Den flygande skotten – 100 år

HISTORIA. I Sverige har det i många år diskuterats tåg som ska gå i 320 kilometer i timmen på nya höghastighetsbanor. Hur det blir med det i framtiden verkar osäkert, men den svenska järnvägen är överfull och sliten. Persontrafiken har också fördubblats sedan 1970-talet så något behöver göras.

Flying Scotsman

De snabbaste tågen vi har i Sverige får köra 200 km/h i normal drift. De snabbaste järnvägssträckningarna vi har klarar 250 km/h, men eftersom inga tåg får köra så fort blir det ändå aldrig mer än 200 km/h. Snittfarten ligger någonstans runt 160 km/h.

Att utvecklingen i Sverige stått still eller gått väldigt långsamt märks när det i dagarna är 100 år sedan det byggdes ett ånglok ”Flying Scotsman” i Doncaster, England för London and North Eastern Railway

Loket färdigställdes 1923 och var av typ Class A1 Pacific konstruerat av Nigel Gresley. Det tredje loket av denna typ sattes i trafik på linjen London-Edinburgh, en tåglinje med namnet Flying Scotsman, och 1924 fick loket namnet Flying Scotsman med numret 4472. Detta lok kom att skrivas in i järnvägshistorien, då loket 1934 blev det första någonsin att köra fortare än 100 mph (160,9 km/h) och var det första som gjorde sträckan London-Edinburgh utan uppehåll.

1963 beslöt British Railways att Flying Scotsman skulle ställas av för gott.

I år är det 100 år sedan den tidens höghastighetståg sattes i trafik och det firas med diverse jippon, se hemsidan.

Från London till Edinburgh är det runt 60 mil, för 100 år sedan kunde man åka sträckan non-stop och äta lyxmåltider ombord.

Insidan på Flying Scotsman år 2017

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Den flygande skotten – 100 år

  1. Höghastighetsbanor är ett klimatpolitiskt direktiv från EU-kansliet. Avsikten är att förbinda EU-ländernas huvudstäder med höghastighetsspår för att fasa bort flygresor. Höghastighetståg skall alltså endast stanna i de olika huvudstäderna på väg till Brussel. Vilken grundskole-elev kan räkna ut vad som händer med ett höghastighetståg om det skall stanna vid varje mjölkpall på vägen. Tåget blir snabbt ett vanligt mjölktåg.

    Skall ett höghastighetståg stanna kostar detta energi (i massor) och skall det accelerera så kostar det mer energi. Och Sverige saknar just massor av energi redan.

    Om nu Sverige har en Regering värd namnet måste den starta en allmän analys av hur landet skall utvecklas ORDNAT. UTAN ATT GRÄSRÖTTERNA SKATTAS IHJÄL!
    Där analysens inriktning förankras hos gräsrötterna medelst BINDANDE FOLKOMRÖSTNING (eller flera sådana). Åtgärderna måste komma i rätt ordning.
    Viktigast och prio 1 är då att bygga ut med typ 25 TW kärnkraft i Elo3-4, vilken körs med tunga generatorer (hög svängmassa), samt där elektricitéten är BILLIG, riklig resp avbrottsfri.
    Därnäst måste ”Stål utan Kol” m fl projekt (i varje fall vad gäller insats av skattemedel) pausas och ytterligare ca 80TW el med kärnkraft anläggas i Lule Älvdal frikopplat från landets övriga elkonsumtion/-produktion. I takt med att kärnreaktorerna startas, kan sedan projektet fortsätta – under förutsättning att det godkänns i folkomröstning – och att finansieringen sker sker av ”privata” risk-kapitalister. Vill sådana inte engagera sig har projekt ingen framtid.
    Prio 3 är att förbjuda alla projekt som innebär att mer än 1 kvadratmil natur ödeläggs. Detta bör också gälla skogsdrift med granplantering.

    Sedan kan man gå vidare i prio:s!

  2. Sverige satsar på höghastighetståg i Turkiet.
    Så blir det när Sverige har för mycket skattepengar.

      • Det finns enkelspåriga banor som är ’mer trafikerade’. Järnvägen skall vara till för hela Sverige. Inte bara för de som bor längs stambanorna.

        3
        2
  3. Ett projekt där ett litet antal resande sparar några minuter till en enorm kostnad för skattebetalarna. Projektet är insålt på tidsvinster (ganska små) som blir minimala då projektet också är insålt på premisserna att ett gäng platser ska få snabbtåg (varje stopp

    11
  4. Mer robust statlig järnväg som återinvesterar förtjänsterna. Färre miljömuppar i beslutande ställning. Per Bolund är sannolikt Sveriges dummaste varelse, inkl fascistlakejerna här på bloggen.

    21
    5
  5. Kör man fortfarande med kol i Storbritannien? Inte en elstolpe så långt ögat kunde nå i klippet.

    9
    8
  6. Ja, förr var stationerna roliga platser, nu bara en trist automat som inte alltid funkar.

    23
    2
  7. Ja, den svenska järnvägen är väldigt eftersatt. De senaste 20 åren har man bara bytt det som varit tvunget samtidigt som trafiken ökat enormt. Förfallet började redan 1988 när man delade upp gamla SJ. Nu ska allt upphandlas och den som bjuder lägst får jobbet. Man har sålt eller lagt ner lokstall som ju var bra att isa av fordonen i på vintrarna. Det fanns personal på varenda liten station som kunde sopa växlar och röja snö. Det fanns många små lokstall som kunde byta bromsblock och laga enklare skador. Idag finns folk enbart på större stationer och där är man slimmade. När det gäller höghastighetståg i Sverige så är det dödfött. Vi har för långa vintrar, för långa avstånd, för små orter och det blir alldeles för dyrt. Ett tredje spår som avlastning däremot vore vettigt. Dessutom borde samtliga plankorsningar byggas bort för att slippa olyckor med vägfordon. Att dela upp trafiken på massor av kortsiktigt tänkande aktörer var ju heller ingen bra ide. Varken för personalen eller kunderna. Det gäller både person och godstrafiken.

    30

Lämna ett svar till OJAvbryt svar