Kör över M, SD och KD, stoppa sänkt bensinskatt skriver Expressen

SKATTER. Vägtransporterna i Sverige betalar årligen ca 97 miljarder kronor i olika statliga skatter och avgifter enligt beräkningar av VTI, baserat på underlag från Trafikanalys. Statliga inkomster för vägtransporter överstiger utgifterna med ca 65 miljarder kronor.

Dagens skatt tas i första hand ut på drivmedel. Vid ett bensinpris på 14 kr/l är 4,10 kr/l energiskatt, 2,59 kr/l koldioxidskatt och 2,80 kr/l är moms, dvs totalt är 9,49 kr/l skatt, vilket motsvarar 68 procent av pumppriset. Vid en fulltankning (60 liter) betala man 570 kronor i olika skatter på bensinen. Nu kostar soppan betydligt mer än 14 kronor så skatteinbetalningarna från bilisterna är betydligt högre än ovanstående exempel.

Nyligen vann den blå-gula oppositionen M, SD och KD, budgetomröstningen. I den budgeten ingick en enligt Expressens ledarredaktion skamfläck, en bensinskattesänkning med 50 öre/liter.

Den 1 maj ska skatten på drivmedel sänkas med 50 öre litern. Räknat på helår innebär det ett inkomstbortfall på 3,3 miljarder kronor. Det är illa skriver Expressen.

Nu vill Expressen och Miljöpartiet försöka stoppa den skattesänkningen. Miljöpartiet har lagt förslag i riksdagen för att stoppa skattesänkningen. MP vill bryta ut frågan ur budgeten och Expressen uppmanar C och L att stödja förslaget.

-Pettersson undrar om det inte räcker att bilisterna betalar 65-70 miljarder mer i skatter än vad de kostar och varför Expressens ledarredaktion har blivit politiska aktivister?

Anna Dahlberg, politisk redaktör på Expressen, bor i Vasastan i centrala Stockholm så hon behöver inte åka så mycket bil och har råd att betala de gånger hon behöver…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

24 thoughts on “Kör över M, SD och KD, stoppa sänkt bensinskatt skriver Expressen

  1. Anna Dahlberg har antingen en elbil, eller fruktansvärt bra betalt där en höjning av hennes utgifter med några enstaka hundralappar inte märks.

    • Anna Dahlberg äger en svart Kia Niro 1.6 herrgårdsvagn av årsmodell 2018. Växellådan är automatisk och motorn är på 105 hk och drivs med bensin och el. Vid blandad körning förbrukar den 3,8 liter/100km. Den uppskattade årliga körsträckan är 1 293 mil.

  2. Drivmedelsskatten borde sänkas med fem kronor per liter,då är vi i balans.
    Jag jobbade på bensinmack på sextiotalet,då tankade man femma eller tia.
    Eldningsoljan kostade nittiofem kr kubiken på kampanj.I dag kostar en
    tankning tusen krnor.

    11
  3. Ja att journalister är tokiga det har jag förstått länge, men när man hoppar på 3 partier som ställer upp för folket, då är det uselt. Vi i Sverige har den lägsta utsläpp av koldioxid i hela världen. Vi skall alltså späka oss för andra. Det finns människor i dag i Sverige som knappt har råd med mat. Ni klimatfanatiker på Grönland på 800-talet var det medelhavsklimat, det förtränger ni inom media. Varför skrämma upp människor och speciellt barnen, fy sjutton för er inom media.

    19
    • En ledarsida eller ledare är en sektion i en tidning där tidningens och redaktionens åsikter i politiska frågor uttrycks. Vanligen avgör ägarna tidningens allmänna politiska inriktning.

      Expressen är obunden liberal.

      11
  4. Är det fortfarande så att utlänningar åker gräddfil i vägtullarna i Göteborg, och det är som vanligt bara vi svenskar som betalar?

    24
  5. Höj månadskorten på SL till det tredubbla så får vi in pengarna. Höj dessutom taxipriserna lika mycket. Nu börjar det llikna nåt. Dom som bor i fjollträsk och inte har bil har noll koll på vanligt folk

    33
  6. Skatten kan väl vara en sak, där har vi tydligen ungefär samma skattenivå som i Tyskland. Det stora problemet är i grunden den sk reduktionsplikten som innebär att det skall blandas i förnybara produkter i både bensin och diesel. För närvarande utgör reduktionsplikten ca 4 kronor på priset på diesel. Den 1 Januari utökas reduktionsplikten för diesel frän 26% till 31% vilket gör ytterligare ca en krona på priset.

    Jag trodde att detta var ett påfund av EU men det verkar som om vi i Sverige är ensamma om detta, vilket osökt för in tankarna på ett Miljötalibanbeslut.

    För bensin har EU kvalitetskrav som gör att andelen förnybart inte kan vara hur högt som helst, men motsvarande finns tydligen inte för diesel.

    En stor del av det som benämns förnybart är PALMOLJA som jag tvingas tanka varken jag vill eller inte. Odling av oljepalmer utgör ett mycket stort ingrepp i det naturliga habitatet för bl a orangutanger och andra djur. Miljömuppar hävdar att det bara köps ’certifierad’ palmolja men det är kvalificerat skitsnack..
    Det har visat sig att ocertifierade produkter förs över till anläggningar som är godkända och förs på det viset in i systemet.

    Det här är ungefär samma miljöparistiska dubbelmoral och dubbelskandal som pressen inte pratar om som att Värtaverket i Stockholm (kraftvärmeverk) köper flis från Brasilien samtidigt som de gnäller över att Bolsonaro avverkar skog i Amazonas.

    Vad gäller palmolja i produkter över huvud taget i västvärlden så har vi egenproducerad RAPSOLJA som skulle räcka för våra behov. Kan vi komma dithän så får orangutangerna fortsätta svinga sig i regnskogen på Borneo i stället för att jag ska tanka skiten i min gamla diesel i Sverige.

    Ps Flisen fraktas ju givetvis med båt över halva jordklotet och skeppet drivs med bunkerolja som är så miljöovänligt så det inte går att tala om ds

    50
  7. Det tror jag inte kommer att gå, varför godkänna en budget och sen riva upp den, verkar ologiskt.
    Ska man begränsa bensin och diesel, kan man ha en motbok. Det blir något rättvisare. Och nån speciallösning för tex folk i glesbygd. Jämför oljekrisen 74.Det hade tagit mig nästan ett dygn att åka kollektivt till jobbet.

    10
    9
  8. Bor hon i Vasastan, så går hon förmodligen till jobbet. Men hon kanske ska ta sig en tur ut till tryckeriet i Akalla, där tidningen trycks. Sen kan hon ju kolla in parkeringen och sen gå in och prata med medarbetarna och höra vad de tycker om en sänkning eller ej.

    30
  9. Har vi fått svar på varför bilismen och transport Sverige skall betala en alltför stor del av bränsleskatten för att täcka upp på andra olönsamma områden.

    ”Vägtransporterna i Sverige betalar årligen ca 97 miljarder kronor i olika statliga skatter och avgifter enligt beräkningar av VTI, baserat på underlag från Trafikanalys. Statliga inkomster för vägtransporter överstiger utgifterna med ca 65 miljarder kronor.”

    65 helt onödiga miljarder som hade speglat bränslepriserna i andra länder.
    …….men det är väl bra att ha när man har världens största bidragsindustri.

    Trodde att MP inte ville ha med den budgeten att göra, så håll bar käft i leden.

    31
    1
  10. Tycker att det är utmärkt att Expressen tar klar ställning i frågan. Nu är alla medvetna om att tidningen befinner sig på folkets fiendesida. Det kommer väl till pass efter ett maktskifte, då finns möjligheter att slå tillbaka!

    51
    • Det kunde kanske vara lämpligt att införa tidningskatt, ex.vis 5:- /st. De pengarna skulle kunna gå till etniska svenska hemlösa, t.ex.

      43
      1
  11. Det är bättre att de som lider av klimatfobi söker psykiatrisk hjälp i stället för att förstöra livet för Sveriges folk.

    59
  12. De senaste dagarnas kyla och snöande bevisar ju att de diesel- och bensindrivna fordonen är de enda man kan lita på. Dieseldrivna bilar med bensindrivna elverk för att ladda stående el-bilar. Karma

    52
    1
  13. Anna Dahlberg kan känna siog förvissad om att sänkningen på 50 öre bara är början,
    det kommer fler sänkningar längre fram, sen att liera siog med dessa två puckon visar
    på att Anna Dahlberg och Ex pressen är ute och cyklar, märkligt att dessa figurer inte
    uppmanar landsbyggdens befolkning att ta tunnelbanan, för alla bor ju i Stockholms stad,?

    Jag tycker att alla som bor i Stockholms innerstad gott kunde betala 10 kr mer per liter utöver ordinarie pris, för dom har alla komunikationer på armlängds avstånd!

    För övrigt hoppas jag att Svenska folket ser till att detta lilla skadliga partiet MP
    hamnar utanför Riksdagen med, dom har gjort tillräckligt stor skada för landet!

    63
  14. Expressen har väl i alla tider varit en sketen vänsterblaska ?
    Sådana artiklar höjer ju inte hellre värdet,när de öppet visar vilka man sponsrar. De Gröna extremisterna borde istället somna in för evigt….Så mycket elände dessa redan hunnit medverka till,räcker mer än väl.

    56
  15. Anna Dahlberg är i stort en förnuftig kvinna. Tydligen så är inte alla kontakterna påslagna när hon lierar sig med miljösekten och tycker att 50 öre är en ohemul skattesänkning för Sveriges hårt prövade befolkning under den skräckregim som har styrt landet snart i åtta år.

    72
    5

Lämna ett svar till RäddAvbryt svar