Laddstationer stoppas – brister i nätet

ENERGIPOLITIK. Redan nu stoppar den begynnande effektkrisen nya laddstationer för storföretagen. För skogskoncernen SCA gick det inte att etablera en laddstation vid en virkesterminal. ”Det kommer att försena omställningen till elektrifierade transporter”, säger Hans Djurberg, SCA.

Tidningen Näringslivet har i flera artiklar skildrat utmaningarna med att skapa en laddinfrastruktur för både tung trafik och personbilar. En station med 15-20 laddpunkter går att jämföra med en mindre industri när det gäller effektuttag.

Läs vidare på Tidningen Näringslivet…

-Pettersson tycker att det är dags att införa trängselskatt på elbilar och sänka skatten på diesel…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Laddstationer stoppas – brister i nätet

  1. Det minsta man kan begära av Riksdagen är att de INGÅENDE deiskuterar fram en plan för hur ”omställningen” skall gå till, där gräsrötterna fortfarande har billig, rikligt med resp avbrottsfi el, UTAN ATT EU-KANSLIET TILLÅTS LÄGGA SIG I.

    Ni fattar väl att Sverige hamnat i denna situation p g a att ingen politiker vågar stå upp mot EU-kansliet. Hoppa ur EU el-samarbete eller åtminstone omarbeta marknadssystemet för El (så att ett land bara behöver skicka överskott på export för varje timma)!

  2. Det är antagligen så att den som vill ha stordrift med elbilar själv måste bekosta och bygga ut kapaciteten för elöverföringen. Egentligen. För som vi kan gissa blir det antagligen precis tvärt om i slutändan. Företagen gnäller och vips så betalas det på skattsedeln istället, eller på bensinpriset. Samtidigt som utbyggnaden ökar efterfrågan och ytterligare driver upp elpriset.

  3. Bara att ställa stora dieseldrivna fläktar framför vindsnurrorna så producerar de dygnet runt

    27
    • Apropå att folksam2010 skriver: ”Och så tror dom på Fossilfritt stål??”.

      Genom produktion av fossilfritt stål beräknas Sveriges utsläpp av koldioxid från ståltillverkning i världen, att minska från 1.6 till 1.5 tusendelar, dvs med ca 0.1 tusendel.
      Allt medan ståltillverkarna i Kina, Indien, USA, Ryssland, m.fl. fortsätter att använda fossilt bränsle för att producera elenergi.
      Det är osannolikt att dessa ståltillverkare skulle byta ut en väl etablerad malmbaserad process mot en både kostsam och dessutom mycket mer komplicerad HYBRIT-process, bara för att marginellt minska sina utsläpp av koldioxid.
      Maskiningenjör Staffan Granström som i drygt 50 år arbetat med elektriska ugnar för stålproduktion, ger mer information här:
      https://klimatupplysningen.se/minskar-hybrit-utslappen-av-koldioxid/

      13
  4. Det är märkligt att detta kommer som en överraskning. Redan för ett decennium sedan, kom varningarna för att bristerna i nätet skulle blockera utbyggnaden av laddstolpar.
    Vårt inkompetenta feministiska styre körde på, med huvudet i sanden. Man begrep inte hur saker fungerar, följaktligen svalde man miljödårarnas utopiska dröm.
    Själv gapflabbar jag åt alla idiotsatsningar, som kommer att gå i putten, en efter en!

    56
    • Skratta lagom, risken är stor att du får vara med att langa sedelbuntar som de sedan släpper ner i det svarta elbristhålet.

  5. ”Kommer att stoppa omställningen”
    Ingen tänkte på det att strömmen inte räcker till, så att bilarna kan köra.

    53

Lämna ett svar till LrsAvbryt svar