TV-reklam inför valet i höst


VALET 2014. I augusti drar kampen om väljarna igång i tv-rutan. Två av riksdagspartierna ratar tv-reklam, medan Sverigedemokraterna trappar upp sin närvaro i tv ordentligt. ”Vi kommer att synas väldigt frekvent”, säger partiets pressansvarige Martin Kinnunen.

Politisk reklam i tv är en relativt ny företeelse i Sverige, med premiär inför Europavalet 2009 och riksdagsvalet 2010. Men det har snabbt blivit en självklar del av de flesta riksdagspartiers marknadsföring inför valet.

De flesta partier håller hemligt hur mycket pengar de lägger på tv-reklam, men klart är att det slukar en stor del av reklambudgeten.

Alliansens valfilm, mer känd som ”tårtfilmen”, blev snabbt en snackis. Samtliga av Allianspartierna kommer även att ha egna reklamfilmer inför valet.

Centerpartiet, som har en total valbudget på 70 Mkr och därmed störst marknadsföringsmuskler jämte Socialdemokraterna, satsar vidare på kampanjplattformen ”Närodlad politik”. Innehållet i valfilmen är än så länge hemligt, men klart är att tittaren kommer få lyssna till partiets egen vallåt, som finns i både buggversion och popversion och som har tagits fram i samarbete med schlagerkompositören Fredrik Kempe.

”Tv är en ganska dyr investering, men TV4 är en viktig kanal för oss som av tradition är starka över hela landet och i olika åldersgrupper. Det är vår bredaste pensel”, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

Socialdemokraterna, som lägger omkring 15 Mkr på medieköp, kom med sitt svar på Alliansens tårtfilm på tisdagen, och ska vinna tittarnas hjärtan genom en film om äldreomsorgen.

Kristdemokraterna kommer att ”lyfta familjens betydelse” i sin film, medan Moderaternas fokus blir hur jobben ska bli fler. Redan nu visas filmen ”Alla behövs” på Facebook och Youtube, där den är uppe i över 480.000 visningar.

”Valets viktigaste fråga är hur jobben ska bli fler. Nya Moderaterna och Alliansen har en politik för det vilket inte vänsteroppositionen har. Det kommer vi att lyfta fram i vår valkampanj”, kommenterar Moderaternas pressekreterare Bodil Sidén.

Sverigedemokraterna trappar upp sin närvaro i tv ordentligt inför valet, med start 24 augusti.

”Vi kommer att gå väldigt kraftfullt de sista veckorna. Vi har betydligt större budget idag och kommer att synas väldigt frekvent. Våra reklamfilmer kommer att synas minst tre gånger så ofta som de gjorde 2010”, säger partiets pressansvarige Martin Kinnunen.

Partiets valfilm 2010 hade parollen ”invandringsbroms före pensionsbroms”, och skapade stort rabalder. I filmen visades burkaklädda kvinnor tävla mot en äldre dam med rullator, och TV4 fattade beslut om att stoppa filmen eftersom kanalen ansåg den strida mot demokratiparagrafer.

Blir det något liknande ämne i filmen den här gången eller något helt annat?

”I vår kampanj kommer vi inte bidra till polarisering på något sätt. Det som sändes 2010 var kontroversiellt, och vi kommer inte att vara medvetet så kontroversiella nu”, säger Martin Kinnunen.

Hur kommer det sig att ni gör annorlunda den här gången?

”Det var en väldigt annorlunda situation 2010. Då var vi i en situation då vi var helt bojkottade av svenska medier. Då fanns ett väldigt stort behov av att bryta igenom den väldigt kompakta mur som hade ställts framför partiet.”

Av riksdagspartierna är det bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som ratar tv-reklam.

”Det viktigt för oss att vara där människor finns i sin vardag och därmed väljer vi att satsa på nätet i större utsträckning. Sedan är tv-reklam oerhört dyrt”, säger Miljöpartiets kampanjledare Emma Rung.

Även Vänsterpartiet anser att tv-reklam är för dyrt. ”Tv-reklam är ju inte gratis och vi är inget rikt parti”, säger Åsa Örtengren, pressekreterare på Vänsterpartiet.

Istället satsar partiet på att sprida filmer Youtube och andra sociala medier, något som även övriga riksdagspartier satsar stort på. Vänsterpartiets filmer kommer att fokusera på vinster i välfärden.

DI 


2 responses to “TV-reklam inför valet i höst

  • Kim Lind

    Har de redan sänt något av deras reklam inför valet 2014 – så fall vilken kanal ”som vågar”

    Gilla

  • Crilla

    Valet av parti 2014 är redan klart för min del. Nu funderar jag bara på om man skall rösta på SD 2018 också? Vore bra om Pettersson la upp reklamen här också efter som jag inte är någon TV-tittare. Jag är nät-tittare och har inte tid att sitta och fisa i nån soffa.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 2 183 andra följare

%d bloggare gillar detta: