"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
Palestina har ju aldrig funnits Leif. Något som inte finns kan inte ockuperas. Om några har ockuperat land efter tvåstatslösningen 1948, så är det ju Jordanien som anekterade Västbanken 1948, men gav upp området efter sexdagarskriget, eftersom inget område kan stå utan överhöghet så anekterade Israel området.
I Gaza var det Egypten som ockuperade området 1948, där förblev det till 1967, sedan hamnade Gaza i ett vakum mellan Sinaihalvön, som Israel besatte fram till Suezkanalen, för att inte ha Egypten inpå knutarna. Det har hela tiden varit arabsidan som har startat krigen, men 1967 kom israel över den Egyptisk – Syriska krigsplanen, och förekom Nassers oväntade flyganfall med några timmar, så de flesta flygplanen stod uppställda för en gryningsräd mot israel, och blev ett lätt byte för IAF. Vid 1973 års krig, som startades av Egypten på Israelernas största helg Jom Kippur, och enligt Nationalencyklopedin så hade anfallet börjat planeras av Anwahr Sadat 1972 och han fick med sig Syrien och senare också Jordanien. http://www.ne.se/oktoberkriget. Det startades 6 Oktober av att Egypten gick över Suezkanalen norr om Ismailiya, läs mer i Wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktoberkriget
Robinsson
Jag tycker att tubseendet är för långt hos Pat. Om man betänker att Palestina blev ockuperat och lyssnar igen så kommer kanske hans uttalande i ett annat läge.
Dessutom så gör det mig illa att höra Pat när han beskriver människor som grupp på det sättet han gör. Det är långt under vad som är godtagbart. Kritisera handlingar och tankar är OK men inte grupper av människor som han gör.
Nu har du sagt A Leif då får du också lov att säga O. För så vitt jag förstår engelskan rätt,så är jag beredd på att ställa upp på det allra mesta han säger. Men eftersom jag kan ha förstått fel, så vill jag gärna veta vad.
Suverän?
Jag har hört och sett mycket bättre ståuppkomiker inom hans genre. Man skulle ju nästan kunna tro att denne Pat tror på vad han säger. Ett förlåtande drag är dock att han är ateist.
Palestina har ju aldrig funnits Leif. Något som inte finns kan inte ockuperas. Om några har ockuperat land efter tvåstatslösningen 1948, så är det ju Jordanien som anekterade Västbanken 1948, men gav upp området efter sexdagarskriget, eftersom inget område kan stå utan överhöghet så anekterade Israel området.
I Gaza var det Egypten som ockuperade området 1948, där förblev det till 1967, sedan hamnade Gaza i ett vakum mellan Sinaihalvön, som Israel besatte fram till Suezkanalen, för att inte ha Egypten inpå knutarna. Det har hela tiden varit arabsidan som har startat krigen, men 1967 kom israel över den Egyptisk – Syriska krigsplanen, och förekom Nassers oväntade flyganfall med några timmar, så de flesta flygplanen stod uppställda för en gryningsräd mot israel, och blev ett lätt byte för IAF. Vid 1973 års krig, som startades av Egypten på Israelernas största helg Jom Kippur, och enligt Nationalencyklopedin så hade anfallet börjat planeras av Anwahr Sadat 1972 och han fick med sig Syrien och senare också Jordanien. http://www.ne.se/oktoberkriget. Det startades 6 Oktober av att Egypten gick över Suezkanalen norr om Ismailiya, läs mer i Wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktoberkriget
Robinsson
Jag tycker att tubseendet är för långt hos Pat. Om man betänker att Palestina blev ockuperat och lyssnar igen så kommer kanske hans uttalande i ett annat läge.
Dessutom så gör det mig illa att höra Pat när han beskriver människor som grupp på det sättet han gör. Det är långt under vad som är godtagbart. Kritisera handlingar och tankar är OK men inte grupper av människor som han gör.
Nu har du sagt A Leif då får du också lov att säga O. För så vitt jag förstår engelskan rätt,så är jag beredd på att ställa upp på det allra mesta han säger. Men eftersom jag kan ha förstått fel, så vill jag gärna veta vad.
Suverän?
Jag har hört och sett mycket bättre ståuppkomiker inom hans genre. Man skulle ju nästan kunna tro att denne Pat tror på vad han säger. Ett förlåtande drag är dock att han är ateist.