Har Belinda gått i Expos journalistskola?

Många av er såg säkert Debatt i torsdags.

I debatten mellan Jimmie Åkesson och Myten, märktes en tydlig skillnad i programledaren Belinda Olssons bemötande av de bägge debattörerna. Myten fick lägga ut sina argument i sin helhet, medan Belinda avbröt Jimmie Åkesson mest hela tiden, bl.a. med egna frågor. Att publiken som var inbjuden var noga utvald kunde knappast undgå någon.

Jag skrev ett mejl till redaktionen och frågade om Belinda Olsson och övriga programledare gått Expos journalistkurs och om Belindas sätt att agera kommer sätta prägel på debatter med personer som inte ställer upp på regeringens invandringspolitik. Jag har inte fått något svar om ni undrar.

Samma fråga ställde jag i en kommentar till denna artikel, för jag är övertygad om Belinda Olssons och övriga programledares närvaro på Expos journalistkurs i hur man bemöter och hanterar SD och alla andra som är kritiska mot förda invandringspolitik.

Se programmet om ni inte gjort det, länk till Debatt

Sveriges mest optimistiske politiker

Pettersson har fått ännu ett brev från Åke Hultgren avsänt till integrationsminister Erik Ullenhag.

Du är väl Sveriges mest optimistiske politiker. Du tycks tro att problemet med nyanlända så kallade flyktingar, löser man genom att flytt dem från socialkontoren till arbetsförmedlingen. Det mest revolutionära som hänt inom svensk invandrarpolitik på 25 år har du sagt. Tror du att en svensk arbetsgivare skulle anställa en person som inte har kunskaper i svenska och ingen yrkesutbildning. Du känner tydligen inte till hur en svensk mindre arbetsplats fungerar. Här gäller det att passa in socialt och att vara yrkeskunnig. Sedan spelar det ingen roll hur mycket bidrag den svenska arbetsgivaren får. En seriös arbetsgivare som behöver anställa bryr sig inte om bidrag. Men som fallskärm kan de arbetslösa invandrarna få äran att hamna i Fas 3.

Nästa fantastiska schackdrag du gör, är att tillsätta din kompis Bengt Westerberg att utreda rasismen. Hur många utredningar har man gjort före den som Westerberg skall leda. Åtskilliga utredningar, och alla har kammat noll. Vet inte du, att rasismen i någon form förekommer hos alla folkslag jorden runt. Ser inte du, att rasismen ökar i Europa, och att den kommer att öka i Sverige. Vi påverkas här med, för Sverige är ingen isolerad ö. Vet inte du att Sverige är krigsförbrytarna och terroristernas förlovade land. Har du aldrig tänkt, att ni politiker bidrar till en ökad invandrarfientlighet genom att ha svängdörrar på Sveriges gränser och göra massa dumma uttalanden som folk retar sig på. Har du aldrig tänkt, att invandrarna själva bidrar till invandrarfientligheten, genom att inte assimilera sig till det svenska samhället. Man fortsätter med sitt kvinnoförtryck, kvinnoförakt, hedersvåld, tvångsäktenskap. Man anlägger bränder och eldar bilar i de bostadsområden som man bor i. Man kastar sten på brandmän och poliser när de kommer för att uträtta sina arbetsuppgifter. Visste du att man kan leva ett helt liv som invandrare i Rosengård i Malmö, utan att lära sig svenska.

Dina tilltag i de här frågorna bevisar hur många tusen mil från verkligheten du är. Rasismen är inget som man suddar ut med ett suddgummi, som man gör med ett blyertsstreck på ett papper. Om du tänkt radera ut rasismen i Sverige, får du börja med att hjärntvätta svenskarna. Alla, mer eller mindre, har åsikter när det gäller invandringspolitiken.

Ta roddbåten, och ro över till verklighetens strand från den politiskt isolerade ö som du tillsammanmed andra rikspolitiker befinner er på. Det kommer att bli en lång roddtur, men du kan trösta dig med under roddturen, att du inte satte svängdörrarna på Sveriges gränser från början, utan det är ett arv från Palmes tid. Men jag tror inte att du kommer att ro över, du kan ju alltid skylla på att årorna till båten var inlåsta.

Åke Hultgren, Norrköping

TV-tips

Slå er ned framför TV:n i morgon och se Debatt 22.00.

Jimmie Åkesson och Erik Ullenhag debatterar invandring och Boel Godner (S) debatterar integrationen i Södertälje.

Törs vi tro på en ärlig och hederlig debatt, eller ställs Åkesson ensam mot en hel studio där de sedvanliga vänsterungdomarna bjuds in för att applådera allt mångkulturförsvararna säger?

Staten kan sno din sommarstuga

Regeringens jakt på nya bostäder till flyktingarna tar allt mer absurda former.

Nu räcker det inte längre att inhysa asylsökande och flyktingar på campingplatser, på hotell, på vandrarhem, på herrgårdar eller slott. Det räcker inte ens att varje ledig lägenhet i Stockholm ska vikas till flyktingar eller att Ullenhag idag presenterar en ny åtgärd som innebär att staten ska premiera kommuner som viker lägenheter åt flyktingar. Nu kan regeringen även sno ditt fritidshus för att täcka behoven för de allt fler flyktingar som anländer.

Nej, det är ingen lögn och inte ens en dröm. Detta är verkligheten i Sverige anno 2012.

Redan 1993 antogs en lag som innebär att staten kan konfiskera fritidshus om Sverige drabbas av en flyktingström som kräver stora resurser. Julia Caesars nya krönika belyser detta och en sammanfattning kan laddas ned här och vill du söka dokumentet i Riksarkivet har du lite information att tillgå här.

När journalister, politiker och höga tjänstemän får se sina sommarstugor konfiskeras för att härbärgera flyktingar, undrar jag om inte slutet är nära för denna regering?

Till sist vill jag ställa två frågor:

  1. Finns det verkligen journalister som inte ser problemen med svensk flyktingpolitik och som inte vill göra en grävande granskning av denna?
  2. Finns det verkligen inga regeringsrepresentanter som har modet att säga ifrån?

Källa: Snaphanen

Din idag, Muhammeds imorgon.

Dårarnas paradis

Av Pettersson

Lite smått och gott från en ENDA nyhetssändning nu på morgonen.  

Ekot berättar idag att två före detta statssekreterare i regeringen, centerpartisten Leif Zetterberg, och kristdemokraten Dan Ericsson, jobbar och tjänar pengar samtidigt som de under snart två års tid tagit ut fullt avgångsvederlag från regeringskansliet på 84 200 kronor i månaden.

 – Denna typ av ”avslöjanden har i många år dykt upp under olika regeringar och varje gång skjuter journalisterna på fel måltavlor. Vem tror att journalisterna på Ekot skulle tacka nej till möjligheten att få dubbel lön? Sätt åt dem som gör detta möjligt i stället!

 Arbetsförmedlingen har tecknat ett avtal med ett bemanningsföretag för att hitta arbetsförmedlare, skriver Dagens Nyheter.  För en arbetsförmedlare kostar det 24 000 kronor och för chefer blir priset 125 000 kronor.

-Det verkar som det vore bättre att samtliga på arbetsförmedlingen började jobba hos ett bemanningsföretag!

Flyktingar med uppehållstillstånd hittar ingenstans att bo och fastnar alltför ofta på flyktingboenden. Regeringen vill därför införa en så kallad mottagningspremie där kommunen kan få upp till en miljon per lägenhet.  Mottagningspremien ska vara på plats först om ett år och får redan nu kritik. Men integrationsminister Erik Ullenhag (FP) tror på det nya systemet. – Det har två vinster. Vi är tydliga med att vi vill ha hjälp med att få fram bostäder, och i slutet av varje år kan vi sedan se vilka kommuner som har jobbat på ett klokt sätt.

 -Nu hamnar alla svenskar som står i bostadskö ännu längre bak i den kön. Grattis svenskar”

Myndigheten Tillväxtanalys, som har huvudkontor i Östersund, spenderar en bra bit över 10 000 kronor per anställd och år på intern representation och personalkonferenser på herrgårdar och slott. Det samtidigt som riktlinjerna säger att skattebetalarnas pengar ska hanteras försiktigt. Arbetsmiddag med entrecôte, crème brulée och vin på exklusiva Operakällaren och boende på fem-stjärniga Grand Hotel i Stockholm menar generaldirektör är fullt rimligt.

– Tyvärr får nog den generaldirektören behålla jobbet och får han sparken påverkas inte lönen.

– Pettersson hörde detta från en enda nyhetssändning  nu på morgonen och det visar att vi bor i dårarnas paradis. Det verkar som sunt förnuft totalt saknas på många håll. Snart är nivån och kraven så låga på våra offentliga beslutsfattare att de getherdar och analfabeter som översvämmar vårt land kan få vilket toppjobb som helst.

Hur hög är notan nu ??

Det har gjorts många försök att beräkna kostnaderna för svensk invandringspolitik. Enligt Myten Ullenhag går de inte att beräkna med någon större säkerhet. Redan det kan ju ge en vanlig människa stora skälvan.

Om vi gör som en klok revisor, kör med försiktighetsprincipen så ligger de årliga kostnaderna på ca 40 miljarder enligt professor Jan Ekberg. Ekberg tillhör Finansdepartementets ESO-grupp.

I och för sig har samme Ekberg i en utländsk tidskrift redan 1999 påstått att de är 199 miljarder per år, men vi lämnar det åt sidan

Med nu fattade beslut och kommande äskanden från Migrationsverket så stiger den siffran:
– 2,3 miljarder extra till sjukvård åt ”papperslösa”.
– 1,3 miljarder extra till somaliska flyktingar.
– 8,1 miljarder extra till migrationsverket.
– Myten Ullenhags löfte om evig försörjning, vad det nu kostar. Obegripligt att någon kan lova något sådant utan att ha en aning om kostnaden.

Totalt 51,7 miljarder, plus Ullenhags försörjningslöfte.. En kraftig underskattning kan man dessutom misstänka. Vad hade vi inte kunnat göra för dessa pengar ?? Och vem sa att det inte finns rum för skattesänkningar.

Jämför dessa siffror med de reformer alliansen utlovat under sin ”löftesresa” runt Sverige. Det är bara en mindre del jämfört med detta. Jag vill minnas att den tidigare diskuterade skattesänkningen för pensionärer kostade drygt en miljard per år, men Regeringen bedömde att det fanns angelägnare saker att spendera pengarna på en människor som betalt in skatt hela sitt liv.

Stefan H