Telia säljer mobilmaster

FÖRSVAR. Telia säljer 49 procent av sin svenska mastverksamhet för 5,5 miljarder kronor, skriver telekombolaget i ett pressmeddelande.

Bild: Ericsson

Köpare är Alecta och Brookfield, som förra året också köpte hälften av Telias mastverksamhet i Norge och Finland för 7,3 miljarder kronor. Affären med de svenska masterna väntas vara klar under tredje kvartalet i år.

Brookfield, en av världens största investerare i infrastruktur, förvaltar enligt pressmeddelandet 185.000 master bland annat Indien, Frankrike, Storbritannien och Nya Zeeland.

Alecta är primärt förvaltare av kollektivavtalade tjänstepensioner.

-Pettersson tycker inte om att infrastruktur säljs ut även om Telia har en stor del kvar och Alecta är ett svenskt pensionsbolag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Telia säljer mobilmaster

  1. Alecta förvaltar men har väl inga som underhåller och inspekterar masterna, det blir säkert fler avbrott på teletrafik med tiden.

  2. TELIA är en småspelare på börsen och som sådan en konstant underpresterare. De som investerat i TELIA har lurats under flera år och något lyft väntas inte. Staten äger fortfarande ca hälften av aktierna.

    Att ett underpresterande och ineffektivt företag med en icke ledning skulle vara en viktigt del inom försvaret förskräcker. Sveriges försvar behöver effektiva spetsföretag och det är inte TELIA.

    TELE2 är nog bra mycket viktigare för Sveriges försvar.

  3. Lär inte spela någon roll vem som äger masterna det är innehållet som saknar kvalité, näppeligen någon 4G där det påstås finnas på landsbygden men man får betala för det !!!

    4
    1
  4. För 22 år sedan marknadsförde dåvarande näringsminister Björn Rosengren (S) statliga Telia intensivt som en folkaktie, sade att han ville ge hela folket en chans till att göra ett börsklipp. Budskapet var guld och gröna skogar, men verkligheten blev en annan för de hundratusentals svenskar som köpte. Aktien introducerades för 85 kronor, för att efter någon dag ligga under introduktionspriset, och två år senare handlades den för under 25 kronor. Mindre än ett halvår efter hårdlanseringen avgick Björn Rosengren och blev rådgivare åt Stenbecksfären. Svenskarna blev lurade, menar experter, men staten vann, – fick in 65 miljarder på försäljningen.

    50

Kommentera