SD pressar regeringen för att slopa reduktionsplikten

KLIMATPOLITIK. Sverigedemokraterna jobbar intensivt på att pressa regeringen att sänka reduktionsplikten till noll innan januari 2024, skriver Dagens Nyheter. I valrörelsen ville SD att reduktionsplikten skulle ligga på fem procent, men efter den interna svekdebatt som uppstått om utlovade prissänkningar ”vid pump” har man bytt strategi.

SD har tagit fasta på statsministerns formulering i regeringsförklaringen: ”Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden”.

I så fall är det ju noll, eftersom det är miniminivån, säger SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen.

Trots rusande priser: S vill behålla reduktionsplikten 

Reduktionsplikten är en lag som tvingar företag som säljer bensin och diesel att minska utsläppen av växthusgaser. Detta görs främst genom högre inblandning av förnybara bränslen men får även uppnås genom effektivare produktion. För den som tankar innebär reduktionsplikten ett högre pris vid pumpen och kan liknas vid en dold skatt på drivmedel.

För år 2022 uppgår reduktionsplikten till 30,5 procent för diesel. Den som säljer diesel måste minska utsläppen med 30,5 procent jämfört med utsläppen från en liter fossil diesel. För bensin är reduktionen 7,8 procent. Återförsäljare av bensin måste reducera utsläppen från en liter med 7,8 procent, jämfört med en liter fossil bensin.

Detta medför att lagen har en prishöjande effekt. Produktionskostnaden för biodrivmedel är nämligen högre än för fossila, vilket ger högre pris vid pump. Hur stor prishöjningen är varierar beroende på priset för inbladningen.

Här hittar du de senaste siffrorna för bensinpriset och dieselpriset.

-Pettersson har svårt att förstå klimatnyttan med reduktionsplikten. Koldioxid CO2 är identiskt lika vare sig den kommer från fossil olja eller biobränsle och enligt många ökar bränsleförbrukningen något med biobränsle i tanken, alltså högre CO2 utsläpp.

Biodiesel har hittills innehållit palmolja som komponent. Den är belastad med extra koldioxid och skövlad regnskog. Bolund och Stenevi kan kanske förklara hur det påverkar klimatet och miljön positivt.

Man bör veta att om alla Sveriges fordon permanent stoppades även för framtiden, så blir klimatpåverkan fram till år 2100 en tusendels grad. Omöjligt att mäta, kan sättas till noll.

Sveriges första kommersiella kärnkraftverk började leverera el 1972…

Sveriges kärnkraft…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 thoughts on “SD pressar regeringen för att slopa reduktionsplikten

  1. Min Volvo drar drygt 1 liter mer/ 10 mil mot tidigare. Vad är det för klimatvänligt med detta? Tänk er att alla bilar gör så i Sverige det blir miljarder mer bensin än tidigare. Sossarna borde uteslutas ur politiken. Tyrone 83

  2. ” Sveriges första kommersiella kärnkraftverk började leverera el 1972 ”

    Ja, jädrar!
    Mycket intressant kurva.

    Hur kan detta inte vara ett debattämne för dem som tror jorden brinner upp av co2? Hur kunde Tyskland, som ör bland de mest klimattokiga i världen, inte satsa på kärnkraften utan välja Putins pruttar istället?

    Och hur i helvete kunde co2-fobikerna i MP lägga ner precis det kraftslag som eliminerar deras skräckgas?

    Helt obegripligt.

    11
  3. Och så har vi den idiotiska Miljöklass 1 dieseln i Sverige. En begränsning av halten aromatiska kolväten till 5%, vilket ger ett bränsle som är dyrare att tillverka och med ca 3% lägre energiinnehåll än EN590 som används i resten av Europa (förutom Finland som har ännu sämre standard).

    Det var en vits med denna diesel på 90-talet när få bilar hade katalysator, men miljönyttan har sedan länge ätits upp av att bränsleförbrukningen ökar. Har inte ens hört att SD vill ta bort den, det borde vara öppet mål.

    12
  4. Mycket bra. Pressa ännu hårdare. Reduktionsplikten är en vansinnig miljöpartistisk ide som driver upp våra drivmedelspriser utan vi förbättrar klimatet ens på marginalen. De flesta bilar drar mer bränsle med 30% inblandning då energin minskar. Åkare klagar på tätare service (igensatta bränslefilter och gegga i tanken) och vid vinterkyla startar inte lastbilarna. I Norrland har mackarna blivit tvungna att sälja blankdiesel ( ren diesel) för åkarna kan ju inte stå stilla.

    45
    1
  5. Risken är stor att SD har nått sin topp i röster.
    Om Åkesson inte snabbt visar att han kan påverka M-KD samt L i att driva igenom sina vallöften,så kommer många SD väljare att tappa förtroendet och SD,s kräftgång börjar.
    Hoppas att Åkesson inte sitter still i båten längre.
    Ps. det är bara SD som kan förändra Sverige till ett normalt land igen. (lycka till Åkesson )

    33
    2
    • Jag är inte bekymrad. Jag tror vi kommer få se faktiska förändringar under året, speciellt i både vår- och senare höstbudgeten.

      15
      3
    • Om du har rätt så borde sozzarn ligga strax över 4% och C, L och de röda och de gröna kommunisterna borde åkt ut från riksdagen.

      17
      1
      • Ja men så länge dom har SVT och deras så kallade opinonsmätningar som går ut på att trissa upp socialisternas siffror, så kommer dom alltid att nå höjder som dom inte borde vara i närheten av,?

        16
  6. Poängen med reduktionsplikten är att Preem ska bli kompenserade för att Partiet stängde ner deras planer på att bygga ett nytt och effektivare raffinaderi. Detta då Preem är Sveriges största biodrivmedelstillverkare.

    Ännu en gång får skattebetalarna stå för Partiets oseriösa politik.

    46
    • Nja, Ebba har väl bättre stil än de nämnda – men är oerfaren i regeringsställning.
      Min fråga som jag tycker är väldigt relevant i sammanhanget: ”Varför sänker man inte eller tar bort momsen på elräkningen i s f att krångla med bidrag (typisk sossepolitik) som alltid följs av en massa regler (som oftast slår väldigt fel). Hade varit en väldigt enkel åtgärd – och rättvis!

      34
      • Man kunde ju åtminstone valt en energiminister som kan något om elektricitet. Jag slår vad om att Ebba inte ens vet vad ohms lag är för något.

    • Magdalena hade ju förhandlat ”framgångsrikt” med EU och fixat halverade elpriser. Undrar vart det tog vägen, för inte ljög väl Magdalena. Det fanns ju möjlighet att binda sitt elpris, innan uppgången. Det är väl ens eget ansvar att fatta kloka beslut?

      14
    • Varför talar man inte klarspråk och talar om för svenska folket att vi kan inte sänka reduktionsplikten förrän 2024. Detta pga avtal som föregående regering ingått med Preem! Hur jävla.. svårt kan det vara!

      27
  7. Verkar som våra höga skatter på drivmedel inte gjort så klimatet blivit bättre på Gran canaria?? där har dom snöstorm

    48

Lämna ett svar till JonasAvbryt svar