Nya SN och den ljugande publicisten

På måndag den 2:a september är det premiär för ”Nya SN” och det är bra. Vi behöver en ny och bättre lokaltidning.

Problemet är att Publicisten och chefredaktören 99:an Carstorp tycker sig vara överlägsen läsarna intellektuellt och att underskatta läsarna är aldrig bra. Till exempel påstår 99:an inför lanseringen av ”Nya SN” att ändringarna huvudsakligen är föranledd av omsorg om läsarna, som utlovas en bättre produkt på alla sätt och vis. Det är naturligtvis skitsnack. Det handlar inte ett smack om någon ”Ny SN” utan det är husse i Eskilstuna som har beslutat att formen ska vara densamma i koncernenens tre produkter: Eskilstuna Kuriren, Katrineholms Kuriren och Södermanlands Nyheter. Detta bekräftas ju också ärligt av SN:s formgivare som uttalar sig i lördagens tidning. Jag är även övertygad om att vi kommer att få se betydligt mer gemensamt material i koncernens tre morgontidningar än tidigare, inte minst i diverse bilagor, även om 99:an Carstorp även här försöker lura i läsarna att det ska blir mer lokalt och egenproducerat material. Vi får väl se.

I dagens SN kan vi också läsa att SN tryckt sin sista  tidning i Nyköping, från och med måndag sker tryckningen av SN i Eskilstuna. I Nyköping tvingas därmed sju tryckare sluta sina jobb, bara detta är ju ytterst beklämmande (givetvis allra mest för personerna själva). Historiskt är det ju faktiskt en unik åtgärd. Efter nära 200 år kommer det inte längre att tryckas en lokaltidning i Nyköping! Kort sagt skrivs det historia, om än en dyster sådan. Men det verkar inte bekymra SN som glatt låter meddela läsarna att tidningens upplaga hädanefter kommer att tryckas på knappt en timme (om än inte längre häftad utan limmad i ryggen) mot, som tidigare, nästan två timmar ute på Arnö-tryckeriet. Vad man väljer att hålla tyst om är att SN:s upplaga sedan med bilbud ska levereras till Nyköping (där har du den intjänade timmen med råge). Inte är det så miljösmart heller. Vad tror du förresten händer när ett ymnigt snöfall drar in över Sörmland en vinternatt, då tar bilfärden på den slingriga vägen mellan Eskilstuna och Nyköping minst två timmar.

Till sist: När alltfler av lokaltidningen SN:s verksamheter (annonsateljé, redigering, tryckning) flyttar tio mil bort till Eskilstuna blir självklart konsekvenserna negativa för läsarna (vad Carstorp än påstår). Lokaltidningens hela existens bygger ju på närhet till läsare och annonsörer. Det är också att misstänka att misstagen och felen i SN kommer att öka dramatiskt, se bara på det felaktiga SN-svar om Ryanair som publicerades häromdagen, vilket säkert hade undvikits om nyhetschef och redigerare suttit i samma redaktionslokaler och inte som nu tio mil ifrån varandra! 99:an Carstorp må tjata om sitt mediehus likt en papegoja men numera är han en tam anka och tidningen SN en produkt som till hundra procent styrs av styrelsefolket i stiftelsen Eskilstuna Kuriren AB.

Så var det med den förbättringen för de lokala läsarna och upplageraset lär fortsätta trots att ”Nya SN” byter färg på första sidan…

Herrejävlar vilka amatörer, visserligen högavlönade, men fortfarande amatörer…men så går det när det politisk korrekta ha tagit över journalistiken.

5 thoughts on “Nya SN och den ljugande publicisten

  1. Med den inriktning som Svensk Media har idag, så kommer
    det snart bara att ta en kvart att trycka upplagan.

  2. Att denne Carstorp är en av maktens alla köpta marionetter har jag förstått. Men jag har inte hajat vad 99:an betyder. Inget smickrande begriper jag iallafall…

Kommentera