Det finns ingen grön energi

GRÖN ENERGI. Hur kan detta vara miljövänligt?, skrev bloggen nyligen om de enorma vindkraftsparker som byggs runt om i vårt land. Nu är det dags för de Gröna Khmerernas favoriter, elbilar eller snarare elbilsbatterierna.

Caterpiller 994

Hjullastaren Caterpillar 994 används för att flytta 450 ton jord/malm som ska raffineras till ett litium bilbatteri. Den drar 3.650 liter Diesel-bränsle på ett 12 timmars skift. Litium raffineras från malm med hjälp av svavelsyra. En föreslagen litiumgruva vid Thacker Pass i USA uppskattas kräva upp till 75 halvlaster svavelsyra om dagen. Denna syra förvandlas inte mirakulöst till dricksvatten. Ett batteri i en elbil, låt oss säga en genomsnittlig Tesla, är gjort av 12 kilo litium, 28 kilo nickel, 20 kilo mangan, 14 kilo kobolt, 90 kilo koppar, och 180 kilo aluminium, stål, och plast, etc…. .. .. i snitt 340 – 454 kilo mineraler, som var tvungna att mineras och bearbetas till ett batteri som bara lagrar elektrisk energi….. Elektrisk energi som för närvarande genereras av olja, gas, kol, eller vatten och till en mycket liten del av vind och sol.

Det är sanningen, om s.k. ”grön” energi”. Det finns inget grönt med grön energi.

Nåväl, vi ska inte vara elaka. Tillverkning av elbilar är värre än konventionella bilar ur klimat och miljösynpunkt, men elbilarna drar ju inget när de körs, det är riktigt men hur miljövänligt det är beror på hur de laddas. I Sverige har vi vatten och kärnkraft samt en liten del vindkraft. Det är bra men i andra länder används kol och gas fortfarande till stor del för att framställa el till elbilarna. Det är inte grön energi. Sedan har vi livslängden, hur länge dröjer det innan elbilsbatterierna måste bytas?

-Pettersson tror att den miljövänligaste bilen är den som inte körs eller om man måste köra inte byts till en ny. Sköt din gamla bensin eller dieselbil så behövs inga elbilsbatterier eller laddstationer med smutsig el. Min teori är att det är bra för klimatet, miljön och plånboken.

Tesla modell S, pressbild

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Det finns ingen grön energi

  1. Eftersom ingen någonsin har kunnat vetenskapligt påvisa att CO2 har någon mätbar påverkan på jordatmosfären så finns inte heller något behov av ”grön energi”.

    CO2 påverkar däremot all växtlighet positivt, därför brukar trädgårdsodlarna höja CO2-halten i sina växthus från jordatmosfärens 400 ppm till någonstans mellan 800 och 1200 ppm.

  2. Dom gröna tokstollarna vill att alla ska ha el-bil, men ifall vi ska ha
    långa avbrott på El leveranser, hur ska dom laddas då? Det hjälper
    inte att dom sätter upp hundratusentals laddstolpar om dom inte kan
    leverera ström? Den som är klok skaffar i alla fall en hybrid!

  3. För att gjuta fundamentet till ett enda större vindkraftverk, går det åt 1500 kubikmeter betong/ c:a 3600 ton, där beståndsdelen cement utgör 600 ton, vars tillverkning orsakar utsläpp av lika många ton koldioxid (600 ton).
    Till ett fundament åtgår även hundratals ton armeringsjärn.
    Livslängden är bara 20-25 år, och det går inte heller att återanvända eftersom de ingjutna bultarna som fäster vindkraftverket i fundamentet då är utnötta. Att ersätta de utslitna bultarna med nya anses inte vara lönt, istället kommer man att gjuta ett helt nytt fundament, med allt vad det innebär.

    Olle Törnblom med många års erfarenhet av att arbeta med betong, är starkt kritisk till utbyggnaden av vindkraft, citat: ”Att våra politiker som förordar vindkraft använder ordet miljövänligt smakar som kattskit i mun. Miljövänligt och hållbart är det sista det är. ”
    https://katerinamagasin.se/den-miljofarliga-vindkraften-svindyr-betong-djurdod-och-stora-koldioxidutslapp/

  4. Tänk på alla kremerade fordon och ibland människor. Ingår detta i kalkylen?

    25
  5. I vinter kommer vi nog att få se ett mer eller mindre fiasko vad det gäller elbilar i Sverige. Många kommer inte att ha råd och ladda dom.

    56
    • Det kommer att bli en dyrköpt erfarenhet för elbils ägarna.
      Som sagt……. det går inte att snabbladda bilen med växel spänning och skulle man vilja få ut mera effekt ur laddaren så krävs både propp och lednings byte(32A. 64A).

      El bolagen och staten täljer guld på folkets bekostnad just nu.

      41
      1
      • Alla Lithium batterier bygger i stort sett på samma teknik och ska inte snabbladdas om man vill ha någon livslängd på batteriet. Ta som ett exempel ett vanligt AA batteri, finns laddare som laddar ett sånt på 15 minuter. Batteriet blir så varmt så det går knappt att ta i det, livslängden blir därefter. Det är likadant med elbilsbatterierna, snabbladdningarna kommer med tiden att mer eller mindre bränna sönder batterierna med kortare livslängd som följd. Långsammare laddning ger längre livslängd på batteriet, så enkelt är det. Snabbladdning är ett försäljningsargument som folk tar åt sig utan att veta konsekvenserna av det.

        31
      • Gammeldags
        Pratar om folket, skyller på andra, folket röstar efter eget huvud, dock inte i Ryssland där det råder diktatur, men det styret gillar Gammeldags.

        2
        4
    • En elbil drar ungefär 2 kWh/mil så att så länge elpriset ligger under halva bensinpriset är det ingen förlust.

      1
      2
  6. Skulle vara kul att få se
    miljö sektens uträkning på LCA cykeln för deras ’gröna projekt”.
    Den blir nog inte så rolig att visa upp.
    😁

    41
    1

Kommentera