Färdtjänstmissarna – 83-årig lämnades att dö i kylan

Sveriges Radio Kalibers granskning är gjord på klagomål som rör färdtjänst, skolskjuts och sjukresor i 95 kommuner runt Stockholm, Göteborg och Malmö. Undersökningen visar att klagomålen har ökat kraftigt i Sveriges storstadsregioner:

  • 2008 var det 14 300 klagomål
  • 2013 var det 26 000 klagomål
  • Trenden är allra tydligast i Stockholmsregionen och i Göteborg, där har antalet klagomål fördubblats på fem år.
  • Antal personen som lämnats på fel plats eller på fel sätt de senaste två åren: 1 300 fall
  • Årligen  utförs det nio miljoner resor.
  • Skånetrafikens resenärer är de som klagar mest i förhållande till hur många resor som görs.

Färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter står för ungefär hälften av taxibranschens omsättning. Taxibolagen strider om att få köra de samhällsbetalda resorna vilket gör att priserna pressas vid upphandlingarna.

Allt fler kommuner låter en central organisation hantera färdtjänsten som exempelvis Skånetrafiken i Skånes kommuner och Västtrafik i Västra Götaland.

  • Kunden kommer in i bilen och letar efter sitt kort i sin väska och föraren blir irriterad att det tog lite tid. Han bad henne gå ut ur taxin och släppte av henne mitt på gatan och åkte i väg. Hon förstod ingenting. Kunden är synskadad, rörelsehandikappad och förståndshandikappad.
  • Innan de var framme så sa föraren jag hittar inte adressen och det är ditt fel att jag missar flera bra körningar, jag lämnar dig här, jag har inte tid att leta efter din adress. Resenären uppger att hon blev lämnad nedåt vattnet. Hon irrade omkring med sin rullator och till slut ringde hon på hos en privatperson och bad om hjälp. Privatpersonen körde henne till sjukhemmet.
  • Resan var bokad med extraservice men det hade inte nått föraren och han lämnade henne i entrén där hon tydligen har suttit fast i sin rullstol i flera timmar och nu blivit inlagd på sjukhus efter detta.
  • Chauffören släppte bara av damen. Damen hittas gående ute på stora vägen mot Limhamn. Någon känner igen damen och tar hem henne. På grund av sin demens talar hon inte så bra. Det är mycket viktigt att instruktionerna följs.
  • Föraren hade lämnat kunden ensam på trottoaren med packningen utan att ha följt med henne in, vilket det står i bokningen att han ska göra. Kunden är dement och var mycket ledsen när grannen hittade kunden ute på gatan.
  • Den 83-årige mannen skulle hem till sin fru. Men när färdtjänsten lämnade av honom på fel ställe irrade han runt i kylan. Han föll ihop och dog.

Kaliber i Sveriges radio har granskat klagomål som rör färdtjänst, däribland 83-åringens fall. Människor lämnas på fel plats, till fel person eller på fel sätt. Anmälningarna har fördubblats på fem år.

I dagens Kaliber i P1 uppmärksammas problemen med färdtjänst genom att ta del av klagomål som lämnats in och som rör 95 kommuner runt Stockholm, Göteborg och Malmö. Här har anmälningarna ökat från 14 300 år 2008 till 26 000 klagomål år 2013. Det handlar främst om punktlighet och bemötandet från förarna. Men det handlar även om personer som lämnas av på fel plats eller på fel sätt, totalt 1 300 fall de senaste två åren av nio miljoner utförda resor årligen.

– Det har blivit i allt större utsträckning en fråga om att ekonomin styr. En konsekvens blir då ofta att den personliga kännedomen, det personliga engagemanget, det försvinner i verksamheten när den blir stor och omfattande, säger han i Kaliber.

Kaliber har även pratat med femton taxiförare som kör färdtjänst. En berättar att man tjänar mellan 30 och 50 procent mindre vid en färdtjänstresa. Många berättar även om arbetsveckor på uppemot 70-75 timmar.

Kaliber sänds i P1 i dag klockan 12

-Pettersson ser inte ett ord om den verkliga anledning. Nämligen att företag med mängder av anställda som inte klarar vanliga krav på språkkunskaper och hyfs, de anställs med upp till 80% av lönen i bidrag och konkurrerar ut seriösa anbudsgivare.

Förarna som får lönebidragen är ofta nyanlända, de kan inte språket och förstår inte instruktioner eller struntar helt enkelt i att visa servicekänsla, den personliga kännedomen och engagemanget försvinner.

Läs om hur Taxibolag blir utkonkurrerade av bidragsjobbare och sedan klarar  inte nybyggarna jobbet.

14 thoughts on “Färdtjänstmissarna – 83-årig lämnades att dö i kylan

  1. Om man åker taxi nuförtiden får man själv knappa in adressen på GPS:n!
    Oga boga, sen bär det iväg!

  2. I Nyköping Delade arbetsförmedlingen ut Körkort taxi legitimationer och
    buss kort till Somalier, dom har anställts av tuwa taxi och nobina buss,
    de har totalt noll koll vart de ska dom är tvungna att kolla GPS. hela tiden,åker de ut på landsbygden så är de helt borta, det är så klart att det inte är lätt när man varken kan skriva eller läsa, dessutom får buss o taxi bolag 80% av deras löner som skattebetalarna skjuter till helt
    sjukt att det inte finns krav på att taxiförare ska hitta i sitt när område
    utan karta och kompass det kravet fanns förr vet jag på Taxi Nyköping

  3. Var inte hårt mot pensionärerna Kalasbetalaren. Det är svårt för gamla att förstå den moderna världen, med alla dess skiftningar och nyanser. Och särskilt bakom propagandan, som vi gör. Om de försöker begripa nutiden får de stroke. Det är inte lätt ens för oss. Kanske lättare idag, men svårt i många fall.

    Visst beror det på utlänningarna i branschen. Men också ledningens inkompetens och förakt för de handikappade och gamla svenska. Jag citerar Pettersson här ovan:

    ”-Pettersson ser inte ett ord om den verkliga anledningen. Nämligen att företag med mängder av anställda som inte klarar vanliga krav på

    språkkunskaper och hyfs,

    de anställs med upp till 80% av lönen i bidrag och konkurrerar ut seriösa anbudsgivare.”

    • Det beror tyvärr inte på chaufförerna som många gånger arbetar som slavar under omänskliga förhållanden, där inte ens en svensk hade klarat att hålla humöret uppe, prova själv! Det beror på att vi svenskar tillåter att det sker.

      • Du har rätt, jag får väl börja som socialdemokraterna med att leda in dom gamla i vallokalen och hjälpa dom att lägga i rätt valsedel!

      • Det stora problemet ligger i upphandlingarna och i företagen som tjänar grova pengar! Ni vet att araber är väldigt fina på att förslava andra.

  4. I detta fallet tror jag inte det spelar någon roll att chaufförerna är utlänningar, svenskar som bara hade blivit utnyttjade hade knappast gjort det bättre! Det är inte hos chaufförerna problemet ligger.

  5. Tycker inte det minsta synd om pensionärerna i Sverige, och varför skulle jag det? Tydligen vill dom ju ha det så här, för passar det inte, så är det val i september!

  6. Två saker kan sägas:

    MENA-utlänningar i verksamhet.

    Och mediokert handhavande p g a nonchalans och illvilja gentemot svenskar, från färdtjänstledningen, sjukvården, äldrevanvården, arbetsförmedlingen m m m m.

  7. Detta är för jävligt på ren svenska. Får jag bara berätta att jag var i Nyköpings statshus igår o lyssnade på debatt om främlingsfientlighet. Dom sju partier som medverkade var i stort överens. Folk verkar känna igen mig, konstigt jag som är så tyst o snäll. Jo en sosse-kvinna sa till mig när hon fick höra att jag INTE skall rösta i årets val: Då stödjer du SD slut citat. Jag sa att om jag river mitt röstkort och skiter i valen helt stödjer jag väl ingen. Vore kul att höra vad folk på denna blogg anser. Sen vet jag att partierna hellre ser att jag röstar blankt. Detta för att dom vill ha ett högt valdeltagande. Sen frågade jag varför tror ni SD växer? Kan dom få missnöjesröster från tex fattigpensionärer som S skapat o M bevarar. Självklart var ALLT mitt fel som vanligt. Fast idag låter jag mig inte snackas omkull längre. VERKLIGHETEN mina vänner är min bästa vän.

    • SD växer inte för att de är bäst utan för att de är ”minst sämst”. Det finns naturligtvis vettiga politiker i andra partier men dessa kommer inte till tals och anledningen till det är att det är som om partierna har bildat en allians runt migrationspolitiken. De är som hund och katt i alla andra sammanhang men där talar de med samma kluvna tunga. Björn Schaerström har svettiga dagar nu när han brutit mot tabut (fast jag tror inte att han bryr sig).

      Vad detta beror på kan man undra men påfallande ofta så ser man politiker som efter sina [välbetalda] år i politiken blir ”rådgivare” till storkapitalister och deras bolag. Erik Åsbrink är ett lysande exempel, han jobbar eller jobbade år de som orkestrerade Greklands fall och eurons ökenvandring, Goldman Sachs. Hur det står till runt frukostbordet hans vore intressant att få reda på då han som bekant är gift med värsta sortens kommunistkärring.

      När någon förlorar är det någon annan som vinner och globalisterna verkar ha mycket lite av patriotism mot få eller inga länder med ett undantag, men det får ni ta reda på själva.

      Jag uppmanar alla jag känner att rösta i Europaparlamentsvalet och rösta på SD. Dels för stärka de EU-kritiska i parlamentet, dels för att skrämma skiten ur de andra partierna. Handen på hjärtat så tror jag inte att SD får plats runt regeringens bord på mycket länge om ens någonsin. Det betyder inte att en röst på SD är en bortkastad röst. De nationalistiska partierna i Europa växer, en del kan nå ända fram, men den verkliga nyttan som UKIP, FN, PVV, etc. gör att de andra partierna tvingas att anpassa sig. Se bara på Camerons 180-graders gir. Platsen nära köttgrytorna går som bekant före ideologierna.

    • Roland, det är för jävligt som du säger och det är ett resultat av svensk invandringspolitik. Sverige styrs av en 7-klöver som är extremister. Vi tar emot 5-8 gånger fler invandrare än jämföra länder och vi som vill dra ned till samma nivå som övriga Europa kallas rasister. Fast ingen kallar regeringarna i Norge, Danmark, Finland, Tyskland eller Ingvar Carlssons sosse-regering för rasister trots att de gör/gjorde samma sak som vi vill. Bromsa invandringen från utomeuropeiska och muslimska länder.

      http://petterssonsblogg.se/2014/01/07/taxibolag-utkonkurrerat-av-bidragsjobbare-sedan-klarar-inte-nybyggarna-jobbet/

Kommentera