar och visar att de minsann har många tunnlar kvar in i Israel och dels de ”Palestinier” som ligger i tält i Göteborg och hungerstrejkar. Ambulanserna far visst som skottspolar där. Svensk sjukvård är visst på tårna – för vissa!
Påpassligt finns det svensktalande landsmän där som kan tala med pressen och framföra deras ”krav”. Det duger inte med tillfälligt uppehållstillstånd tills läget i hemlandet möjliggör hemresa. De har genomgått asylansökningsproceduren (måste vara dyr med alla tolkar och överklaganden) och befunnits sakna asylskäl. Då kräver de att alla skall få permanent uppehållstillstånd med alla rättigheter. De vill inte leva i trygghet med mat, husrum och kläder och bara 1200 kr i månaden. Det är inget liv säger de!
Jämför med vad en fattigpensionär får efter 45 arbetsår…..
Lyssna på denna granskning så förstår ni.
https://www.youtube.com/watch?v=l-XlebxzrN4
Pinsamt SVT
Granskning Sverige visar klart genom vettiga frågor hur urvattnat SVT har blivit. Har inte de anställda någon yrkesheder längre? De måste undvika att se sig själva i spegeln för att inte spy.
SR eller SVT korrekt och saklig rapportering ? Det var länge sen.