Dieseln vinner matchen mot elbilen

DEBATT. Bilarnas förbränningsmotorer har utvecklats så att bränslekonsumtionen minskat med tjugo procent sedan 1990. Koldioxidutsläppen per kilometer minskar lika mycket. Med fokus på vad som kommer ur avgasröret har katalysatorer också minskat utsläpp av kolmonoxid, kolväten och kväveoxider, som till skillnad från koldioxid är skadliga ämnen, skriver Evert Andersson och Mats Kälvmark på Nerikes Allehanda, tyvärr bakom betalvägg.

  • Klimatet: 1-0 till dieseln
  • Miljön 2-0 till dieseln
  • Ekonomi 3-0 till dieseln
  • Användbarhet 4-0 till dieseln

-Pettersson säger att det finns säkert någon fördel med elbil också men…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

Petterssons gamla dieselbil vid torpet i Södermanland.

18 thoughts on “Dieseln vinner matchen mot elbilen

  1. Siffrorna blir ju lite missvisande!

    Bränslekonsumtionen har ju minskat med tjugo procent sedan 1990

    Helt riktigt, men glöm inte att i verkligheten har den ju minskat betydligt mer, eftersom bilarna har blivit tyngre, men framför allt har betydligt högre effekt.

    1990 hade ju en stor bil runt 100 hk, det hade inte ens dugt i en liten Polo idag!

    En Volvo Amazon med 75 hästar var i stort sett omöjlig att få under en liter milen, idag kör du en Volvo med 250 hästar snålare, även med ”vattnet” vi tankar idag. Förr var det ju lite mer krut i bränslet!

  2. Vi pensionärer behöver inte åka så mycket bil, en och annan kantarellutflykt kostar inte mer än att köpa kantarellerna på torget. Så varken bensin, diesel eller el är nödvändigt för oss och vår rullator drar varken diesel eller el.
    Fast en skogsanpassad rullator vore bra.

  3. Sydsvenskan – var annars – har en rubrik i söndagstidningen: ”Rekordmånga Malmöbor laddar bilen hemma – och skaffar solceller”.

    När man sedan läser texten så är det inte mycket som stämmer från påståendet.

    Först undrar jag vad som menas med rekord. Hur många och från vad?

    Sedan berättar den intervjuade att hans jobb är att få företag att minimera resor och minska utsläpp. En lobbyist!

    Skönt med gratis annons i en artikel på nyhetsplats. Men han berättar också att just mu producerar cellerna knappt så att det täcker belysningen i huset. Så då får han väl ta bussen eller hyrbil i morgon – men det frågade inte reportern.

    11
  4. Varje debattör som tar till koldioxid i sin drapa förlorar genast mitt intresse. Koldioxidalarmister och plattjordingar har lika lite vettigt att säga.

    Det är mycket möjligt att vissa saker som de säger är sanna men då de så tydligt har idiotförklarat dem själva är det bortkastad tid att läsa deras inlägg.

    Att tro att en biltyp eller ett framdrivningssätt passar alla överallt är som att tro att vi behöver bara en storlek i herrekiperingen. Men det är rätt typiskt för vår tid att tro på one size fits all. Elbilen har dock en tydlig framtid om vi istället för att förlita oss på norrmän, araber och ryssar tog tillvara på kärnenergin istället för att gräva ner den. Det så kallade kärnavfallet skulle kunna förse oss med energi i tusentals år om vi bara får tummen ur och bygger Gen IV-kärnkraftverk.

    45
    2
  5. Leve Rudolf Diesel som gjorde det möjligt för OTTO motorn att använde ett energirikare bränsle.
    Glöm dock ej Hesselman motorn en svensk uppfinning som använde samma bränsle lägre kompression och tändstift.

    Mitt liv har innehållit insprutningssystem och dieselmotorer allt sedan -55 till pensioneringen.

    Jag har kört dieselbilar sedan 70-talet och håller dem långt förmer än el bilar, åtminstone vad gäller i tyngre applikationer.

    Har svårt att se en timmeråkare byta ner sig till en mindre elbil då turerna är 20 mil långa, kallt ute och tji laddström tillgängligt.

    Om det blir så kommer prisstegringarna att öka på allt livsmedel, det är konsumenterna som får betala för MP fantasierna.

    46
  6. Ang. Tillsatser i 95 oktan bensinen. Hör kanske inte hit, men ändå. Har gjort en snittförbrukningsmätning under januari. Påstår att dagens Miljöparti soppa (95) medför en förbrukningsökning med ca10% i snitt.
    För egen del är detta ca 1.1 dl/mil. Kostnad ca:1,85kr.
    Kostnad för 98 oktan är ca: 0,90kr extra, men då är jag tillbaka på min normala snittförbrukning=ca 0,95kr billigare/mil än 95 oktan!
    Beroende på din egen förbrukning, finns möjlighet att spara en slant.

    39
  7. Dagens bensinbilar är lika effektiva och snåla som dieslarna i personbilar. Passar bättre för den som kör korta sträckor. De släpper ut mindre farliga partiklar och har ett lägre inköpspris. De flesta nya dieslar behöver dessutom adblue i bränslet. Till större fordon är dieseln helt överlägsen allt annat.

    29
    • Tillägg till ovanstående : Till diesel i personbilar gäller ju även ca 2.50 kr/ l dyrare bränsle och högre fordonsskatt jämfört med bensindrivna. Drar du tunga släp är dieseln bättre. Annars bensin.

      22
  8. Batteribilen är fortfarande på experimentstadiet och det kan ta minst 50 år till innan något vettigt och användbart finns på marknaden.
    D.v.s. en batteribil som har en räckvidd på minst 100 mils nattkörning i 25 graders kyla, bra värme och med en backup på min. 10 mil i händelse av strömbortfall.
    Den skall också vara billigare än en normal bil eftersom det fortfarande är ett provisorium!
    Och säkerheten måste förbättras när det gällen självantändning och explosioner av batterierna.
    Men, jag ser ändå batteribilen som ett enda stort misslyckande. Ett löjligt skämt!
    Då är det bättre att utveckla och förbättra dagens motorer för att minska förbrukningen! Utan bilen så stannar världen!
    -Och BORT MED SKATTEN PÅ SKATTEN OCH SKATTEN PÅ DRIVMEDEL!!

    68

Lämna ett svar till Magnus ErikssonAvbryt svar