När det gäller chefstillsättningar i statsförvaltningen ringer varningsklockorna

KORRUPTION. Den så kallade utnämningsmakten är sannolikt den viktigaste anledningen till att man är beredd att hiva all ideologi överbord så länge man hamnar i regeringsställning. Tillsättningen av chefstjänster inom statsförvaltningen sker oftast helt utan insyn eller konkurrens och kan strida mot FN:s korruptionskonvention, skriver Staffan Salén på Affärsvärlden.

Axel Oxenstiernas ord om tjänstetillsättningar 1634 borde gälla än idag: Man måste se på vars och ens kapacitet och varken på vänskap eller släktskap. Bilder från Wikipedia

Våren 2017 slutade Carin Jämtin som Socialdemokratisk partisekreterare. En månad senare utnämndes hon till GD på SIDA och blev därmed ytterst ansvarig för Sveriges cirka 60 biståndsmiljarder. Det intressanta var att hon, till skillnad från 28 andra kandidater, inte sökt tjänsten. Och saknade de kvalifikationer som regeringen satt upp för att söka.

Sverige har genom historien haft en lång tradition av oförvitliga och oberoende statstjänstemän och -kvinnor. Från Axel Oxenstierna och sekler framåt har vi haft svart bälte i statsadministration och jag har själv haft nöjet att arbeta tillsammans med många utmärkt kompetenta kvinnor och män inom staten genom åren.

Men när det gäller chefstillsättningar i statsförvaltningen ringer varningsklockorna enligt en rapport från Tankesmedjan Timbro som kom i december. Rapporten undersökte hur regeringens utnämningsmakt (av chefstjänster i statsförvaltningen) hanterats under de senaste sju åren vilket gav ett antal slutsatser vid handen:

  • Processen saknar ofta helt insyn.
  • De flesta tjänsterna utlyses inte.
  • Var femte tjänst gick till någon som inte ens sökte den, vanligtvis en avgången minister eller statssekreterare.
  • Samtliga utnämningar har beretts internt hos regeringen.
  • Inget material har offentliggjorts och ingen utnämning har motiverats.
  • En disproportionell andel av de utsedda har varit Socialdemokrater.
  • S FÅR 89% AV KAKAN

Hur borde det då gå till? I regeringsformen (en grundlag) står följande: ”Vid beslut om utnämningar skall avseende fästas endast vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet”. Med detta brukar vanligtvis avses personlig lämplighet, utbildningsbakgrund och relevanta kunskaper. Vilken grad av transparens som skall finnas vid utnämningar nämns inte i Regeringsformen men det är ju omöjligt att bedöma om kraven i regeringsformen uppfyllts om det inte finns någon insyn i processen.

I FN:s Korruptionskonvention stipuleras att en stat skall ha system för rekrytering och utnämningar av det offentligas tjänstemän som grundas på ”öppenhet, effektivitet, opartiskhet och objektiva kriterier”. Ett förhållande som alltså långt ifrån alltid tycks föreligga i Sverige.

I Timbro-rapporten konstateras att S lyckats tillsätta partikamrater i 55% av fallen sedan 2014. Men om man också viktar för myndigheternas storlek (det är ju skillnad att bli GD för Arbetsförmedlingen jämfört med att bli ordförande för säg Nämnden för Hemslöjdsfrågor) har S fått hela 89% av kakan.

När en chef för någon av Sveriges nästan 400 myndigheter (Sverige har en ur internationellt perspektiv stor statsförvaltning) ska utses tycks man alltså ibland inte anstränga sig stort mer än att gå in i rummet intill på departementet för att hitta sin kandidat. 

ETT TYGLANDE AV OBEROENDET

Några intressanta exempel ges i rapporten: 

  • Helene-Hellmark Knutsson, Sven-Erik Österberg, Ulrika Messing, Beatrice Ask, Maria Larsson, listan kan göras lång över de ministrar som fått en fortsättning på karriären genom att tilldelas de landshövdingsposter som sällan eller aldrig utlyses. 
  • Jan Björklund utsågs till ambassadör i Italien och Håkan Juholt på Island utan att ha sökt tjänsterna.  
  • Carin Jämtins tillsättning ovan, till de övriga sökandes överraskning får man förmoda.   
  • Styrelsen för Arbetsförmedlingen som helt plötsligt fick Stefan Löfvens andreman från IF Metall, Anders Ferbe, som ordförande. 

För att plocka några exempel ur högen.  

Vad kommer det sig att man tycks bortse från öppenhet och krav på kvalifikation och alltmer plockar kandidater från det egna partiet? 

För det första är det ett sätt att tillse att den egna politiken genomförs även på tjänstemannanivå, ett slags tyglande av oberoendet om man så vill.  

För det andra kan det nog inte helt uteslutas att utnämningarna är ett sätt att tillhandahålla en karriärmöjlighet för någon som sitter på tjänstemannanivå på departementen eller någon som tröttnat på att sitta i Riksdagen och regering. 

För det tredje kan det ju vara ett sätt att avpollettera någon, inte sällan på en ambassadörspost i ett avlägset land eller landsände, som när Margareta Winberg skeppades till Brasilien av Göran Persson eller Håkan Juholt till Island av Stefan Löfven.  

UTLYS – OCH FÖRKLARA

Så varför är allt det här viktigt? Utöver att det är önskvärt att staten bemannas med så kompetenta personer som möjligt är ju det som vi kan tycka skiljer oss från mindre demokratiskt utvecklade länder att utnämningar till av det allmänna finansierade tjänster inte riskerar att genomsyras av vänskapskorruption och nepotism. Typ. 

Så vad vore en bra process?

För det första bör man utlysa alla tjänster och så småningom förklara hur de tillsatts.

För det andra bör man söka bredare. Liksom det inte är idealiskt att fiska i en stillastående göl utan syresättning och genomströmning kan det vara klokt att söka kompetens i bredare kretsar än på departement och riksdagsgrupper.

För det tredje skulle man kunna använda externa firmor för rekryteringen. Detta skulle ge tillgång till helt nya kandidater utanför den beskurna grupp man nu letar i. Om näringslivet agerade på samma sätt som regeringen skulle det inte finnas rekryteringsfirmor överhuvud taget.

Men det är inte troligt att något kommer att förändras. Det nuvarande systemet, som väl närmast är att beskriva som en kombination mellan feodalism och skråväsende, lär bestå.

Staffan Salén är företagare och VD för Salénia AB.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 thoughts on “När det gäller chefstillsättningar i statsförvaltningen ringer varningsklockorna

  1. Ordet korruption kanske kan få en ny betydelse för högdjuren, kanske ”rimming” passar bättre?
    Eller rivsår på ryggen av kliandet?

  2. Ja och det märks sannerligen också på det mediokra arbete som
    regeringen utför att det är politiska tillsättningar, bara för att man är
    Sosse är man inte allvetande, även om många av dem är övertygade
    om det. Och när det sker även inom rättssystemet är det stor skandal!
    Nu har vi en annan konstighet med att man ska ha minst hälften kvinnor,
    på viktiga poster. Själv bryr jag mig inte om ifall nio av tio är kvinnor, bara
    det är dom tio bästa för jobben. Könstillhörighet ska inte va avgörande!

    14
  3. Hur ska de få in säkra ja-sägare på specifika poster om inte lite svågerpolitik tillämpas?
    En trogen medarbetare utan de rätta kvalifikationerna är ju en subtil form av ministerstyre.

    Den rätta värdegrunden är bättre än all bildning i världen.
    Det vet alla rättänkande människor, eller hur ni sossar.

    16
  4. Det är en av de största och svåraste uppgifterna vid ett regimskifte.
    Titta hur krångligt och besvärligt det varit i de kommuner i Blekinge och Skåne där makten gått från Sossar till politiker som värnar Sverige och är rädda om den kommunala demokratin .
    Lögner och korruption har städats ut
    Låt oss hoppas att den trenden sprider sig över Sverige efter valet

    28
  5. Jobben går ju till dom som slickar mest längst och bäst,för kompetens
    handlar det inte om,jag som företagare vill ha dom bästa som kan jobba
    självständigt och är ärliga mot mig och sin omgivning.Inga syltryggar.

    23
  6. Det totalitära samhället är långt gånget. Nu kan skogsägare stoppas att avverka skog och sälja virke för risken att de kan skrämma fåglar. I vårt land är internationella tjuvligor mer skyddade än svenska medborgare. Ligor, som år ut och år in åker runt i landet, stjäl från sommarstugor och lantgårdar och kör ut sitt värdefulla tjuvgods över gränsen utan speciell risk att åka fast. Regeringen försvarar sina åtgärder trots att det inte ändrat på något. Ett nyval kostar fickpengar i jämförelse med regeringens försök att lägga landet i spillror.

    25
  7. Det kallas nepotism och har använts av Partiet sedan 1930-talet när de kom till makten. Då hade de dock ett problem, många tjänstemän tillsattes av Kungen som gick efter vad lagen sa.
    Men detta fixade de med den nya Regeringsformen från 1976 när Partiet, jag menar Statsministern, fick ensamrätt på officiella utnämningar inom staten. Det gick fort utför efter 1976 när den nya Regeringsformen började gälla.

    31
    • Det är väl så nära korruption man kan komma en massa nollor får dom jobb som välutbildade skall ha. Var är dom dom stora tidningarna som skal granska makten, har dom somnat om eller har dom blivit kultur ministrar. Den tredje statsmakten skulle ju granska den styrande makten. Skulle den privata sektorn skötas så här kunde vi alla fly till Mellanöstern

      22
  8. Väl bekant… med rätt partibok kommer Du långt. Det var längesedan Oxenstjernas statuter gällde. S har infiltrerat allt under sina 100 år vid makten. Korrupt…. självklart

    30
  9. Tillåter man det utan att klaga hos rätta instanser så blir det ingen förändring heller. det gäller det mesta Vad är men rädd för egentligen när get gäller korruption så är det bara människor det gäller och dem ska man stoppa så fort det bara går och då flera med samma åsikt att det måste ta slut. Det gäller alla oegentligheter.

    20
    • Klaga hos rätt instans en utopi, rätta instanser är redan infiltrerade så de tar inte upp obekväma ärenden, jag vet eftersom jag har provat den vägen ett par ggr !
      Tyvärr ser det ut som den enda vägen är den metod Islamtroende använder, fysisk eliminering av motståndare.

      13
    • I ”rätt instans” sitter det en sozze och styr, så lycka till att få någon förändring.

Lämna ett svar till He AdamsonAvbryt svar