Om man rekryterar i tid så slipper man problem…

INRIKES. På grund av bemanningsproblem i säkerhetskontrollerna på Arlanda flygplats är det sedan månader enorma köer som det tar timmar att passera vilket innebär att många missar sina plan. Swedavia, f.d. Luftfartsverket ägs till 100 procent av svenska staten, hänvisar till långa säkerhetskontroller av nya medarbetare som ett skäl till de långa köerna till säkerhetskontrollerna på Arlanda.

Säkerhetskontrollerna av personalen utförs av Säkerhetspolisen, Säpo. Swedavia menar att kontrollerna tar alldeles för lång tid. Men inrikes- och justitieminister Morgan Johansson (S), ansvarig för Säpo, uppger till Dagens Industri att det inte är aktuellt att “slarva” med säkerhetskontroller av medarbetare för att dra ner på köerna.

Man kan också begära lite framförhållning av Swedavia om man ska rekrytera folk, säger Johansson.

Morgan Johansson anser inte att det behövs mer pengar till Säpo för att kontrollerna ska gå snabbare.

Om man rekryterar i tid, och går in med namnen i tid, så har man bättre tid på sig att se till att de kommer på plats, säger Morgan Johansson.

Swedavia uppger till Dagens Industri att de har ett ansvar för de långa köerna, men att osäkerheten kring pandemin bidragit till att man avvaktat med att genomföra nyrekryteringar.

-Pettersson säger att det är bra att justitieminister Morgan Johansson (S) klargör orsaken ”Om man rekryterar i tid, och går in med namnen i tid, så har man bättre tid på sig att se till att de kommer på plats” Det gäller inte bara Arlanda och Swedavia.

Morgan Johansson (S) har varit ansvarig för nedanstående sedan 3 oktober 2014.

-Pettersson undrar varför inte ansvarige Morgan Johansson (S) sett till att det i de statliga verksamheterna sitter chefer som klarar av att rekrytera den personal som behövs. Vad gör du på dagarna Morgan?

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

6 thoughts on “Om man rekryterar i tid så slipper man problem…

  1. Idag är ju statliga myndigheter och kommunala förvaltningar mm SKYLDIGA att spegla ”befolkningens sammansättning” som det så vackert heter.

    JA, även privata verksamheter kan få ”på moppo” av diverse olika myndigheter om de inte bejakar det mångkulturella Sverige. Om inte annat så med ekonomiska styr- och mutmedel.

    Därför får vi folk som går på massiva bidrag och som kvoteras in i olika verksamheter. Att de inte kan språket, kulturen och rutinerna är en struntsak i sammanhanget.

  2. Luftfartsverket eller LFV som de föredrar att kalla sig nuförtiden är ett statligt affärsdrivande verk som tillhandahåller flygtrafikledning. Det hade tidigare ett tjänsteexportbolag med namnet Swedavia som i början av 1980-talet bedrev bland annat inspektion av markutrustning för flygnavigering i Saudi.

    2010 fick den då ”borgerliga” regeringen för sig att ”privatisera” flygplatsdriften. Enligt bolagsregistret bildades Swedavia strax innan årsskiftet och om det tidigare tjänsteexportbolaget lades ned eller namnändrades om det ens existerade har jag inte fått klarhet i.

    Under regeringen Ruinfeldt så privatiserades inte bara flygplatserna utan även apoteken och bilprovningen. Utav de tre här nämnda så är det väl bara privatiseringen av apoteken som inte helt misslyckats men även där har det skett försämringar av exempelvis lagerhållning. Det förekommer att viktig medicin saknas under långa perioder vilket inte var fallet under monopolet. Fortfarande snar femton år efteråt har man inte löst problemet.

    Jag är för fri konkurrens och fria val men det finns områden där det är mindre bra. Lika dumt som det vore att bygga vägar för enskilda bilfabrikat är det att dela upp mobilsystemen på enskilda operatörer. Staten skulle naturligtvis bygga infrastrukturen och mot ersättning upplåta den till mobiloperatörerna på samma vis som staten står för vägar och järnvägar. Det skulle både bli billigare och bättre förutsatt att infrastrukturbolaget var utsatt för ständig granskning.

    12
    • Privatisera? Swedavia ägs till 100 procent av svenska staten. De äger tio flygplatser

      Stockholm Arlanda Airport
      Bromma Stockholm Airport
      Göteborg Landvetter Airport
      Malmö Airport
      Kiruna Airport
      Luleå Airport
      Umeå Airport
      Åre Östersund Airport
      Visby Airport
      Ronneby Airport

      Apoteken var privata i 400 år, sedan statliga i 40 år för att åter bli privata. Jag tycker tillgängligheten blivit bättre men det kan vara olika på olika orter. Däremot tvivlar jag på att statliga apotek utvecklat den utmärkta postorderverksamheten som finns idag.

      Bilprovningen tycker jag också blivit bättre/tillgängligare sedan privatiseringen.

  3. En annan sak i sammanhanget är dom enorma köer för nya pass,
    varför uppstår dessa köer? Det innebär förmodligen att importen av
    figurer från Mena pågår för fullt, och att dom inte har några pass när
    dom kommer hit? Hur har dom då kommit genom dom andra säkra
    länderna? Har man ingen kontakt med andra länder om vad dom
    visade upp för handlingar när dom kom dit??? Det bevisar att importen
    av dessa icke behövda människor pågår för fullt med Regeringens och
    Migrationsverkets goda minne, det är med andra ord helt medvetet.

    Regeringens tjafs om att invandringen kraftigt minskat är således lögn,
    och högt uppsatta lögnare bestraffar man vid val, vi har redan världsryckte
    om att va ett av dom farigaste länderna med dödsskjutningar dagligen, så
    kan det inte fortsätta, rösta rätt i höst!!!

    24
  4. Mun diarré.
    Han vet exakt vad andra partiers politik ställer till med .
    Och visar att han inte förstått ett snack .
    Underlåtelsesynden är den största synden .
    Och den synden har Morgan ägnat sig åt i 8 år .
    Om man inte räknar in twittrandet förståss .
    Till det finns det obegränsat med tid.
    Och där gäller inte vanlig Svensk hederlighet och ton .

    23

Lämna ett svar till Galne GunnarAvbryt svar