Det här ämnesområdet har flera av er skrivit om tidigare, men jag kunde inte låta bli att skicka en blänkare till SN:s ledarsida. vi får väl se om den kommer in.
Att äga sanningen
Med glada tillrop av innebörden, ”där fick ni så ni teg”, hälsar Charlotte Boström Erik Ullenhags hemsida om myter rörande invandringen välkommen.
De glada tillropen är riktade till dem som har haft fräckheten att kritisera svensk invandrings-politik på nätet och annorstädes.
I SN den 27/12 instämmer Måns Cederberg och Thomas Persson (M) i de glada tillropen.
Avsikten är att de analyser som genomförs på hemsidan en gång för alla ska förpassa alla kritiska synpunkter om svensk invandringspolitik till historiens skräphög och uppenbara den absoluta sanningen.
Sanningen är att hemsidan består av politiska uttalanden, önskemål och påståenden med dåligt eller inget faktaunderlag som stöd.
Det värsta exemplet är kommentarerna kring invandringens kostnader, där man inte tvekar att ”avrätta” Jan Ekberg och hans beräkningar kring invandringens kostnader. Att den rapport Ekberg för Finansdepartementets räkning lade i oktober 2009 går stick i stäv med Regeringens egna påståenden om behovet av invandring av demografiska och arbetsmarknadspolitiska skäl kommenteras inte. Professor Jan Tullberg från Handelshögskolan har kommenterat Ekbergs rapport. Hans bedömning är att Ekberg underskattar kostnaderna. Man undrar om alla professorer är okunniga och vilket faktaunderlag Erik Ullenhag står på.
Man pekar också på den ”kanadensiska modellen” något som jag kommenterat på SN:s ledarsida den 18/4-11. Den bygger på ett sparsamt urval av invandring tydligt styrt av arbetsmarknadens behov enligt ett poängsystem. Skulle den tillämpas i Sverige, skulle invandringen sjunka dramatiskt. Att jämföra Sverige med Kanada, är som att jämföra äpplen och päron.
Men sådana detaljer behöver man inte ägna sig åt när man äger sanningen. Erik Ullenhags hemsida är inget steg framåt för debatten när det gäller svensk invandringspolitik, den är ett antal steg bakåt och en fortsatt idiotförklaring av den svenska väljarkåren.
Stefan Hallberg
Håkan Juholt skriver i dagens SvD, bland annat detta:
”Enligt Konjunkturinstitutet kommer arbetslösheten att ligga strax under 8 procent de kommande tre åren. I det läget är det anmärkningsvärt att regeringen ….”
Än mer anmärkningsvärt är att sjuklöverns partier fortsätter sin import av analfabeter och lågutbildade. Det är djupt ohederligt att påstå annat än att denna import spär på en hög arbetslöshet och förslummar välfärdssystemet.
Men Juholt finner det mer politiskt profitabelt att bekämpa SD än arbetslösheten. Så ger han inget som helst stöd till SD i deras massiva kamp mot regeringens politik av lönedumping.
Ja Juholt är sannerligen avklädd i all sin ynkedom och avslöjad som den hycklare han är.
Ja Ullenhag är grovt demagogisk och lögnaktig. Han kan väl inte ens själv förvänta sig att bli trodd när han påstår att Sveriges vapen i den internationella konkurrensen utgöres av importerade analfabeter.
Och inte nog med detta. Det tar ju sju år innan nysvenskarna är ut i arbete. I sju år ska alltså många, många försörjas.
Och av detta drar Ullenhag slutsatsen att Sverige gjort ett KLIPP.