Polisen inför skyddsstopp – får inte hantera krockade elbilar

ELBILAR. Polisen inför ett så kallat skyddsombudsstopp mot att hantera skadade, krockade och beskjutna elbilar. Om en elbil skadas i en trafikolycka eller beslagtas ska enskilda poliser inte hantera bilen. Det säger Björn Johnsson, huvudskyddsombud på polisen, som är oroad över riskerna.

Över 60 procent av världens kobolt bryts i Kongo-Kinshasa. Landet har länge haft problem med barnarbete i gruvorna. Kobolt är i dag en viktig råvara till lithium-jonbatterier som används i mobiltelefoner, datorer och elbilar. Bytbil.com

Vi ser och vi vet att de här högspänningsbilarna har så stora risker. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare omkommer i en olycka och det är därför skyddsombudsstoppet kom till, säger han till Sveriges Radio P4 Göteborg.

Polisen behöver nu ta fram rutiner kring hur skadade elbilar ska hanteras vid exempelvis bärgning. Bilarna som polisen får in kan vara helt förstörda, uppbrända eller beskjutna. 

Vi kommer fort hitta rutiner kring hur vi ska lösa detta på kort sikt, men det kommer ta lite längre tid att få all personal utbildad, säger Björn Johnsson till kanalen.

-Pettersson säger att det är inte bara barn i gruvorna i Kongo-Kinshasa som far illa av el-bilar.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Polisen inför skyddsstopp – får inte hantera krockade elbilar

  1. Batteribilar förhåller sig till bränslecellsbilar som VHS förhåller sig till Bluray.

    • . . Och allt fler skeppsrederier FÖRBJUDER elbilar på sina skepp just för att de är så extremt svårsläckta och giftiga när de brinner !

  2. Elbilens framtid ser dyster ut : förbud mot att åka färja, polisen får inte gå nära en krockad elbil, vem ska ta hand om batteriet när det byts ? Elbrist. Snart får de inte stå i parkeringsgarage heller för brandrisken. Vem vågar köpa en ny elbil när priserna sjunker kraftigt ?
    Vem vågar köpa begagnad elbil när batteriet snart ska bytas ? Däcken slits dubbelt så fort som andra bilar.

    40
    • Om allt annat än elbilar blir förbjudna vilket det lobbas för så kommer folk inte att ha något val. Rederierna kommer dessutom då tvingas ta elfordonen eller gå tomma.

      3
      1
  3. Elbilar är det största miljöhotet i framtiden.
    Det gnälls på kärnkraft men sätt er in i elbilens risker och miljöpåverkan.
    Nu saknar vi tillräckligt med el i nätet, och eldar fossila bränslen som aldrig förr.
    Är ni miljöpartister nöjda nu då ?? När ni tillsammans med Löfven stängde
    halva Sveriges kärnkraftskapacitet.
    Ni miljöpartister är idag dom största miljöförstörarna av alla.
    Allt på grund av dåligt omdöme.
    Släpp aldrig in dessa idioter i riksdagen igen.
    Och gör någon det möjligt, kommer dom bli omyndigförklarad omedelbart.

    52
    • Karl.
      Allt har sin tid, även för elbilar(kilometerskatten den kommer) och Hybrit, men då är det försent när man förstår det, lika vindsnurror, grönt/hållbart/Greenwashing, m.m.

      23
    • Artikeln i Bulletin (som Lrs här ovanför länkar till), innehåller i sin tur en länk till komikern Konstantin Kisins tal om ”woke” (sådana som vill tysta röster med ”fel” åsikter) och om Greta Thunberg (”Sankt Greta av Klimatförändring”, som han kallar henne). Konstantin Kisin menar att ”woke” har gått för långt, – här i en kortare och textad version av videon, (7 min.):
      https://m.youtube.com/watch?v=_-OX-ZNAN-I

Lämna ett svar till Hemlig X-ssonAvbryt svar