Regeringen hånar väljarna med sitt stödpaket

VALET 2022. Regeringen föreslår ett stödpaket på 14 miljarder kronor för att kompensera svenska hushåll för de rekordhöga priserna på bland annat bensin och diesel.

Gänget som inte styr Sverige och kallas Regering. Bild: Jeander

Drivmedelsskatten sänks tillfälligt och varje bilägare ska få 1000 kronor. – Det här är ett kraftfullt åtgärdspaket på både kort och lång sikt, säger finansminister Mikael Damberg (S) på en pressträff.

Den senaste tiden har drivmedelspriserna skjutit i höjden. Elpriserna har legat på historiskt höga nivåer under vintern och nu väntas även en del livsmedel bli dyrare. 

Regeringens stödpaket innefattar bland annat en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Enligt regeringens beräkningar innebär skattesänkningen 1,30 kronor lägre pris per liter utöver den skattesänkning på 50 öre som ska ske i maj.

Finansministern är inte oroad över att subventionerna ska få negativa konsekvenser för klimatet. – Jag tror inte att det här är ett förslag som ökar utsläppen. Prisnivåerna på bensin och diesel är exceptionella då är det fullt rimligt att vi ser till att kompensera för prisökningarna. Det gör vi ner till den minimibeskattning som gäller för diesel i EU, säger Damberg.

Damberg påpekar dock att paketet innehåller ett ökat anslag på 3,9 miljarder kronor i klimatbonus för de som köper främst elbilar. Därmed kommer en person som köper en elbil fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.

Regeringen föreslår även ett direkt stöd på 1.000 kronor till alla privatpersoner som har bil.

Steget Efter

För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden kan engångsstödet bli 1500 kronor. Planen är att kompensationen ska betalas ut automatiskt.

Damberg presenterar även en förlängd elpriskompensation i södra och mellersta Sverige för mars månad. Den som förbrukar mer än 2000 kWh ska kunna få stöd på uppemot 1000 kronor.

Vidare vill regeringen tillfälligt höja bostadsbidraget för barnfamiljer under juli-december 2022.

Tilläggsbidraget kommer att motsvara 25 procent av det preliminära bostadsbidraget med ett tak på 1 325 kronor extra per månad. Dagens reseavdrag föreslås ersättas med en skattereduktion som helt ska baseras på avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen och väntas träda i kraft i januari 2023. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna ska ha någon betydelse för avdraget.

-Pettersson noterar att som vanligt ljuger regeringen och finansminister Mikael Damberg. Prisökningarna på drivmedel och el beror bara delvis på den ryska invasionen som började den 24 februari. Innan årsskiftet kostade dieseln 19 kronor och bensinen 17,80. Att då sänka med 1,30 är ett hån.

Snålpaketet på 14 miljarder är mindre än vad momsen på drivmedel och el gått upp och det är tillfälligt.

Under 2021 importerade Sverige 8 procent av vårt oljebehov och c:a 1 procent av vårt gasbehov från Ryssland och det har minskat sedan dess.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

24 thoughts on “Regeringen hånar väljarna med sitt stödpaket

  1. Varför skall vi som inte har råd eller möjlighet att köpa El-bil subventionera de som har råd och möjlighet att ha denna lyx. Det tas från de fattiga och ges till de rika. Solidaritet och Demokrati? Fiifaaaan.

  2. Jag bor utanför Stockholm och kör en del bil bland förorterna när jag skjutsar barn till träningar och genom stan när jag ska till jobbet. Vägarna i Stockholm är katastrofalt dålig skötta. Det är hål ta mig fan överallt så ibland krävs det i princip en bandvagn för att ta sig till närmaste stormarknad. Vad fan får jag för alla bränsleskatter och fordonsskatter som jag betalar in? Svar: nada

    25
    2
  3. Ser att Tokfnatt har vaknat till liv och tillhandahåller sin livserfarenhet i twitterformat.

    22
    2
  4. Ja jag förstår inte vad de menar med stöd. Det är ju konfiskerade pengar skattebetalarna med svett och möda dagligen tjänar in och och sedan sällan eller aldrig ger något tillbaks. Jag anser att regeringen skenat långt över alla anständiga gränser med de orimliga skatterna.

    45
    • Tony
      ”svett och möda” jag tror att du är gammal, men har glömt vad svett och Möda är. Svetten och mödan nuförtiden är ingenting jämfört med fört.
      Det är gnäll av sådana som tycker att andra skall hjälpa och stötta dem.
      Min morfar skulle ha med förvåning sett det nuvarande gnället.

      3
      10
  5. Vad kostar detta i aministration x antal människor i x antal timmar skall sitta och räkna ut och skicka tillbaka Skulor till medborgarna, sänk priset vid pump ta bort reduktionsplikten är det så svårt att fatta Damberg???

    48
  6. Nu tror de att vi väljare skall ge dem beröm via våra röster.
    Det finns tyvärr för många som inte tänker utan slentrianmässigt röstar S.
    Lite grand som Grevinnan och betjänten ”same procedure every Year.”

    40
    1
    • Bensinpriset är nu 11 kr, resten skatt, och det är inte puttes fel, det Bolunds fel.

  7. Knytblusen Damberg och SVT har kapplöpning om vem som ljuger mest. Båda påstår att de höga drivmedelspriserna beror på höga oljepriser, Putin-priser och kriget i Ukraina. Den ”sanningen” är försumbar i jämförelse med påverkan av den svenska inflationen, ränteläget, börsfallet, drivmedels-skatten, momsen och reduktionsplikten. Allt detta orsakat av sittande regim. Sverige har åtagit sig att ha en reduktionsplikt med över 30%, medan övriga nöjer sig med 14%. Varför ? Svar : Den där j-a Bolund
    Elpriset har som mest passerat 7:- / kWh, när det normala borde vara c:a 30 öre. Där ljuger dom igen om att det beror på höga gaspriser till Europas energiförsörjning. Återigen en försumbar förklaring, när alla vet att det beror på den avstängda kärnkraften. Och vem är skyldig till detta haveri, då ? Svar : Miljöpartiet och Bolund – igen !

    Faktum är att vi snart närmar oss 100-års-jubiléet på 30-tals- depressionen. Och det verkar ju inte bättre än att den upprepar sig. Ökade priser på allt. Transportsektorn går på knäna. Bönderna går i konkurs. Åkrarna växer igen. Matbrist. Arbetslöshet. Svält . Sjukdomar. Sverige och övriga västvärlden dras ner i en förödande negativ spiral.
    Och starten på denna undergång är orsakad av Sveriges och Tysklands obstinata miljö-muppar. Förra gången var det tal om Wall Street och Kruger. Nu lutar det mer åt att Bolund förtjänat att bära hund-huvudet.

    58
    1
  8. Drivmedelsskatten sänks tillfälligt. Ja tack snälla hr ministern. Först tvingar ni oss att använda drivmedel som ni har spätt ut, vilket gör att våra bilar drar något mer än tidigare. Och ni höjer också skatten. Sen plötsligt så ska ni verka busiga och öppna plånboken och skänka oss 1000/1500 kr beroende på var vi bor
    Ni tar med ena handen och ger tillbaka lite småsmulor med den andra.

    Enl forskning.se, drog staten år 2017 in 60 miljarder på drivmedelsskatten. Med tanke på att skatten stigit sen dess lär staten dra in än mer nu.
    Sen har vi ju alla de andra skatterna och avgifterna som staten och även en del kommuner tar. Fordonsskatten idag på nya icke elbilar är inte att leka med. Tex en ny Volvo xc 60 ligger idag på ca 1000 kr/månad. För mig som kör ganska lite, ca ,50 mil i månaden blir det en extra kostnad på ca 20 kr/mil.

    Som sagt, tillfälligt. Är det fram till valet? Eller kommer kanske ytterligare en tillfällig sänkning i sommar för alla som vill ta bilen på semestern.

    https://www.forskning.se/2020/07/02/hur-ska-framtidens-fordon-beskattas/#

    44
    1
    • Tidigare gick de skatter som bilismen genererade till vägar och underhåll. Numera hamnar skatterna i statens svarta hål.

      Vägtransporterna i Sverige betalar årligen ca 97 miljarder kronor i olika statliga skatter och avgifter enligt beräkningar av VTI, baserat på underlag från Trafikanalys. Statliga inkomster för vägtransporter överstiger utgifterna med ca 65 miljarder kronor.Vägtransporterna i Sverige betalar årligen ca 97 miljarder kronor i olika statliga skatter och avgifter enligt beräkningar av VTI, baserat på underlag från Trafikanalys. Statliga inkomster för vägtransporter överstiger utgifterna med ca 65 miljarder kronor.

      Bil Sweden.

      36
  9. Förbannade sossar. Dom drar in enorma pengar på el och bränsleskatter. Sedan vill dom framstå som givmilda med 1,30 litern. Folket ska beskattas till döds och sedan ger vi dom lite bidrag så dom håller sig lugna. Prishöjningen skyller dom på kriget. Vi hade världens dyraste diesel redan före kriget. Lögner och hyckleri är det enda dom är bra på faktiskt. SVERIGE ÄR LANDET MED SÅ HÖGA SKATTER SÅ REGERINGEN TVINGAS GE BIDRAG SÅ FOLK KLARAR SIG. VANSINNE. VI MÅSTE BYTA REGERING SNARAST

    91
  10. Det finns inte ord för denna regering.
    Med blodiga händer förvaras skatterna från
    barnamördaren i Ukraina Putin.
    Mikael Damberg och Magdalena Andersson skor
    sig på Hitler kopian Putin, skäms på er.
    Hur svårt kan det vara att sänka putinskatten
    när man kan höja den på ett ögonblick.
    Synen på er i regeringen idag är ungefär som
    på Hitler 1945.
    Det vilar en stor skam över Sveriges regering man
    skäms att vara svensk en dag som idag.
    AVGÅ MIKAEL DAMBERG NU !!!

    67
    3
    • Sossarnas lösning på alla problem

      Höja skatten, och bidragen .
      Den politiken har dragit ner Sverige i träsket
      Ta från de som jobbar och ge till dem som inte vill jobba.

      43
      1
  11. Ja hur kan regeringen ha mage och vilja framstå som givmilda när dom först höjer priserna på el och drivmedel för att sedan ge tillbaka genom diverse bidrag . Ta det här bidraget som alla bilägare ska få , dom så kallade bilmålvakterna som har flera hundra bilar registrerade på sig kan skratta hela vägen till banken . förresten i Göteborg lär det finnas en målvakt som har över 2500 bilar registrerade på sig .Och när det gäller elen , är det bidraget inte mycket värt , för hur många är det i södra delen av landet som förbrukar mera än 2000 kwh i mars månad . Tyvärr så framstår hela det här trixandet med energin bara ett spel för galleriet och tydliggör regeringens inkompetens .

    75
  12. Slopa reduktionsplikten helt eller i varje fall ner till EU nivå. Det är helt gratis och påverkar inte miljön heller.
    Endast ett av alla idiotiska beslut från miljösekten.
    Nu när miljösekten har hoppat av regeringen så behövs det inte att ta hänsyn till stollarna, eller?

    77
    • ja det är regeringen som saknar förmågan att göra sitt jobb!!
      bara stt beräkna vad flyktingar jihadister sjutningar sprängningar .
      bara här då är det enorma summor som slösas bort!?
      sen har vi cov 19 där där sätter regeringen in värsta trupperna och vägrar sjukhus vård ?! sen den berömda nedstängningen av svensk industri med kärnkrafter vilket i prinsip gör att Sverige stannar ! räkna på det !!? det är igentligen inte så konstigt att Putin agerar på det beteende som han ser i den så kallade EU värden

      14
      1

Lämna ett svar till Stefan HolmqvistAvbryt svar