Diesel ersätter vätgas & el!

ENERGIPOLITIK. I Wiesbaden i Tyskland står sedan december 2022 tio stycken vätgasbussar till ett värde av 6 miljoner Euro stilla. 

Vätgas är lätt med stor volym: En jättetank behövs till tio bussar

Tankstället som kostat 2 miljoner Euro är defekt och det är svårt att få tag på en reservdel från Asien. En representant från De Gröna säger att man enkelt löser problemet genom att sätta in elbussar. Emellertid saknas plats för att ladda alla elbussarna. Därför har man beställt ett antal 19 m långa länkbussar som drivs med diesel.

Läs mer på Klimatsans…

-Pettersson säger att som så ofta havererar de gröna khmerernas teknik som kostat enorma summor och man får återgå till beprövade metoder.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Diesel ersätter vätgas & el!

  1. Vätgas har sin plats i mycket speciella applikationer men är värdelös i större sammanhang på grund av att den är mycket flyktig och mycket explosiv och kräver tunga, svindyra tank- och ledningskonstruktioner. Dessutom är energiförlusterna vid framställningen och vid förbränningen mycket stora. LKAB:s dumme VD snattrar om att lösningen med att framställa vätgas då det blåser som sedan eldas då det inte blåser beskriver dessutom en evighetsmaskin. Sådana finns inte. För att inte tala om hybrisprojektet hybrit. Ingen vill ha skiten.

    13
    • Pelan.

      Vätgas är som att tanka för en hundring och få bränsle för fyrtio kronor, helt normalt för Hybrit, vem köper det dyra stålet?????.
      Greenwashing.

  2. Ja det har gått för långt med allt el fjantet.
    Vad sägs om den eldrivna grävmaskinen i Örebro centrum som nattetid laddades med ett dieseldrivet elverk.
    Det mina damer och herrar är väl Miljöpartiets klimatsmarta politik i ett nötskal det.
    Det är ju så jävla dumt ögontjäneri så man tror ju knappt det är sant.

    22
  3. Miljövännernas hisnande samhällsexperiment riskerar åstadkomma lika stora ekonomiska skador, som kriminaliteten om man bortser från direkt mänskliga skador. I SVT har det inte heller gått fram att elnätet i Sverige inte tål mer nyckfull vind och solkraft. Det krävs kraftiga turbiner förmodligen kärnkraft d.v.s. planerbar kraft för att stabilisera elen i näten. Ingen vill att näten delvis släcks ned i omgångar när det inte blåser eller om det blåser för mycket. Hur kan företagsledare i gårdagens agenda vilja ha vind och solkraft, som bara levererar el när vädret bestämmer och inte när det behövs. Skickar de hem personalen med eller utan lön? Det företagsledarna uttryckte känns inte ärligt för jag tror inte de är så okunniga. Har S och MP-styrda kommuner övertalat dem med skattemutor tro? Överskottet från vindkraften exporteras när det blåser men gör elen då så billig så sol och vindkraftägare tjänar för lite eller går i förlust. Staten bör då förstås inte gå in med skattepengar och stötta deras förluster. Vind och sol-kraft tycks dock fungera ganska bra om privata hushåll investerar i det. Allrahelst om man, som backup skaffar ett bränsledrivet elkraftaggregat.

    20
  4. En gång provade tyskarna att använda vätgas i luftskeppet Hindenburg, det slutade också i katastrof.

    34
  5. Alla PK idioter borde tvångs bussas i dessa H2 bussar 24/7.
    Ngt för Stockholm att köpa in?

    42

Lämna ett svar till pelangocheAvbryt svar