Vi ska rädda klimatet genom att exportera gamla bilar till Polen och Ungern

EKONOMI & UTSLÄPP. Drivmedelskedjorna höjde idag dieselpriset på bemannade stationer med 20 öre till 21:52 kronor per liter – en ny rekordnivå. Bensinpriset höjs också på måndagen, upp med 15 öre till rekordhöga 19:04 kronor per liter för 95-oktanig bensin. Prishöjningarna förklaras med ”skattejusteringar” och ökade krav på inblandning av biodrivmedel enligt den så kallade reduktionsplikten, samt med ökande världsmarknadspriser på olja, enligt TT.

Det som brådskar är att få bort diesel- och bensinbilarna från vägarna. Här bör Sverige gå före. Att förbjuda bensin- och dieselförsäljning vore en tydligt signal till biltillverkarna, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen som har ett arvode på 68.200 kronor/månad under 2021.

Men de smutsiga bensin- och dieselbilarna försvinner inte. De får ett nytt liv utomlands. De senaste åren har exporten ökat kraftigt. Hundratusentals bilar exporterats till bland annat Polen och Ungern och fortsätter att släppa ut växthusgaser.

När SVT är på plats på en bilverkstad utanför Budapest rullar en gammal Volvo, importerad från Sverige, in. Bilmekanikern Ferenz Pojak berättar att begagnade personbilar från norra Europa är särskilt populära, de har rykte om sig att vara välskötta.

Här i Ungern kör vi våra bilar i 30 000-40 000 mil. Visst är det tråkigt att Sverige exporterar sina utsläpp men det är bra för oss, här har folk inte råd med nya bilar, konstaterar Ferenz Pojak, enligt SVT.

Alla bilar går att fixa, berättar han, så länge de inte rostiga. I hans verkstad hittar SVT en 33 år gammal Mercedes importerad från Tyskland som gått 52.000 mil, den är fortfarande körduglig.

Naturskyddsföreningen kräver ett säljförbud för bensin och diesel redan till 2030.

-Pettersson säger att TT använder ett intressant språk ”skattejusteringar”, när det utan undantag rör sig om höjningar.

I Polen och Ungern kostar dieseln och bensin 13-14 kronor per liter.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Vi ska rädda klimatet genom att exportera gamla bilar till Polen och Ungern

  1. Så för de som inte har råd med ny bil finns det snart inga bilar kvar i det här landet.
    Snyggt..

  2. Ja dårarna gör mycket för väder o vind….(korrekt klimatet)
    Andra intresserar sig för större fåglar.
    I Tyskland har man nu monterat upp en form av radar,som skall skydda fåglarna när de närmar sig deras Vindmöllor. Om jag förstått uppfinningen rätt,skall denna med ett ljud förklara för dem,att en ”farlig mölla” byggts i deras flygkorridor !!
    Undrar nu bara om flygfähn begriper sig på tyskan ? För att inte tala om Skånskan för vår del…..

  3. Kan det vara att stadsbor är som de säger nollåttor oavsett vartän de bor och de flesta synes mig rösta MP, V eller C.

    Fullständigt övertygade om att allt vad förbränningsmotorer skall skrotas, de tror förmodligen att el är räddningen.

    Ja el är bra då den finns tillgänglig, men kan de få sin vilja fram och stänga kärnkraften samt reducera vattenkraften, då får vi börja transportera med häst och vagn igen.

    Den lilla el vi får kvar räcker inte ens till vår industri vi får dessutom jobba enligt scheman blåsiga dagar arbete, stiltje obetald ledighet.

    Vi kommer snabbt att bli lämpligt som land för de som inte vill arbeta, vem försörjer dem då?
    Kanske Gud?

    11
  4. Och hörde idag att man ska bygga 40 nya stora utgiftsutsläppande batterifabriker i Europa, med dessutom miljöförstöringen litiumdagbrott, som verkligen skändar vår livsmiljö. Tänk på Portugal, där natursköna miljöer hotas att för alltid försvinna.

    ALLT SOM ÄR BRA FÖR KLIMATET, ÄR DÅLIGT FÖR DEN VERKLIGA MILJÖN!!!

    17
  5. Varför skyller dom på råoljepriset ??
    Råoljan kostar idag knappt 87 dollar/ fat.
    2008 kostade den 143 dollar/ fat. Vad kostade dieseln då ?? Lögner och skitsnack. DET HANDLAR ENBART OM SKATTEHÖJNINGAR. INGET ANNAT

    32
    • Nej, det handlar inte enbart om skattehöjningar.

      Reduktionsplikten är inte gratis. Det innebär att det blandas in biodrivmedel i bensin och diesel för att sänka koldioxidutsläppen. Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel.

      Oljepriset är nu det högsta sedan 2014 och skatten är den högsta någonsin tror jag.

      8
      3
      • Reduktionsplikten är ett politiskt påhitt och då det är brist på detta så skenar priset. Man kunde sansat sig med inblandingen tills produktionen hunnit ifatt. Då hade det inte påverkat priset så mycket. Lätt att sänka.

        När det gäller råoljepriset så är det 56 dollar/ fat lägre än peaken 2008. Det håller inte att skylla på hela tiden då det varit mycket högre. Vad kostade dieseln 2008 tro ?

        När det är moms på skatten och skatt på momsen är det ändå SKATT !!

        13
  6. Bra Polen O Ungern, det håller upp priserna på bra begagnade bilar som
    dårhusregimen här vill att vi ska skrota! Vi ska investera i Elbilar som vi
    inte har råd att vare sig köpa elle driva för elen blir lika dyr som bensin/Diesel

    35
  7. I samma program nämner de också att nyare dieselbilar exporteras till Finland.
    Det är naturligtvis Erika Bjerstedt som är ute och rapporterar i syfte att misskreditera Ungern generellt och Victor Orban i synnerhet.
    Samt att Naturskyddsföreningen tycker att Sverige ska förbjuda alla bilar med förbränningsmotorer snarast för att uppnå miljömålet. Ingenting om att man bränner olja i Karlshamn som aldrig förr och att vi köper kolel från övriga Europa tackvare att miljösekten har lyckats med att stänga ner effektiv kärnkraft.

    48
  8. I Bosnien bygger man ihop en NY Golf av 2-3 gamla krockade. Helst skall det vara Golf 1, 2 eller 3 och allra helst en DIZEL ! ”LUK-Oil” brukar vara billigast !

    Det finns en ”Wulkanizer” i varje gathörn och en verkstad har en lift och uppsättning relativt enkla verktyg och en Anton som kan fixa i stort sett allt !

    39

Lämna ett svar till KentAvbryt svar