Svenskt fordon, svensk förare – total språkförbistring

INVANDRING & TRAFIK. Antalet överlastade lätta lastbilar som trafikerar våra vägar tycks vara fler än de som inte är överlastade. Vi ser även samma problematik bland lätta hästlastbilar. När det gäller godstransporter kan en kontroll ta tid i anspråk, men om fordonet är svenskt och föraren svensk medborgare borde en kontroll kunna genomföras relativt snabbt. ”Har man ett svenskt körkort bör man rimligtvis kunna läsa vad det står på vägmärkena”, säger bilinspektör Jonas Nordin, enligt Tidningsproffs.

500 kilo bröllopsutrustning måste lastas av på kontrollplats Karleby.

Bilinspektör Jonas Nordin i Västerås delar med sig av en kontroll av en svensk lätt lastbil den 20 juni i Västerås. Kontrollen hamnar i kategorin ”mycket tidskrävande”. Dock inte på grund av att det är svårt att komma fram till vad som är fel utan istället handlar det om att kunna kommunicera med föraren för att information och att sedan förklara vad som är fel samt påföljderna av detta.

Det första föraren gör när han ser Nordin sticka ut polisspaden genom rutan är att han tvärnitar ute på E18.
– Jag får vinka bra mycket för att han ska förstå att han ska följa efter mig in på Karleby kontrollplats säger Nordin.

Föraren visar ett svenskt körkort som bytts in från ett italienskt. Han har kommit till Sverige 2016 och fick uppehållstillstånd 2019.
– Han har alltså varit i Sverige i minst sex år och kan inte ett ord svenska och engelskan är extremt dålig, säger Nordin.
På grund av språksvårigheterna tar det ungefär 20 minuter att få reda på var han lastat och vart han är på väg med sakerna. Föraren är emellertid glad och stolt över att han har lärt sig tala italienska i väntan på möjligheten att kunna komma till Sverige.
– Italienska är kanske inte det mest gångbara språket i Norden, säger Jonas Nordin.

Föga överraskande är fordonet även överlastat och av lasten, bestående av dricksglas och diverse bröllopsattiraljer, får 500 kilo lastas av på kontrollplatsen innan föraren kan fortsätta tillsammans med en böteslapp på 2 000 kronor.

Att poliser och bilinspektörer hanterar språkbarriärer är en del av deras vardag när de kontrollerar förare från andra länder. Men denna förare är svensk medborgare och har varit i Sverige flera år och kanske borde vissa kunskaper i det svenska språket kunna förväntas?

Nordin tycker inte det är orimligt att ställa rimliga språkkrav på personer som bosätter sig i Sverige.
– Om jag flyttar till ett annat land är det självklart för mig att lära mig språket så fort jag kan, säger Jonas Nordin.

Han tycker det är orimligt att en kontroll av ett svenskt fordon med en svensk medborgare ska ta så här mycket tid i anspråk enkom på grund av språkförbistring. – Det blir ett onödigt slöseri med de små resurser vi har. Har man ett svenskt körkort bör man rimligtvis kunna läsa vad det står på vägmärken, avslutar bilinspektör Jonas Nordin.

Av Heidi Bodensjö

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Svenskt fordon, svensk förare – total språkförbistring

  1. uppehållstånd är inte detsamma som medborgarskap, så artikeln blev lite fel men annars så är det många som kör sitt lilla afrika här i sverige tyvärr och dem tänker inte lära sig svenska alls -katastrof

  2. Jag lastade lastbilar med över 10 ton överlast för över 10 år sen.
    Sa till föraren att du kan bli av med kortet om du blir stoppad med överlast, svar finns inga poliser typ som orkar stoppa en.

    OK, dina problem, lika tiden du kör över utan rast, skiter jag i, byter bara kort i läsaren så kan köra utan lagliga raster.
    Sverige i ett nötskal oavsett förare/land…………..

    https://arbetet.se/2022/01/12/byggnads-stammer-bolag-som-jobbar-for-northvolt-alla-entreprenorer-saknade-kollektivavtal-fineweld/

    Sen finns mall of scandinavia, typ noll koll, se åt annat håll……m.fl. företag.

    Blunda, blunda, se på flugorna i taket är lättare…………..??????????

    Bananrepubliken Sverige, i fritt fall………..mot stupet, fåren märker inget, viktigare med hela rövsverige bakar typ……

  3. Det verkar vara förutbestämt att de är här för att de skulle bryta mot lagen. Det är vad allt går ut på, att laglydiga Svenska åkare blir utkonkurrerade p.g.a. dessa lagbrytare. De vet nog alldeles säkert att de bryter mot trafiklagarna. Men då de säger att de inte förstår brukar det ofta räcka i Sverige för att komma undan med en lätt tillrättavisning. Var är de seriösa myndigheterna och vad gör dom?

    18
  4. I det kravlösa Sverige går allt bra, brukar gå förbi där Färjor lägger till,
    av över hundra fordon som rullar av båten har jag ibland räknat upp till
    f0 så kallade lätta lastbilar, förmodligen från dom flesta öststater, och man
    kan undra över vad dom gör här med dessa??? Jo förmodligen fyller man
    dem med stöldgods som sen säljs i deras länder, det är ju inte semesterfordon
    är ganska övertygad om att dom mhar folk här hite i veckan som stjäler ihop
    allt mellan himmel och jord, men Svenska myndigheter struntar i det mesta
    Tullen gör sällan några kontroller på utgående fordon, dom har personalbrist?
    (Har ni hört det förrut i andra sammanhang) trotts att det går en halv miljon
    arbetslösa så är det personalbrist överallt?
    Det är kattalisatorer, båtmotorer cyklar , mopeder, och mycket annat smått
    och gott. Men Myndigheter tycks skita i detta, så och även Försäkringsbolag,
    vilket verkar märkligt, dom senare borde i vart fall slå larm??

    18
  5. ”Föraren är emellertid glad och stolt över att han har lärt sig tala italienska…”
    Nyckelord för att det är en arab eller neg… svart afrikan som ljugit sig hit och fått uppehållstillstånd på felaktig grund.

    26
    2
  6. Svenska körkort kan snart beställas per postorder. Ändå strålande att han hade körkort, åtskilliga kör utan. Folkskam har gjort undersökningar om hur många liv man sparar om hastigheten sänks. Vore mer intressant om de gjorde undersökning om hur många liv man spar om alla hade äkta körkort.

    35
  7. Tänk om Morgan skulle ägna sin tid åt att stifta lagar i stället för att Twittra. Hur kan man få ett svenskt körkort utan att kunna läsa vägtrafikförordningen? I Sydsvenskan bakom betalvägg har man ett längre reportage om inkomstbringande sophögar. De är tydligen olagliga men inte straffbara så kommuner, polis och enskilda kan inget göra…

    Alla olagliga lever gott.

    33
  8. Maximal invandring har ju varit det viktiga för våra politiker, om de kan svenska eller inte eller om de jobbar eller inte verkar vara av underordnad betydelse…..

    36
    1
  9. Folk från Syd-Europa eller Mena-länderna kommer aldrig att ta order från kärring-poliser. Kling o Klang får skylla sig själva när dom bär sig åt som fjollor. Agera som riktiga MÄN, så packet får klart för sig vem som bestämmer. Om en myndighetsperson visar den minsta obeslutsamhet, så talar man för döva öron.

    51
    • Dysfunktionella analfabeter finns i massor
      De behöver heller inte följa svensk lag
      Bara att skylla på att man inte förstod

      30
  10. Polisen borde ha lärt sig att med MYNDIG stämma på TYSKA utfråga föraren !
    Jag brukar göra detta mot tiggare och det fungerar !

    41
    1
  11. Och det italienska körkortet är mha mutor tillbytt från ett MENA-körkort ? (Körkort för Kameler ?)
    T.o.m Polacker, Rumäner och Litauer – eller skall vi snarare tala om Moldavier och Nord-Makedonier har bättre språkkunskaper …

    35
    1

Lämna ett svar till neal morseAvbryt svar