S/S Stockholm – världens äldsta kryssningsfartyg på väg till skroten

GOTT & BLANDAT. Fartyget byggdes som S/S Stockholm åt Svenska Amerika Linjen (SAL) och var ett av de första nya passagerarfartygen som togs i bruk efter andra världskriget. M/S Stockholm beställdes 1944 och seglade sin första resa i februari 1948.

Fartyget heter numera Astoria och byggdes 36 år efter att Titantic sjönk, det var en tid när långresor fortfarande gjordes med oceanångare. I sina tidiga dagar korsade Stockholm norra Atlanten efter tidtabell tillsammans med ikoniska fartyg som SS United States, Cunards drottning Elizabeth och SS Andrea Doria.

Fartyget med 556 passagerare har seglat på världshaven sedan 1948 och haft ett andra – och ett tredje och ett fjärde – liv som kryssningsfartyg, och spelat en roll i utvecklingen av den moderna cruisingstrafiken från 1960-talet till idag . Under många år har det varit det kryssningsfartyg som har haft längst tid till sjöss.

Tyvärr är den långa karriären på väg mot sitt slut.

Efter tre kvarts sekel kommer den berömda och ibland ökända historien om fartyget Astoria att avslutas under de kommande månaderna på ett skrot, rapporterade fraktnyhetspublikationen TradeWinds.

Fartyget på 16 144 ton hade sålts för återvinning på ett ännu okänt skrotföretag.

TradeWinds noterar att fartyget beställdes redan 1944, när andra världskriget fortfarande rasade, av Svenska Amerika Linjen – ett företag som erbjöd reguljär passagerartrafik mellan Sverige och New York City. Det byggdes av Götaverken speciellt för transatlantiska resor, var isförstärkt båge som kunde avleda isbergen som brukade vara vanliga i Nordatlanten.

1956, blev fartyget, då fortfarande känt som Stockholm, ett känt namn. Det var året då den kolliderade med den 3-åriga Andrea Doria, tidens mest ikoniska italienska oceanångare. Olyckan ägde rum utanför kusten av Nantucket, Massachusetts, när de två fartygen ångade i motsatta riktningar under dimmiga förhållanden.

Båda fartygen fick betydande skador. Andrea Doria rullade så småningom över och sjönk, och 51 passagerare och besättningsmedlemmar från båda fartygen dödades – en av de värsta sjökatastroferna sedan Titanics förlisning.

Olyckan resulterade i en av de mest ovanliga överlevnadshistorierna i passagerarsjöfartens historia.

En 14-årig flicka, Linda Morgan, som sov i sin säng på Andrea Doria vid tidpunkten för olyckan, kastades på något sätt ut ur sin sönderrivna hytt och hamnade på däcket på Stockholm, där hon hittades av en besättningsmedlem. En syster som sov i en angränsande säng dödades, liksom flickans styvfar i ett intilliggande hytt. Hon blev känd som ”mirakeltjejen”.

Strax efter olyckan, efter reparationer, började fartyget sitt andra liv som ett kryssningsfartyg – och ett ovanligt sådant. Fartyget överfördes 1960 till den östtyska regeringen för att fungera som kryssningsfartyg för östtyskar under det nya namnet Volkerfreundschaft.

Det har flyttats flera gånger mellan olika kryssningsföretag och bytt namn många gånger också under de efterföljande 63 åren. Längs vägen byggdes interiören om helt för att göra den mer lämpad för dagens cruising.

Det har seglat under namnet Astoria sedan 2016 för den brittiska linjen Cruise & Maritime Voyages, som stängdes av under covid-19-pandemin .

TradeWinds rapporterade att kryptovalutamiljardären Brock Pierce förvärvade fartyget 2021 med avsikten att använda det som ett kryssningsfartyg men har sedan dess släppt idén. TPG kunde inte nå Pierce för bekräftelse.

Att ett kryssningsfartyg förblir i trafik i 75 år är extremt sällsynt. De flesta moderna kryssningsfartyg är designade för en livstid på 30 år, och ibland går de i pension och skrotas ännu tidigare än så. Under covid-19-pandemin togs ett stort antal kryssningsfartyg bara 20 till 30 år gamla permanent ur drift.

-Pettersson säger att SS Stockholm var från den tiden då fartyg var vackra och byggdes i Sverige…

  • Stockholm 1948-1960
  • Völkerfreundschaft 1960-1985
  • Volker 1985-1986
  • Fridtjof Nansen 1985-1993
  • Italia I 1993-1994
  • Italia Prima 1994-1998
  • Valtur Prima 1998-2002
  • Caribe 2002-2005
  • Athena 2005-2012
  • Azores 2013-2016
  • Astoria 2016-

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “S/S Stockholm – världens äldsta kryssningsfartyg på väg till skroten

  1. Kryssningsfartyget Birger Jarl som seglat under olika namn ligger i hamn i Stockholm och är K märkt. Fungerar som vandrarhem. Byggdes år 1951 lagom till H:fors olympiaden.

  2. Det var likadant med Kungsholm för några år sedan. Räddningsplaner fanns men det föll på att Göteborgs stad inte ville upplåta någon plats i hamnen.

    12
  3. Inte borde Pettersson! Fartyget hette M/S Stockholm! Hur är det med källkontrollen och trovärdigheten?

    9
    21
  4. Tack för info om den goda tiden som varit och tack för Petterssons info om nutidens info som ofta är sorgliga över tillståndet Sverige som borde bli lagom igen.

    20
  5. Ledsamt att denna historiska båt ska sluta som skrot.Den borde ha fått bli ett museifartyg återställt i originalskick och placerad på en lämplig plats så att ”hon” fick ett hederssamt avslut.Ett trevligt cafe i matsalen med goda bakverk och smörgåsar hade ju inte heller varit fel…Tyvärr är ju det mesta förgängligt så mycken historia går ju förlorad för eftervärlden och slutar oftast till sist på ett skrotupplag….

    22
    1
    • Oljeborr.Tyvärr är Birger Jarl borta från Stadsgården.Den blev uppköpt av en herre som hade alltför storstilade planer för båten.Utdömd som vandrarhem blev den då den inte uppfyllde brandmyndigheternas bestämmelser.Det blev bara pannkaka av det mesta efter det uppköpet.Fina Birger Jarl tror jag finns uppe i Sundsvall nu.Osäkert vad som har hänt med den.Många saknar denna vackra båt i Stockholm som var ett riktigt ”kuttersmycke ”..

    • När jag lyssnar sägs det motorfartyget SS Stockholm.

      Fast jag tycker det borde heta M/S Stockholm men i filmens rubrik står det SS…Steam Ship. De flesta stora fartyg drevs med ångturbiner.

      19
      1

Lämna ett svar till Fr ElsaAvbryt svar