Leveranser för miljoner frös fast


Av Pettersson

Vi hörde och såg alla problemen som SJ:s hade med tågtrafiken för några veckor sedan. Det som rapporterades i media var dock mest om privatpersoner som blev försenade, det är nog allvarligt det men de stora problemen med godstrafiken hörde vi knappt något om trots att Transportrådets egna undersökningar pekar på att uppåt 80 procent av de inställda och försenade turerna var godstrafik.

Den 4 januari i år var 289 av Stora Ensos godsvagnar som var på väg till europeiska och svenska kunder tagna ur trafik. Detta till följd av stängda bangårdar och andra vinterrelaterade problem. De 289 vagnarna är mer än hälften av företagets totala transporter under en dag och enligt företaget motsvarar det värden för 100 miljoner kronor som stod stilla på de svenska järnvägarna. Samma dag var också 73 tomma vagnar på väg tillbaka till Stora Ensos anläggningar för att lastas tagna ur trafik.

Godstrafiken på järnväg har drabbats hårt av årets och förra årets vinteroväder. Flertalet av förseningar och inställda turer på järnvägarna var godstrafik. Men enligt Stig Wiklund, ordförande i Näringslivets Transportråd och chef för Stora Enso Logistics, handlar det inte bara om snömängder utan även eftersatt underhåll på rälsen.

Godstrafiken på järnväg har drabbats hårt av den här och förra vinterns oväder. Stig Wiklund, ordförande i Näringslivets Transportråd och chef för Stora Enso Logistics, intervjuas. Reporter: Peter Dahlkvist/Dalanytt SR Dalarna 2010-12-28.

-Kapaciteten på järnvägsnätet är så hårt ansträngd, även i normalläget, så minsta störning fortplantar sig i systemet och ger stora konsekvenser.

Godstågen har enligt Näringslivets Transportråd drabbats hårt av den här och förra vinterns oväder. Och inställda och försenade turer innebär ekonomiska förluster för näringslivet och risken finns också att kunderna som inte får sina produkter väljer andra leverantörer.

-Om vi kommer i ett läge där våra kunder ute i Europa tappar förtroende för vår förmåga att kunna leverera under vintern.. För oss finns ju inga andra järnvägar att ta till, men våra kunder kan välja alternativa leverantörer och det ser jag som den långsiktigt stora risken, avslutar Stig Wiklund.

Källa: Sveriges Radio


Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: