Schweiz överväger ett förbud mot användning av elbilar

ENERGIPOLITIK. Vinter- och alplandet Schweiz vidtar nu åtgärder för att råda bot på en eventuell kraftkris i vinter. Beredskapsplanerna har tre nivåer och på den tredje nivån kommer ett förbud mot användning av privata elbilar att träda i kraft. Den schweiziska bilindustrin rasar, skriver Document.no.

Teslaägare i Schweiz riskerar körförbud om elimporten misslyckas i vinter. Illustrationsfoto: Tesla

Enligt 2019 års siffror från Schweiz genereras landets el huvudsakligen av vattenkraft (59,9 %), kärnkraft (33,5 %) och konventionella värmekraftverk (2,3 %, ej förnybara). Redan i juni varnade de schweiziska myndigheterna för att landet kan hamna i en energikris i vinter vinter, bland annat för att Frankrikes export av kärnkraft förväntades minska.

Därför kan Schweiz behöva täcka sitt elimportbehov på cirka 4 gigawattimmar (GWH) genom att importera från sina andra grannar som Tyskland, Österrike och Italien. Ändå kommer tillgången på kraftexport från dessa länder att vara starkt beroende av tillgängliga fossila bränslen, mest naturgas, enligt Elcom. ( Oljepris )

Nu har den federala regeringen kommit med sina krisplaner, i form av ett lagförslag som heter ” Verordnung über Beschränkungen und Verbote der Verwendung elektrischer Energie ”, som på svenska blir ”Förordning om restriktioner och förbud mot användning av elektrisk energi”.

Fas ett, en uppmaningar till människor att spara el är redan igång.

Nivå 1 och 2 består av milda begränsningar av privata konsumenters elförbrukning. T.ex. bör man inte tvätta i mer än 40 grader, och streamingtjänster som Netflix och Disney+ måste minska upplösningen på sitt innehåll.

Men när vi kommer till nivå 3 i beredskapsplanen blir det plötsligt ganska obehagligt för elbilsägare. Butiker måste förkorta sina öppettider och att spela konsolspel kommer att vara förbjudet. Streamingtjänster ska stängas ner helt och privat användning av elbilar blir förbjuden. Endast när det är absolut nödvändigt – t.ex. i samband med köp, läkarbesök eller avtal med offentliga myndigheter – kan du använda elbilen.

Bensin- och dieselbilar kommer inte att påverkas av de kommande reglerna. Men hastighetsgränsen på de schweiziska motorvägarna sänks från 120 till 100 km/h. ( Ljud och bild )

Impopulär i bilbranschen

Importdirektören i den schweiziska bilimportörsföreningen Andreas Burgener är förbannad.

Detta tillkännagivande står i full kontrast till tidigare uttalanden från förbundsrådet, enligt vilka proportionalitetsprinciper ska gälla vid nödvändiga åtstramningsåtgärder. Burgener funderar: ”Det kan inte vara så att bastur och bubbelpooler på friskvårdshotellen kan användas sju timmar om dagen, samtidigt som gästerna inte längre får resa med sina elbilar. Det är absurt!

-Pettersson ser dagligen TV-reklam och annonser om el-bilar som bara försöker beröra känslor och att den som kör en elbil bidrar till at rädda världen.

Document.no

FAKTA: Batterier producerar inte elektricitet, utan lagrar el som produceras på annat håll, främst av kol, uran, vind, naturgasanläggningar eller dieselgeneratorer. Att säga att en elbil ger noll utsläpp är ytterligare en bluff.

Sällan hörs nackdelarna från våra ”seriösa” politiker och journalister.

  • Inköpspriset är högt
  • Elbilsägare betalar minde skatt och bidrar mindre till vägunderhåll
  • Elbilar är tyngre och sliter mer på vägarna
  • Elbilar har längre bromssträcka på grund av den högre vikten
  • När elbilar brinner är det farligare och svårare att släcka
  • Batterierna framställs av miljöfarliga metaller och usel gruvbrytning
  • Det finns ännu ingen fungerande storskalig återvinning av batterier
  • Räckvidden som fabrikerna uppger är ofta rena bluffen, de flesta får vara glada om de kommer hälften så långt på vintern
  • Glest med laddstolpar och dyrt att landa
  • Osv.
-Pettersson kör diesel och den oäkta hustrun åker med och inte nog med det. Vi har även dieselvärmare som startas med fjärrkontroll. Bilen är över tio år gammal, köpt då diesel var miljövänligt, och vårdas ömt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Schweiz överväger ett förbud mot användning av elbilar

  1. Vi kommer hamna där med i Sverige.
    Med Miljöpartiets huvudlösa energipolitik är det oundvikligt.
    När sossarna gjorde upp med Miljöpartiet i januari 2020 fick
    makten stå över förståndet.
    Detta tilltag av Löfven Stenevi och Bolund visar sig nu blivit det största ekonomiska sveket mot oss svenskar i modern tid.
    Straffbeskatta elbilarna stenhårt och ta tillbaka 70 000:-/ kompensationen.
    Och ge tillbaka pengarna till dom som blev lurade…. Svenska folket.
    Elbilarnas tid är nog pausad för lång tid framöver, tills vi klarar elförsörjningen.
    Skäms Skäms ni som saboterade elförsörjningen i Sverige. !!

    25
  2. Jag har alltid åkt diesel sedan sjuttiotalet,min senaste har även den dieselvärmare med
    med fjärr alltid varm och skön och avtinad på vintern,förr propagerade MP-fjantarna
    för att diesel var miljövänligt och det är det ju så sant som det är sagt.

    27
    • Schweiz undviker oftast idiotiska påfund, skriver ”Blodsven”.
      ”Schweiz demokrati är ett föredöme” = rubrik i forumet Företagande.se.
      Ur texten:
      ”En schweizisk franc och en svensk krona var nästan likvärdiga 1971. Sen drog Schweiz iväg och det med råge!”
      (idag 2022-12-07 kostar en schweizisk franc 11 kr.)

      ”1968 hade Sverige samma BNP per capita som Schweiz. Schweiz befolkning producerar varor och tjänster under ett år som har ett värde som nästan är dubbelt så stort som svenskarna. Sett till förmögenhet har schweiziska invånare också dubbelt så stor förmögenhet jämfört med svenskarna.”

      ”Parlamentet i Schweiz har inga yrkespolitiker, de har vanliga jobb och kommer samman 4 gånger per år och röstar igenom lagar, sen går de hem och gör vad de gör vanligtvis. Svenska politiker som har en framstående position eller sitter i riksdag/regering är det på heltid och har ofta inte haft en längre karriär utanför politiken, de är institutionaliserade politiker som inte lever ett vanligt liv bland folket, de lever i en elitiserad värld.”
      ”Schweiz har helt enkelt blivit rikare under den här perioden, de har ökat sitt välstånd väsentligt. Varför?”

      Mer av krönikan här:
      https://foretagande.se/kronika/svensk-demokrati-har-lett-till-korrumperade-politiker-schweiz-demokrati-ar-ett-foredome

      34
  3. Nej nu jävlar. Nu får vi skicka ner Medevi och Bolund till Alplandet.
    Så får Märta ta till sitt idiotgarv och Bolund berätta att vattennivåerna kommer att stiga så inihelvitte så gökuren kommer att dränkas .
    Å tar Schweizarna inte reson då får de skylla sig själva

    42
  4. ”Elbilar har längre bromssträcka på grund av den högre vikten”
    Har jag inte hört förut. Finns det några jämförelser på detta mellan batteridrivna kontra förbränningsdrivna bilar?

    11
    3
    • Det är inget problem batteri förlorar capasitet i kyl ! Och Schweiz är ett ett bergigt land ?! Det innebär ju att om man kör in i Schweiz är det mest uppåt som äter upp batterierna sen kommer kylan närmare toppen det gör ju att alla teslor kommer halv vägs ???? Men eget som man befinner sig på toppen av ett berg med en tung bil ? Så kan man ju alltid rulla ned . Och glida in som en kälke i Österrike ! Mycke klinisk Energi bilen väger två och ett halvt ton så det blir svårt att stoppa den kälken det kommer att lösa sig ransonera elen bara

      11
      1

Lämna ett svar till SagotantenAvbryt svar