Ilskan mot bensinpriset

Det pågår många samtalsämnen runt fikaborden på jobbet och på fredagarnas AW. Ett av dem är de allt högre bensin- och dieselpriserna. Ilskan är stor och det med all rätt.

Bensinpriset i Nyköping den 4 mars 2022.

Bensinpriset är drygt 21 kronor litern och dieselpriset har redan passerat den summan med råge. Nu står förhoppningen till regeringen om att den ska kompensera alla som tvingas ta bilen till jobbet, för att handla, skjutsa barnen till skolan etc. En liknande kompensation som den till alla som har råd att köpa elbil och som använder mycket el i hemmet.

Glöm alla sådana tankar.

De höjda priserna ligger helt i linje med regeringens vilja. De vill inte att någon sätter sig i ett fordon som inte är eldriven och bakom sig har de FN, EU och ett antal intresseorganisationer som skiter miljötänk varje morgon de vaknar.

När regeringen försvarar de allt högre priserna, tänk då på en sak. 54 procent av bensinpriset utgörs av skatter och vi har som bekant begåvats med en socialistisk regering som älskar höga och många skatter.

Ekonomifakta

Dieselpriset i Nyköping den 4 mars 2022.

19 thoughts on “Ilskan mot bensinpriset

  1. Det verkar helt i linje med den svenska regimens intentioner att begränsa medborgarnas förelsefrihet. Det är inte speciellt billigt och välja tåg eller kollektivtrafiken heller. Fattas bara att man inför inrikespass också som i forna Sovjet och Sverige fram till mitten av 1800-talet.

  2. Första åtgärden för en ny regering: Ta bort reduktionsplikten omgående.

    Frågan är dock, skulle verkligen Tuffe Uffe våga göra något sådant när miljöpartiets media-megafoner ställer honom mot väggen med ett klimat-korsförhör?

  3. Jag läste en rapport från ”Världens dummaste land”: I landet Sverige där flertalet lever på bidrag har de en regering som ger ytterligare bidrag för att dess invånare ska kunna betala skatt? Kan det här verkligen vara sant?

    24
  4. ja det gäller att rikta ilskan åt rätthåll Miljöpartiet Centern och sosialdemokraterna….. så hur svårt kan det vara att åtgärda.
    men det är så är huvudet dumt så blir ak
    ndra lidandet

    30
  5. Miljöpartiet har väl sedan länge haft som sitt mål 30 kronor/liter. Man är snart där. Regeringen vill hålla småttingen på gott humör.

    28
    • Bensinpriset 10 kr.——skatten 12 kr tillsammans 22. Vi måste lära oss vad som är bensinpris.

      35
  6. Bort med skatten på drivmedel omedelbart, är det minsta vi kan begära.
    Annars får vi skattestrejka.
    Det är stor skam att straffa oss svenskar på detta vis, rösta bort packet i höst.
    Maxpris på bränsle 16-18:-

    28
  7. Nu när gränsen mot Norge är öppen ,tanka I Norge!
    Skaffa ett Ingo kort och tanka hos Cirklek.
    Circlek.no/bedrift

    Diesel för bilar:21::00 NOK
    Traktordiesel:18:66 NOK

    Traktordiesel får ej användas i bilar i Norge ,därför är den färgad grön.men är
    är ok att användas i sverige.
    Det svenska förbudet gäller dieselolja som är färgad röd.

    För att föra in bränsle i dunkartill konkurs landet Sverige får man ha ett rymligt samvete.

    Detta mail är bara en produktupplysning, EJ en uppmaning till smuggling!

    33
  8. Den internationella koldioxidklubben för invärtes beundran. Sverige ska vara bäst på allt.

    33
    1
    • Förr i världen hörde dårarna röster och satt på hispan. Numera lyssnar de på skolkande barn och sitter på Helgeandsholmen.

      31
  9. Hur fan ska sådana som själv har gett sig uppemot 200 tusen i månadslön
    kunna begripa hur vanliga människor ska få ekonomin att gå ihop?
    Dom kan ju själva spara en månadslön, och leva på en i två månader,
    dom har inte en susning om hur företagare och arbetare ska göra för att
    andra ska dra sig fram. Dessa lyxmänniskor skiter i ifall våra jordbruk får
    slå igen, dom tycker väl att det går bra att importera mat ifrån Ukraina sen
    när Ryssen tagit över landet. Sparka ut våra Oligarker i September!

    Verklihetsfrånvända typer har landet ingen nytta av, dom bara kostar!

    66
    1
  10. 2014 var världsmarknadspriset på olja högre än idag.

    Då kostade en liter bensin 14,19, en liter diesel kostade 13,75.

    Det är inte marknaden som bestämt att en liter diesel skall kosta över 24 kronor, det är politikerna.

    3 oktober 2014 fick vi en finansminister som lovade att inte höja drivmedelsskatten. Sedan dess har skatten höjts åtskilliga gånger och finansministern har blivit statsminister. Så kan det gå…

    74
    • Jo men den verklighet vi lever i är ju vad vi betalar vid pumpen, att hårdbeskatta drivmedel och dessutom lägga moms även på skatten kan nog bara inträffa
      i Sverige, dom som tar sådana beslut lever inte i den verklighet som dom som
      är beroende av bilen!

      10
  11. Är det någon som vet om det säljs lika mycket drivmedel nu jämfört med säg 2, 5, 10 år sedan.
    Dvs skapar de höjda drivmedelpriserna mindre utsläpp?
    Eller har utsläppen från drivmedel ökat under åren?

    38
    1

Lämna ett svar till ArgusAvbryt svar