Lokförarbrist med hundratusentals arbetslösa. S försvarar de arbetslösa…

ARBETSMARKNAD & BIDRAG. Samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Malmö ställs in i sommar på grund av personalbrist och banarbete. Sju dagliga avgångar mellan Köpenhamn och Göteborg i vardera riktning berörs, meddelar SJ.

Liberalernas partiledare och arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L), twittrade apropå lokförarbristen som gör att SJ tvingas ställa in avgångar, att det med regeringens politik inte kommer bli lika ”fett att vara arbetslös”.

Pehrsons tweet fick politiska motståndare och fackliga företrädare att ilskna till rejält: Tidigare S-ministern Morgan Johansson reagerade: ”En gång i världen stod också Folkpartiet upp för social trygghet vid sjukdom och arbetslöshet. Nu är det bara klasskamp uppifrån och hånfullheter som gäller för Liberalerna”, skrev Morgan.

TCO:s ordförande Therese Svanström som frågar sig om Pehrsons konto blivit kapat: Annars är det nog dags för prao som arbetslös nästa gång”, skriver hon.

-Pettersson säger att Johan Pehrson har helt rätt. Är man hellre frisk och arbetslös än lokförare är något fel.

En lokförare tjänar i snitt 40.000 kronor i månaden enligt statistik från SCB, 2021.

Utbildningen hos SJ (det finns fler företag) är 41 veckor lång utbildning och du har lön under tiden. Efter godkänd lokförarexamen är du garanterad tillsvidareanställning inom SJ-koncernen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

20 thoughts on “Lokförarbrist med hundratusentals arbetslösa. S försvarar de arbetslösa…

  1. Vi har 1,3 miljoner försoffade importer, som lever gott på svenska löntagare. Där finns säker ett stort antal som kan bli lokförare, högutbildade som de är enligt sägnen!

  2. Tillägg. Det finns ju idag tåg som körs av robotar eller fjärrstyrs. Svårare än så är inte jobbet…

  3. Problemet som nu är runt det här med lokförareutbildingen är det där föråldrade göra-en-massa-saker-samtidigt-provet.
    Det där provet har inget med verkligheten att göra. Skulle man införa det på lastbil och busskörkort så skulle det omgående bli en massiv brist på förare.

    Alltså; den största delen lastbils och bussförare skulle kuggas. Likt förbaskat skulle de bli godkända och bra lokförare.
    Det är definitivt långt svårare att köra ett fullastat timmerekipage ut från skogen och ner till kusten med allt vad det innebär jämfört med ett tåg. Tro mig!

    2
    1
  4. Arbetslöshetsersättning avsåg att vara en övergångsförsäkring när den infördes. Sossarna från Palme och senare omvandlade den till medborgarlön för dem som hade rymligt samvete. Många levde gott på andras arbete. Senare blev det svårare för svenskar men fortfarande är det lönsamt för ekonomiska migranter att leva på kravlösa bidrag.

    När det gäller själva frågan om lokförarbrist så torde det vara självförvållat. Om jag dömer hur det är att åka taxi med nysvenskar som leker formula 1 på vägen törs jag knappt tänka på hur det vore med en lokförare som ska hitta rätt riktning fem gånger om dagen.

    #allansnackbar

    15
    1
  5. Massinvällarna klarar helt enkelt INTE av ett arbete! Gäller även för sysslan som lokförare

    42
  6. Säkert ett trevligt yrke för den som kör ovan jord. Tveksamt om det är lika trevligt att köra i tunnelbanan.

    11
    • Dom får nog en skön variation på jobbet av både tunnlar, dagsljus och kvällsljus.

      Stockholms tunnelbana har 101 stationer, varav 100 är i bruk. En station i Kymlinge förbereddes under 1970-talet, men har aldrig tagits i bruk. Av de aktiva stationerna ligger 53 ovan jord och 47 är underjordiska.

      11
  7. S vet att deras importerade väljare inte har kapacitet att arbeta med något mer invecklade arbeten än städning.
    Går det att säga xxx har i genomsnitt högre IQ än genomsnittsbefolkningen så finns det grupper i andra änden, det finns forskning som visar det…
    De outbildbara grupperna är också ett tungt ok för nationalstaten Sverige och med tillräckligt många så knäcks Sverige i grunden. Sozzarna vill knäcka Sverige i grunden.

    47
    1
  8. Men dom riktigt skyldiga till den slöhet som brett ut sig är dom myndigheter som infört
    dessa huvudlösa regler, och som låter det fortgå, där var nog mer skit efter den gamla
    regeringen att rensa ut än vad till och med den nya regeringen räknat med?

    30
    1
  9. Jag vet att det har varit svårt att få kompetenta elever till utbildning för lastbilsförare bland arbetslösa från Mellanöstern och Afrika. Man behöver nog ha lite mer kompetens om man ska köra runt på tåg fulla med människor.
    Kan tänka mig att de inte så intelligenta muslimerna gnuggar händerna att få köra ett helt tåg med otrogna in i ett annat tåg eller station. Nej tack, inga muslimer som lokförare.

    44
  10. Patetiskt att höra den däste Morgan Johansson, som själv gjort så¨mycket skit för landet
    vara sarkastisk mot dem som försöker att reparera dom skador som han och S stått för?

    45
    2
  11. Löfvéns löften om bättre längre fram, tycks även det vara en lögn.
    Sätt analfabetiska huckle kärringarna i skolan alt. skicka hem.

    37
    1
  12. SJ är en operatör som upphandlats för att trafikera tågsträckor med viss turtäthet. Jmf t ex tunnelbanan och busslinjer i Stockholm. Det förefaller som om SJ inte uppfyller den trafik de åtagit sig att sköta.

    26
    1
  13. Vad kostar den socialistiska importerade mångkulturen? Hur kan det vara en”rättighet” att ta sig hit och bli försörjd? Magdalena Andersson m. fl. kom fram och förklara. Hur påverkas skatter och pensioner?

    54
  14. Öresundstågen kommer däremot fortsatt att rulla mellan Mölndal (Gbg) – Köpenhamn med timtakt kompletterat med tåg Mölndal (Gbg) – Halmstad varje halvtimme däremellan.

    Det är BARA SJ:s tåg som ställs in

    38
    • Detta är ju en effekt av den såssiska regeringen som stängde av energiförsörjning!!! Tåget går ju på elektrisitet?
      Det går ju inte att kompensera sig i svängningar i el priset på tusentals prosent ? Man skulle ju kunna stanna tågen och kasta av passagerarna och hänvisa till forsmajotet ?
      Men då hade ju miljö muppar blivit ertappade som idioter!!..
      Det är lika dant med axsfod man konstaterade att dom hade en täckningsgrad på priset på 4 % !! Storleken på det måste ju då jämför med momsen på 18 % . Är det rimligt den som skapade problemet med el försörjningen tar alltså 18% och beklagar sig sen över att handlaren tar 4% ! Då då för att invetarige hyra samt EL wanabis regeringen högre priset på tusentals prosent på

      13
      2
    • SJ är ett låglönebolag. Inte konstigt alls, att personalbrist råder. Folk slutar, och får mer betalt på Öresundstågen.

  15. Det går INTE att utbilda arbetslösa analfabeter från korrumperade gangster- och klanstater där man inte ens kan klockan ! Speciellt INTE när de kommit till Sverige och lärt sig att man kan sitta på cafe, tugga khat , gå hem och tillverka ännu flera barn och staten och kommunen betalar !

    Man kan på sätt och vis säga att järnvägen civiliserade hela stater och kontinenter. En gemensam tid, signalerings och kommunikationssystem som telegrafi, telefon och i idag IP-protokoll mm. Teknisk utveckling, elproduktion etc. Men vissa länder och stater är ännu inte där

    50
  16. Och styrande inser inte att människor inte ”vill arbeta” Svenska unga lär sig fort av de invasiva arter som lever på bidrag, bara att göra detsamma leva på föräldrar och allehanda möjliga bidrag !!!!

    45
    2

Lämna ett svar till ArgusAvbryt svar