Skolan och kaoset

Den svenska skolan är inte vad den en gång var. Pisa-undersökningen blottlägger en skola i förfall, men den är bara en av flera signaler som visar hur skolan i Sverige är på dekis. Ansvariga politiker och myndigheter försöker lösa raset med storskolor, bussning och avskaffandet av kösystemet. Problemen bottnar dock i andra faktorer.

Vad är det egentligen som gjort att den svenska skolan tappat sin plats som en av världens bästa skolor till en av OECD-världens sämsta? Såg vi det inte komma?

Jo, det gjorde både politiker och ansvariga myndigheter. 2014 publicerade DN en artikel, skriven av journalisten Thomas Pettersson. Han tog chansen att under en termin vikariera som lärare på ett högstadium i en av Stockholms förorter.

Pettersson inleder med att beskriva den skola många av oss/er som läser detta känner igen. Ordning, reda, disciplin, respekt och bra resultat. Den skola han möter 2014 är något helt annat.

Jag var inställd på att det skulle bli tufft – men inte på att möta en skola i upplösning.

Artikeln i DN borde utgöra en obligatorisk läsning för alla nutida politiker och myndighetsutövare. Läs den och ni förstår vad jag menar.

Jag hade i helgen ett samtal med en kvinnlig bekant. Hon har en son som går i en av områdets högstadieskolor och det hon beskrev kan närmast betraktas som en skola i förfall. Stölder, vandalisering, bråk, stök och en total brist på respekt för både lärare och klasskamrater är vardagsmat. Det har på den skolan gått så långt att studier inte kan bedrivas om inte minst två vuxna befinner sig i klassrummet. Vid några tillfällen har man t.o.m. tvingats vara fyra vuxna, rektorn inkluderad. Som vanligt är det ett antal elever som förstör för alla.

Det kanske går att bortförklara min kvinnliga bekants berättelse som ett enstaka vittnesmål från en elev, hennes son. Fast när lokaltidningen publicerar den ena efter den andra av artiklar som beskriver nämnda skolan i negativa termer, så inser man att det ligger något betydligt djupare än så.

För bara ett par veckor sedan publicerade man en artikel som beskriver hur skolan i fråga tvingats tillsätta två extra resurser för att skapa trygghet och studiero. Samma vecka beskrev tidningen hur ansvariga på skolan börjat skicka ut rapporter om skadegörelser till både elever och deras föräldrar. I december berättade tidningen om kommunens planer på att kameraövervaka skolan p.g.a. av all vandalisering och allt stök. Stölder på skolan var vanliga redan 2021 och är det fortfarande. 2020 berättade man om oroligheter och drogförsäljning på skolan.

Nu ska skolan i fråga läggas ned tillsammans med några andra och kommunen ska istället satsa på storskolor. Om alla problemen på nämnda högstadieskola därmed försvinner eller flyttar med återstår att se. Erfarenheterna från grannkommunen där man sedan några år satsat på storskolor är inte de bästa.

Visst fanns det problem i skolorna under Petterssons skribenters ungdomsår, men de var en krusning jämfört med de som råder idag. Varför man tillåtit det gå så här långt kan bara ansvariga politiker svara på, men visst finns det svara att finna om man bara vill leta.

Ikväll är det förövrigt debatt om skolan i ett Agenda-special. Skolpolitiska talespersoner från samtliga partier och ett antal forskare deltar. Kanske vi får en ärlig verklighetsbeskrivning, kanske inte.

9 thoughts on “Skolan och kaoset

  1. Nu regeringen förbannat sur för att vissa friskolor gör totalt en vinst på över 1 miljard !!!
    Problemet är ju som de flesta vet att :
    Friskolor har regler
    Dessa regler följs
    Överträdelser följs upp av lärare och skola till elevers föräldrar med motkrav !!

    Friskolor blir inte utsatta vandalism elller förstörelse, datorer och annat material blir inte stulet en gång i kvarten.

    men i komunernas skolor händer i stort sett ingenting mer än motsatsen till ovanstående mening
    vilket kostar multum med pengar och resurser.
    Kan detta normala kosta skjortan jämnfört med friskolor !!
    Man behöver inte vara Einstein för att dra den ena eller andra slutsatsen att regler är till för att fostra elevers beteende och få till någon framgång inom vilken skola som hellst.
    Men se fort som tusan avundsjukt på friskolor och förbjud deras vinster bara för man själva misslyckas, det är ta mig fan kränkande, för alla elever.

  2. För mer än 30 år sedan läste min dotter till lärare, efter ett år tog hon beslutet att sluta. På min fråga varför blev svaret ”den undervisning till oss blivande lärare kommer att leda till kaos och dålig kunskap till våra elever.”
    Detta parat med PK giftet, har nu burit fallfrukt under flera decennier.

    Bakom detta finns den nya generationen politiker som inte vill ha krav, eftersom de är genuint kravlösa broilers med ringa eller ingen egen arbetslivserfarenhet.

    De vet inte att kravlöshet leder till oordning och kaos, som ger oss till slut anarki i det nya Absurdistan.

    23
  3. Så länge ansvariga politiker inte vågar/vill prata om elefanten i rummet, får vi ingen bättre skola.

    21
  4. Lika lite som man på en Volvo-fabrik kan tillverka funktionsdugliga bilar av wellpapp, masonit och osorterad skruv…

    22
  5. Är skolstenen vänd.?
    Kommer skolan att repareras med en ny Pisalögn?
    Kommer problemen att försvinna när friskolorna stänger ?
    Blir allt i skolan perfekt när sossarna blandar analfabeter med Svenska ungdomar ?
    Nej , jag tror inte det .
    Ett regeringsbyte är nog enda möjligheten.

    24
  6. Tonen för kvällens agenda har redan satts när SVT toppar med skolornas vinster de senaste 5 åren. Vi kommer återigen att få höra att skolans problem är att medvetna föräldrar och inte kommunen, väljer skola för sina barn. Alla ska ha det lika djävligt och skolval ska bara vara öppet för dem som har så mycket pengar att de kan betala hela kostnaden själv. Alla andra problem i skolan kommer att ignoreras

    Och de sosse-ekonomiska faktorerna kommer att spelas ut för skolvalet missgynnar de fattiga (läs invandrare) eftersom de inte ”får chansen” fast de har samma möjlighet att välja skola som alla andra.

    Som vanligt i Sverige belönar vi de skolor som misslyckas, de får mer och mer pengar, medan de skolor som gör ett bra jobb inte får något extra. Privatisera och ställ krav.

    23
  7. Det är inte bara skolan som är på Dekis, hela landet är på dekis på
    område efter område, polis, ja hela rättssystemet, överallt kvoteras
    det in folk med dom rätta åsikterna, och då blir samhället därefter när
    inte kompetenta personer sätts in på rätt plats! Men Svensken sover
    vidare, och ger henne rekordsiffror, hon som satt som finnansminister
    under hela denna tid när förfallet eskalerat? Hon kan inte ha varit
    omedveten om färdriktningen, dom stenar som det skulle vändas
    på ligger kvar, dom stenarna döljer väl för mycket!

    29
  8. Jag har en släkting som jobbade som lärare i Sthlm fram till pensionen. Under åren mot slutet av sin tid som lärare blev hon flere gånger uppläxad av rektorn, orsak hon krävde något ytterst olämpligt och osvenskst, dvs ordning och reda i klassrummet samt resultat. Sådant var tydligen ytterst olämpigt enligt skolans rektor.

    32

Lämna ett svar till grebom5Avbryt svar