Northvolt och Volvo Cars bygger batterifabrik i Göteborg

INDUSTRI. Volvo Cars och Northvolt har valt Göteborg som platsen för bygget av en ny batterifabrik som beräknas tas i drift 2025. Fabriken kommer att skapa upp till 3.000 nya jobb och komplettera det planerade FoU-centret som de båda företagen tillkännagav i december som en del av en investering på cirka 30 miljarder kronor.

Polestar är det bilmärke för eldrivna prestandabilar som ägs gemensamt av Volvo Car Group och Zhejiang Geely Holding. Pressbild

De bägge företagen bjuder tillsammans in till en livesändning klockan 09:00 idag (fredag 4 februari), tillgänglig här.

Den nya fabriken och de nära banden med Northvolt kommer att förstärka Volvo Cars elektrifieringsstrategi eftersom företaget har som mål att tillverka och sälja endast renodlade elbilar senast 2030.

Bygget av fabriken kommer att påbörjas 2023 och kommer att producera nästa generations avancerade battericeller, speciellt utvecklade för att användas i nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar.

Fabriken kommer att ha en potentiell årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året.

Placeringen av fabriken i Torslanda, Göteborg, ger fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, och genom sin närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.

Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd. – Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.

Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för en fortsatt förvandling av en av mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli en ledande global leverantören av hållbara batterier, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.

Eftersom hållbar produktion är en central grundsats i partnerskapet mellan Volvo Cars och Northvolt, kommer fabriken att drivas med fossilfri energi, med fokus på att driva förnybar energikapacitet i regionen, och fabriken kommer att integrera tekniska lösningar som prioriterar cirkularitet och resurseffektivitet.

Batteritillverkningen för Volvo Cars och Polestars helt elektriska bilmodeller utgör en stor del av varje bils totala koldioxidutsläpp under hela livscykeln. Genom samarbetet med Northvolt, som är ledande inom produktion av hållbara batterier, och genom att producera batterierna nära sina bilfabriker i Europa, kan Volvo Cars och Polestar markant minska den miljöpåverkan som kan hänföras till batterianskaffning och -produktion för sina framtida bilar.

Vår nya batterifabrik kommer att stödja vår ambition om att ha ett helt klimatneutralt tillverkningsnätverk och säkra tillgången till högkvalitativa batterier för många år framöver, säger Javier Varela, head of engineering and operations på Volvo Cars. – Genom vårt partnerskap med Northvolt kommer vi också att dra stor nytta av en end-to-end batterivärdekedja, från råvara till komplett bil, vilket säkerställer optimal integration i våra bilar.

Samriskföretaget för tillverkning av battericeller mellan Northvolt och Volvo Cars kommer att bli en betydande aktör inom europeisk battericellsproduktion och kommer även att vara en av de största produktionsanläggningarna för battericeller i Europa. Volvo Cars och Northvolt har utsett den före detta Tesla-chefen Adrian Clarke som chef för produktionsbolaget.

FoU-centret, som kommer att tas i drift under 2022, kommer att skapa några hundra arbetstillfällen i Göteborg och positionerar Volvo Cars som ett av få bilmärken som gör utveckling och produktion av battericeller till en del av sin tekniska end-to-end-förmåga.

Partnerskapet mellan Volvo Cars och Northvolt kommer att fokusera på att utveckla skräddarsydda batterier och fordonsintegrationskoncept som ger Volvo- och Polestar-förare vad de efterfrågar, som lång räckvidd och korta laddningstider. Att etablera en djup vertikal integration av batteriutveckling och -produktion är viktigt för Volvo Cars och Polestar, eftersom batteriet är den enskilt största kostnadskomponenten i en elbil, samt en stor del av koldioxidavtrycket.

Sammantaget kommer den nya batterifabriken och FoU-centret att behöva en rad kompetenser, och joint venture-bolaget rekryterar därför aktivt högkvalificerade ingenjörer och teamledare för att driva projektet framåt. Storskalig rekrytering av operatörer och tekniker kommer att påbörjas i slutet av 2023.

——————————-

Volvo Cars 2020-2021

För tolvmånadersperioden juli 2020 till juli 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 22,5 miljarder kr (14,3 miljarder kr 2019). Intäkterna under perioden uppgick till 292,1 miljarder kr (274,1 miljarder kr), medan den globala försäljningen uppgick till 773 000 bilar.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Northvolt och Volvo Cars bygger batterifabrik i Göteborg

  1. ja varför skall man bygga där man lär ju inte få mera ström till några batterier där.? uppenbart är det bara finland som är lämpigt stt lägga batterifabriker på . dom hat ju nog i skallen för att se till att man har energi till fabriken .. man kan till och med produsera gas och sälja till det fossilfria stålet . antigen produserat med elektrolys av kärnkraften eller då kan man köpa av putin och fylla en gas tanker med

  2. Fossilfri El ska de använda, men vilka ska leverera den?
    Det enda landet med möjlighet att sälja är väl Norge.
    Frågan är då, finns fungerande ledningar färdiga till startdatum?

    21
    • Sannolikt är de lovade el motsvarande från en kärnreaktor, d v s från ca 1200 havsplacerade vindsnurror. Eller vad tror ni?
      Nu blir EU skitförbannat eftersom all havsbaserad vindkraft skall skickas till Mellaneuropa enligt EU-kansliets order.
      Eftersom INGA ledningar räcker för att ta ned el från Norrland, så lär Göteborgarna med landskapen runt få vänja sig vid samma typ av frånkopplings-system som Californien kör som rutin.
      Idioterna ur den Gröna Fascismen fattar inte att man måste ha planerbar kraft i de kablar som skall ”bära” fram vindkraften till förbrukarna. Ingen spänning i kablarna ingen vindkraft till förbrukare heller.
      En annan sak är att sannolikt är de lovade vissa prisnivåer på levererad kraft. Men tar man in Norsk kraft blir detta till samma prisnivå som f n i UK. Sannolikt kommer underskotten att få betalas utslaget på svenska gräsrötter som konsumenter.

      ALLT VAD DEN GRÖNA OMSTÄLLNINGEN GÖ LEDER TILL ALLT DYRARE FÖR GRÄSRÖTTERNA. GIVETVIS SKULLE INGA ÅTGÄRDER FÅ VIDTAGAS SOM LEDER TILL HÖGRE PRISER FÖR SVENSKA GRÄSRÖTTER!

Lämna ett svar till grebom5 Avbryt svar