Det ”frivilliga” plagget

  • Att ta på sig en hijab är frivilligt. Det hävdar åtminstone en del muslimska kvinnor som får medhåll av den samlade vänstern. I Mellanöstern fängslas och dödas kvinnor/flickor när de försöker frigöra sig från detta patetiska och förtryckande klädesplagg. Hur står det då till?

Att kritisera hijab är i Sverige liktydigt med rasism. Muslimska kvinnors rätt att bära hijab ska i Sverige bejakas, samtidigt som man hyllar de iranska kvinnor som i hemlandet försöker frigöra sig från det patetiska plagg som begränsar kvinnors frihet och egna vilja genom att de riskerar sin frihet och ibland sina liv.

Den här bilden från en av SVT:s lokalredaktioner talar sitt tydliga språk.

Kära Nona. Basket är för alla och försök inte pracka på oss den offerkofta som muslimer, i synnerhet kvinnor, använder för att få till regeländringar och en positiv syn på den religion som sätter just religionen före allt annat.

I Sverige och i synnerhet om man tillhör vänsterkanten i svensk politik, försvarar man hijaben utan att ta någon hänsyn till de kvinnor i muslimska länder som riskerar både frihet och liv för att slippa bära plagget.

Alice Bah Kuhnke (Mp) och Malin Björk (V) försöker i en debattartikel få oss svenska medborgare att acceptera hijaben som ett plagg muslimska kvinnor och flickor så unga som 3-4 år drar på sig frivilligt.

Det är okunskap, säger de bägge om den kritik som kommer från några KD-ledamöter i EU-parlamentet. ”Skribenterna avslöjar sin okunskap med generande precision när de jämför slöjtvånget i en brutal diktatur som Iran, med det främst frivilliga bärandet av slöja i demokratiska länder i Europa”. Kuhnke och Björk har förstås satt sig in i den värld som muslimska kvinnor lever i, oavsett om det rör förorter i Sverige eller gågator i Teheran.

Ponera då att slöjan verkligen är frivillig. Jag tänker inte ge mig in i debatten om könsseparata badtider för att blidka muslimska kvinnor eller frisörsalonger som tvingas använda draperier för att muslimska kvinnor ska kunna använda deras tjänster. Ta bilden i början av inlägget.

Nona hävdar att basket inte är för alla, vilket är en ren lögn. Basket är för alla, men precis som i de flesta idrotter gäller vissa regler. Om hijaben nu är frivillig, vilket Mp och V antyder, så vore det lätt för Nona att ta av sig plagget på träningar och matcher. På samma sätt som svenska tjejer tar av sig korta kjolar och linnen när de beträder idrottsarenor.

Än tydligare blir det när SVT gör reportage om föreningen Shape på Järvafältet. En förening som riktar in sig på kvinnor i området i ett försök att få dem att motionera. Vilket i sig är behjärtansvärt, fast ser man bilder på deltagarna, lyser en liten varningslampa.

Är det så de nya träningskläderna ser ut i Sverige anno 2023? Frivillighet eller tvång? Hygieniskt eller ohygieniskt? Varför denna utstyrsel om de muslimska klädesplaggen är frivilliga. En annan bild från SVT:s okritiska reportage om denna lilla förening är denna.

Det intressanta med bilden ovan är kvinnorna i bakgrunden. Man inte bara bär slöjor och andra muslimska attribut, man iklär sig också tjocka ytterplagg som svenska kvinnor i värsta fall använder under riktigt kalla vinterdagar. Detta inomhus.

Den givna frågan är: Brukar kvinnorna i Shape drapera sig i slöjor och tjocka ytterkläder när de i normala fall tränar eller har de dragit på sig dem för att media är på plats och i sådana fall varför? Frågan ställdes inte av det vänsterorienterade SVT och vem hade egentligen trott det?

Fast hijaben som ett frivilligt eller påtvingat plagg har figurerat i andra sammanhang.

SVT hävdade att kvinnan inte fick jobbet för att hon bar slöja. Sanningen är att Aye fick jobbet, men att hon vägrade ta av sig den slöja som hon inte använde när hon satt på anställningsintervjun. Hade slöjan varit frivillig, kunde hon respekterat SAS regler och tagit av sig den under arbetstid. Enkelt och inga stora rubriker i media.

Vi har lärt oss att muslimer sätter sin religion över allt annat, vilket inkluderar de regler som det svenska samhället, institutioner, föreningar, förbund och organisationer, satt upp. Detta låter vi ske, nåja…vissa låter ske…som exempelvis politiker, myndighetschefer och förbundsordföranden.

Vi som inte fallit till föga för religionen ( i synnerhet den importerade) och dess regler, undrar förstås hur långt det svenska samhället är villigt att gå för att blidka denna främmande religion?

5 thoughts on “Det ”frivilliga” plagget

  1. Slöjans funktion är att tala om för omvärlden att bäraren är en ärbar muslimsk kvinna. Detta innebär att det inte är tillåtet att våldta henne. De som utan slöja däremot saknar detta skydd. Om slöjan var ett rent entnisk kulturell plagg så vore det inga problem. Tyvärr är så inte fallet.

    8
    1
  2. Det ligger nära tillhands att misstänka att de här kvinnorna inte spelar mycket basket egentligen utan att det handlar om någon slags bidragsmjölkande snyfteri. Kanske de har någon träningstid då de träffas och kastar bollen lite och får något underligt bidrag? Det dräller väl av sådana ”integrationssatsningar”? Sedan umgås de väl antagligen på vad sätt det brukar, utan sportinslag.

    14
    1
  3. Det är beklagligt — med tanke på att slöjan inte bara är en religiös symbol men även symboliserar förtryck, inte bara i Iran, som ”Stefan K” nämner, men till och med i Sverige — att dessa slöjbärare (och bl.a. Kuhnke, MP, och Malin Björk, V) inte känner/visar någon solidaritet med den kvarts miljon (!) svenska medborgare som lever under olika former av muslimskt hedersförtryck (Aftonbladet 2017-05-29).

    Möjligen beror det på ett osvenskt kynne: Här: 1) svensken är känd för att vara solidarisk med de som lider och har det svårt; 2) en person som inte klarar av att vistas i offentligheten utan en tydlig religiös symbol anses vara extremt religiös, och som därför blir föremål för hänsyn… eller kritik.

    Dessutom ger demogratin (och det svenska levnadssättet/synsättet) medborgarna rätten att uttrycka synpunkter och kritik gällande individers beteenden och klädval/attribut i offentligheten… utan undantag.

    Vidare, kan slöjan indikera osvenska värderingar. Till exempel…

    – Införandet av ’islamofobi’ som ett lagbrott;
    – Införandet av hädelselag [*];
    – Upprätthållandet av det av det muslimska kollektivet till Sverige medtagna hedersförtrycket.

    … vilket är åsikter/ståndpunkter som kan kritiseras, där den avgörande frågan är om domstolarnas nämndemän tolkar lagen så, att kritik mot symbolen slöjan inte kan tolkas som en ’Förolämpning’ (Brottsbalk 1962:700, 5 kap. ’Om ärekränkning’) av individen:

    (Är det något som vågar ta risken att prova? ”Stefan K” och ”Pettersson” till exempel, som får rapportera om de hamnade i brott- och straffregistret, eller inte, vilket skulle besvara ”Stefan K” s fråga ”hur långt det svenska samhället [dvs. folket, t.ex.” Pettersson”] är villigt att gå för att [Inte!] blidka denna främmande religion?”.)

    2020-10-28 Sveriges Radio
    ”Ovanlig dom: Kvinna döms för förolämpning”

    (”Pettersson” 2020-10-28 ”Ännu ett steg mot islamisering. Kvinna döms för förolämpning om slöja”)

    – Den kvinnan som stått åtalad för förolämpning mot en apoteksanställd i Jönköping döms till 40 dagsböter på sammanlagt 3.600 kronor och ska också betala skadestånd på 5.000 kronor.
    – Det var i somras som den åtalade kvinnan i kön på apoteket KOMMENTERADE DEN SLÖJA som den anställda bar, och undrade om hon var tvingad att bära den och att den var ful.
    – Receptarien har i förhör berättat hur LEDSEN OCH KRÄNKT hon blev och att hon diskuterar gärna varför hon har slöja, men inte på det här sättet.
    – DEN DÖMDA KVINNAN HAR NEKAT TILL ATT HA BEGÅTT NÅGOT BROTT.)

    *
    Avslutningsvis, tycker jag att det är oförskämt och respektlöst att inte respektera ett lands och folks synsätt och klädkoder.

    Dock bör det i detta sammanhang påminnas om att det inte är förekomsten av slöjan/slöjbärare som är ett problem (!), men det stigande antalet,…

    (2020-01-31 Aftonbladet ”Det här är Malmös vanligaste namn 2019″ –”… på namntoppens tredjeplats hamnar Mohamed”)

    (– ”I Malmö har enbart 32 procent av grundskoleeleverna två svenskfödda föräldrar, i Göteborg och Stockholm är motsvarande siffra 46 respektive 50 procent – och de blir färre för varje år.”
    — Hanif Bali (M?), 2022-12-11 Expressen: ”Vem ska lära barn svenska när det är slut på svenskar?”)

    … vilket ger Sverige ett alltmer religiöst/muslimsk intryck/karaktär/värderingar, vilket rimligen måste få kritiseras… även gentemot en enskild person.

    [*]
    2020-09-11 Dagens Nyheter
    ”Järvas ledare manar till lugn när högerextrema [DN:s åsikt, Min anm.] vill bränna Koranen”
    – Den delen i den svenska grundlagen vill 15 MUSLIMSKA FÖRSAMLINGAR I STOCKHOLM nu ändra på.
    – ”Nej, jag [Yusuf Abdalla, restaurangägare] visste inte det. Vi trodde att det var olagligt i Sverige att bränna Koranen och andra religiösa skrifter. NITTIO PROCENT AV ALLA SOM BOR HÄR TROR DET.”

    7
    3
  4. Jag tror att Stefan K är en aktiv feminist, visst vore det skönt för de muslimska kvinnorna i Sverige om de kunde slippa huvudduk och liknande. Bra Stefan, stå upp för kvinnorna.

    12
    3

Kommentera