Kollision mellan två fraktfartyg – personer i vattnet

SJÖFART. En olycka har skett mellan två fraktfartyg på Östersjön mellan Ystad och Bornholm. Olyckan inträffade runt 03.30 på måndagsmorgonen. Det ska röra sig om två fraktfartyg som kolliderat, brittiska Scot Carrier och danska Karin Hoej, enligt SVT.

Ett av fartygen, det danska, har kapsejsat och ligger upp och ner.

Minst två personer befaras befinna sig i vattnet. Sex räddningsbåtar och en helikopter från Danmark är på plats. Ytterligare helikoptrar från Sverige är på ingång.

Vi letar just nu intensivt eftersom vi har hört skrik i vattnet, säger Jonas Franzen, kommunikationschef på Sjöfartsverket.

En förundersökning gällande grov vårdslöshet i sjötrafik bedrivs under ledning av åklagare, skriver Kustbevakningen.

UPPDATERAT: Ytterligare brottsmisstankar har uppkommit och däribland grovt sjöfylleri, säger Kustbevakningens förundersökningsledare Jonatan Tholin.

Grovt sjöfylleri misstänks på brittiska Scot Carrier.

-Pettersson säger att det är c:a +4 grader i vattnet och två personer saknas…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Kollision mellan två fraktfartyg – personer i vattnet

  1. Kollar man på Marinetraffic.se kan man se att båda fartygen kommer från NO i separationsrännan.
    Karin Hoej har hållit styrbord i rännan och Scot Carrier mera mitt i. Scott Carrier har Karin Hoej på sin styrbordssida framför sig.
    När de lämnar separationsrännan girar Scot Carrier styrbord, västerut, för att gå in i den ränna som leder till Falsterbo fyr.
    Karin Hoej fortsätter rakt fram mot den ränna som går SV för att gå mot södra Danmark.
    De kolliderar precis utanför separationsrännan, strax efter att Scot Carrier girat mot väst. medan Karin Hoej behåller sin kurs SV. Det är inte första gången som det sker olyckor i denna ”korsning”.
    Båda fartygen har naturligtvis radar och båda har AIS. De ser varandra båda två om de bara kollar sina instrument. Om radarn har något kollisionslarm aktiverat (ARPA) får utredning visa, men AIS borde ge varning att kollision är nära.
    Även sjöövervakningen i Sverige (och Danmark?) borde larma för att det är kollision på gång, genom att AIS hela tiden rapporterar om position, kurs och fart till övervakningscentralerna. Trots allt är det alltid några dussin fartyg i dessa farvatten.

  2. Troligen låg den ansvarige och sov….Men lär ha vaknat när han hamnade i 4 gradiga vattnet !
    Oförklarligt att sådana ”olyckor” kan ske med dagens moderna hjälpmedel.

  3. Förr gick de ryska fraktfartygen i konvoj i Östersjön för att de flesta ryska båtarna inte hade radar. Men 2021, hur är det möjligt? Berusad kapten?

    18

Lämna ett svar till Olof.pAvbryt svar