Ryanair fälls för sexistisk reklam – igen

Kvinnan på reklamen för flygbolaget Ryanairs välgörenhetskalender 2014 är framställd som ett rent sexobjekt och webbannonsen är könsdiskriminerande. Det anser reklamombudsmannens opinionsnämnd och fäller reklamen som anmälts av tre privatpersoner. På bilden sitter en ung kvinna på en strand med bara bröst under en öppen flygvärdinnejacka.

En av de tre privatpersoner som anmält Ryanairs reklam tycker att det inte finns någon rimlighet i att ett flygbolag marknadsför sig med utvikningsbilder. En annan att flygvärdinnor normalt inte springer omkring i underkläder, skriver tidningen Resumé på nätet.

-Pettersson antar att Ryanairs VD Michael O´Leary asgarvar nu igen för det blir samma liv varje år och Ryanair får gratisreklam, vilket naturligtvis är meningen. Däremot nämner få att överskottet av kalenderförsäljning går till Cancervård för unga.

6 thoughts on “Ryanair fälls för sexistisk reklam – igen

  1. Klart kallendern är diskriminerande.
    Jag har minst lika mycket fett på magen som henne – men inte får jag någon gratis semestervecka på någon av Ryanairs destinationer all inclusive som hon fick – jag är nog könsdiskriminerad

  2. Kan inte förstå att vackra flickor kan vara könsdiskriminerande?
    Tänk er själva om Ryanair haft en bild på Feministiskt initiativs
    >Hens, då hade bolaget gått i konkurs på rekordtid, nu blir det
    säkert ett lyft istället!

  3. Vad har du under blusen Rut? Nu blir jag också anmäld för sexism. Men detta var väl ändå en storm i ett vattenglas. Gud var generös när han skapade kvinnan.

Kommentera