Delfiner till sjöss


ISRAEL/SVERIGE. Nyligen avslöjade Israel att deras ubåtar tillbringade 58 procent av sin tid till sjöss på stridsuppdrag medan resten av tiden spenderades på. Israel har för närvarande tre ubåtar i Dolphin klassen i tjänst och två nya med fler funktioner än tre första tas i tjänst i år, följt av en tredje 2017.

Israelisk_u-båtIsraelerna erkände också att deras ubåtar ibland går långt från sina baser på uppdrag, bland annat till havet utanför Iran och till Röda havet. Israel är inte i krig så ubåtarnas uppdrag är förmodligen att samla information om fartyg och hamnar hos potentiella fiender. Dessa kan omfatta Syrien, Libanon, Iran, Sudan, kusten utanför Gaza och så vidare. Marinen berättar att ubåtsstyrkorna åtog sig 54 special operationer under 2013 och det var en stor ökning från föregående år.

Sverige har idag fem ubåtar – tre i Gotlandsklassen och två i den äldre Södermanlandsklassen. Trots att riksdagen beslutat om att bygga två nya och modernisera Gotlandsklassen och pengar finns budgeterat för det händer ingenting. Dessutom har de beslutade satsningarna på ytfartygen, till exempel halvtidsmodifiering av två korvetter av Göteborgsklassen och ombyggnation av ytterligare två till vedettbåtar, inte blivit realiserade trots att försvarsmakten budgeterat för det. I försvarsmaktens perspektivstudie 2013 anges ubåtar och korvetter som de främsta teknikbärarna och marinchefen Jan Thörnqvist uppger att ubåtar är marinens främsta underrättelseplattform. Skall detta upprätthållas måste nya båtar byggas och de äldre moderniseras.

Med fem toppmoderna ubåtar kan Sverige behärska hela Östersjön men, men…

Nåväl, San Diego på amerikanska västkusten är hemmahamn för världens största flottstyrka. Här kryllar det av militärer, flottbaser och krigsfartyg. För några år sedan var ett av dessa krigsfartyg en svensk ubåt – Gotland.

Orsaken till att Gotland fanns på plats var att Sverige år 2000 deltog med en ubåt under en övning i Medelhavet och den amerikanska marinen skrämdes av den svårupptäckta svenska ubåten.

– Ubåten hördes inte, syntes inte och kunde inte fångas in av de andra medtävlarna. Men själv såg hon och hörde allt. Det var smygtekniken som kom till sin rätt, säger Kjell Göthe, informationschef på Kockums, som har byggt Gotlandsubåtarna.

Detta väckte USA:s intresse. Kunde Sverige bygga så svårfångade ubåtar skulle ju även mer illasinnade länder kunna göra det.

Så amerikanarna hyrde helt enkelt en svensk ubåt inkl. besättning i flera år för att öva på. Den var helt enkelt bättre än USA:s bästa.

Tyvärr hotas ny ubåtsbyggarna av att bli arbetslösa och resterna av marinen att bli impotenta på grund av okunniga och veliga politiker – kanske krisen i Ukraina kan få dem att tänka till…

Fem nya ubåtar i klass med världens bästa kostar tio miljarder.

HMS Gotland med USS Ronald Reagan i San Diego

HMS Gotland med USS Ronald Reagan i San Diego

Strategy page  


3 responses to “Delfiner till sjöss

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: