Körde i 417 km/h på Autobahn

GOTT & BLANDAT. Polis i den tyska delstaten Sachsen-Anhalt utreder en tjeckisk affärsman som framfört sin sportbil i 417 km/h på Autobahn, en sträck där det råder fri fart, rapporterar Teknikens värld.

Bild: Bugatti

Föraren, som dokumenterade färden mellan Berlin och Magdeburg i sin Bugatti Chiron och lade upp den på Youtube, misstänks för illegal racing. Autobahn har sträckor utan hastighetsbegränsning, men racing är inte tillåtet. Föraren riskerar två års fängelse.

Den tyske transportministern Volker Wissing fördömer vansinnesfärden, och säger att bilen alltid måste vara ”under kontroll”. Själv försvarar sig föraren med att han hade god sikt och att bilen har kraftiga bromsar.

Grundpriset för en Bugatti Chiron ligger på 27 miljoner kronor…

-Pettersson noterar att föraren gör ett grovt fel. Man ska alltid ligga i höger körfält när det är fritt där för att andra ska kunna passera. Vänster fil är omkörningsfil…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 thoughts on “Körde i 417 km/h på Autobahn

  1. Kan det vara den tjecken som fick Vattenfalls tyska kolkraftverk nästan till skänks av Fridolin?
    Han fick verkligen råd med extravaganser efter den affären.

  2. Juridiskt ska det bli intressant att se vad som händer med åtalet mot Radim Passer. Hans rekordkörning skulle kunna innebära fängelse i upp till två år.
    Det är nämligen förbjudet att tävlingsköra på Autobahn, vilket detta skulle kunna betraktas som – trots att det bara handlar om en bil.
    Dessutom innebär det som kallas ”fri fart” på Autobahn inte att man utan vidare kan bränna på hur som helst. Det finns sen 1978 en rekommenderad hastighet på max 130 km/h och kör man fortare än det, så har man ett utökat ansvar gentemot sina medtrafikanter. Det finns prejudicerande fall där en billist bytt fil utan att uppmärksamma en snabbkörande bil bakom sig – med olycka som följd – men där den oaktsamme filbytaren inte ansetts vara vållande eftersom den bakifrån kommande bilen körde betydligt fortare än rekommenderade 130 km/h.
    I det här fallet hände visserligen ingen olycka, men frågan är om det är förenligt med det ”utökade ansvaret” att susa fram i över 400 knyck.

    4
    1
  3. -Pettersson noterar att föraren gör ett grovt fel. Man ska alltid ligga i höger körfält när det är fritt där för att andra ska kunna passera. Vänster fil är omkörningsfil…Petterson har humor…Hehe!

    13
    3
  4. Precis, man ska ligga till höger när man inte kör om. Det kan komma ett lågflygande jetplan i vänsterfilen.

    13
    1

Lämna ett svar till Bengtis Avbryt svar