Klimat, miljö och långtidsplanering

KLIMAT & MILJÖ. För inte så länge sedan uppmuntrade politiker oss att köpa dieselbilar för miljön och klimatets skull. Nu straffas de människor som köpte bilarna och de som tagit över dem i andra och tredje hand. Det finns 2,5 miljoner dieselbilar i Sverige, kanske hälften av dem köpta som ”miljöbilar”. Dessa straffas nu av kortsiktig politik.

När kommer elbilsägarna att straffas av våra politiker. Volkswagen ID3 elbil. Foto: Peter Lundström, Volkswagen Magasin

Nu drabbas många andra av en ”miljökatastrof”. 1973 kom den första oljekrisen och politiker ville bort från oljeberoendet och få en renare miljö. Då rekommenderade våra politiker att husen skulle byggas med direktverkande elvärme och det var ingen dum idé.

Vi hade börjat bygga kärnkraft i stor skala, Oskarshamn 1, togs i drift 1972 och 1975 togs de första reaktorerna i bruk i både Ringhals och Barsebäck, medan Forsmarks kärnkraftverk började leverera el 1980. Vi hade gott om billig och säker el från kärn- och vattenkraft men det skulle ändra sig.

Idag har vi avvecklat sex av tolv reaktorer och politikerna har börjat beskatta el som om det vore cigaretter och de som har direktverkande el och inte har möjlighet att bygga om straffas som om det är deras fel för att de gjort som politikerna ville.

-Pettersson undrar när vi får se samma utveckling för elbilar och elbilsägarna kallas idioter för att de gjort som politikerna sagt…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Klimat, miljö och långtidsplanering

  1. Redan nu är det dyrare att fylla på batteriet
    Hur dyrt ska det sen bli när de måste betala vägskatt för utebliven drivmedelsskatt
    De kan känna sig blåsta redan nu

  2. Tja Pettersson,det kommer att ske Pau a PAU när de upptäcker att batterierna slutar fungera i kylan.Samtidigt hur skatter,avgifter mjölkas ut mot deras El-drift,något som kommer att skena iväg.
    Vad betr. Dieselfordonen skrämde Greta o Miljöextremisterna i Tyskland upp ägarna till den nivå,att de reade bort sina nästan nya fordon,för några år sedan,
    Köparna från Svarta Havs-området kunde glädja sig över ädelmärken till billigt köp. Nu åker dessa kring och släpper ut samma mängd,om inte än mer avgaser i östra Europa.
    Hur detta hjälpt Gretas profetior,får som vanligt var o. en fundera över !!
    Nåväl,människan är tydligen lätt att dupera…..

    20
  3. Pettersson elbilsköparna är redan idioter som köper bilar som kostar en halv miljon och uppåt. Med max räckvidds radie på max 10 mil när det är runt 10 minus. Dessutom ska de laddas med el från Karlshamns oljekraftverk och kolkraftverk i Polen. Dessutom så kommer elen att bli dyrare för varje elbil som säljs. Elen är en bristvara och den sista
    kilowatten som förbrukas sätter priset.
    Vill ni ha ett lägre elpris så stopp all försäljning av elbilar nu.

    26
  4. Det fanns för många år sedan en OK mack i Nynäshamn som experimenterade med metanol i dieseln (tror det var 15%) Varför det experimentet avslutades kan jag inte förstå, då metanol tillverkas av skogsavfall som vi har gott om. Istället importerar vi etanol som tillverkas av mat. Själv köpte jag en dieselbil 2015 (miljömärkt då, men inte nu) Som kan gå på 15% inblandning metanol. Idag tillverkar kineserna bilar som går på 100% metanol. Kineserna är smarta och lägger inte alla ägg i en korg

    25
    • Peter+de+Mander:
      Själv brukade jag tanka E-85 till mitt förra åk. Tyvärr går detta inte i min nuvarande med denna blandning.
      Har t.o.m. fått öka till 98 Oktan,sedan de började blanda in rapsolja i drickan….
      Allt skett p.g.a. att staten skall kunna plocka ut högre skatter för oss,som är beroende av fordonet !!

      • Blanda rapsolja i bensinen?
        Där är du nog fel på det 10% Etanol blandar man nu i 95 oktaniga istället för 5% så nu drar bilen lite mer Mer skatt till statens alla utgifter

  5. Var inte oroliga. Snart kommer de flesta som köpt elbilar att ångra sig : När det kostar mer att köra elbil än vanlig bil. När elen måste ransoneras. När det blir fordonsskatt på elbilar. När dom blir stående i en lång kö på vintern. När batteripaketet måste bytas. När dom vill byta bil och upptäcker andrahandsvärdet. När dom är på resa och inte hittar nån laddstolpe. När det händer en olycka och batteriet tar eld. När subventionerna försvinner. LYCKA TILL 😄😄😄😄😄

    66
    • Ja idag meddelade Rederierna som kör på Finland att dom skippar Gasdrift och går över till dieseldrift, därför att Gasen blivit för dyr. Det är skönt merd höga skatter säger Maggan,
      det ger plus i Statskassan, miljön skiter väl vi i nu när MP havererat?

      13
  6. I vårt grannland Norge kostar anleggsdiesel ca 15,20 NOK.vid pumpen.
    Det är ren diesel.

    44
  7. Det enda vi kan vara säkra på är att en sosseregering höjer skatter. När statens kassakista sinar, är socialister mästare på att pungslå folket. Ett nästa steg blir ju naturligtvis kilometerskatt på elbilar. Som en sosse sa, vi tycker inte om diesel, men vi behöver folkets pengar. Att dra in på ONÖDIGA utgifter är väl inte att tänka på.
    PS
    Jag tror ni vet vad jag MENAr med onödiga utgifter.

    55
  8. Är det inte så narkotikaförsäljare gör? Ger rabatt i början för att man ska bli beroende och fastlåst? Det var kanske en uträknad strategi av våra politiker.

    54
  9. Historien upprepar sig, först var det etanol bilar, sen de superfina diesel bilarna och nu elbilarna allt med hjälp av subventioner hit och dit….kan de inte bara ägna sig åt att sköta sin del av samhällskontraktet och möjligen sponsra teknisk utveckling istället för att främja renare och billigare drivna fordon.
    Numera så förbjuder man och straffar i kommunistisk anda.

    50
  10. Kommer ni ihåg ”miljöräddaren” etanol?
    Där regeringen (MP) tvingade alla mindre bensinstationer på landsbygden att sälja etanol. Cirka 3 000 stationer, många av dessa fanns vid en lanthandel, lades ner då kostnaden för ytterligare en tank blev en ekonomisk omöjlighet. Tre år senare nästan fördubblades literpriset för etanol. Regeringen skyllde då på EU-bestämmelser (vilket var en lögn). Politiker i ett nötskal, i dubbel bemärkelse!
    Hos Baguette i EU-landet kostar etanolen knappt 7 SEK per liter.

    56

Lämna ett svar till Focke-WulfAvbryt svar