Kommun köper gästhem för 6 miljoner till ”ensamkommande”

Leksands kommun köper Furuhaga Gästhem för 6 miljoner. Det ska bli nytt boende för fjorton flyktingbarn.

– Furuhaga ligger nära skolan, nära idrottsaktiviteter och nära centrum. Det är dessutom anpassat för boende verksamhet. Den som tittat och räknat på affären är kommundirektör Göran Wigert.

– Det muntliga avtalet handlar om ett köp på sex miljoner kronor och då ingår alla inventarier. Det är i princip klart att flytta in när vi får tillträde och det blir omkring den första april 2014, berättar Wigert.

För att inte de närmaste grannarna skulle få beskedet om köpet ryktesvägen, bjöd kommunen in till ett informationsmöte i fredags kväll.

– Men vi var bara en tredjedel som kunde komma. Inbjudan till mötet kom så sent som på torsdag eftermiddag, berättar en av grannarna Jan Mellin.

– Den sena inbjudan irriterade flera av oss och väl på mötet fick vi reda på att allt var klart, fortsätter han.

-Pettersson säger bara att det blir 428 000 per ”barn” plus anställda daddor som brukar uppgå till nästan lika många som barnen…minus förlorade turistintäkter.

DT.se   Hemsida Furuhaga

Furuhaga