Stöld av kopparkabel stoppar tågen mellan Malmö och Göteborg

BROTTSLIGHET. Tågtrafiken mellan Göteborg och Malmö står helt stilla sedan lunchtid. Detta efter att någon stulit 600 meter, eller drygt 1,2 ton, koppartråd längs tågsträckan, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det är otroligt olyckligt att det skedde just i dag när vi har snöhistorien på västkustbanan, säger Ola Malmberg på Trafikverket. Ersättningsbussar sätts in.

SJ säger till GP att de hoppas att tågtrafiken ska kunna vara igång på fredag morgon.

-Pettersson undrar hur många år dessa metallhandlare ska få hålla på…

***

TIDIGARE 2020-01-21. Hemma hos zigenarna byggs det palats för bidragspengar och brottslighet, men här…

BROTTSLIGHET. Stärkelse används i livmedel, ofta som förtjockningsmedel. Den främsta användningen är dock teknisk, för tillverkning av lim och etanol, som fyllnadsmedel i läkemedel, som tillsats i tryckfärger och som bindemedel vid tillverkning av papper och textiler. I moderna engångsförpackningar används ofta stärkelse för att öka naturens förmåga att bryta ned dem.

Utanför Stigtomta i Södermanland ligger en nedlagt stärkelsefabrik, Eco Starch, som gick i konkurs i slutet av 90-talet. Fabriksbyggnaden och markområdet köptes 2005 upp av Per-Magnus Johansson, som också är vd för bolaget Forsbecks, en spannmålsgrossist som drivs från Skänninge i Östergötland. Tanken var att starta fabriken igen men av olika anledningar har det inte gått.

Sedan 4-5 år tillbaka har det uppstått andra problem. Fabriksområdet har ockuperats av bulgariska zigenare. Polisen har kontaktats men de har inte befogenheter att köra bort folk som bosatt sig utan lov på någon annans mark!!! Även kronofogde och socialtjänst har varit inkopplade, för i varje fall på sommaren var det barn där.

När jag läser brottsbalken så hittar jag minst tio lagar som borde räcka för vräkning, men lagen gäller tydligen inte alla. Ägaren måste vara en fridsam man, hans eller företagets egendom blir förstörd, flata myndigheter vill inte agera och ändå uppstår det inga medborgargarden. Hur länge dröjer det när myndigheterna inte kan skydda befolkningen?

Nåväl, idag åkte Pettersson förbi som jag gör då och då och det är ingen vacker syn. Ännu en gång visas samhällets flathet upp. Fabriksområdet är om inte totalförstört så bra nära. Det ryker i en tunna, det ligger bilvrak, , inne i en byggnad står en bil med Bulgariska skyltar, det hänger tvätt på tork, osv. helt klart bor det folk på området och smälta metallklumpar tyder på att någon ägnar sig åt metallhandel.

Det kostar en mindre förmögenhet att rusta och sanera området efter zigenarna. I stället hade det kunnat användas som lager eller garage men men…

När PK talar och skriver om fattiga EU-migranter är det ofta kriminella zigenare det handlar om. Människorna som ställt till det som ovan är kriminella. Vill någon tigga och håller rent runt omkring och låter bli att förstöra så går det bra på de flesta ställen.

Det stämmer säkert att många lever ett eländigt liv, men en del har dubbla bostäder, ett ruckel att visa media och myndigheter, och en skaplig bostad där de bor, andra zigenare lever lyxliv.

Daily Mail har visat hur zigenarna bygger palats hemma för bidragspengar och brottslighet. Även rumänska tidningar skriver om detta.  Dock inga svenska vad jag vet, trots att de lovar att de inte döljer något för oss.  

Nedan kan ni se en litet annorlunda bild av hur många romer lever, det är de som organiserar det som inte finns enligt PK, människohandel, organiserade tiggerier och stöldturnéer, storskaliga bedrägerier osv. Kanske lite fördelningspolitik skulle hjälpa – ziggisar emellan.

Varför ser man inga tiggare på dessa gator?

Zooma in och se er omkring HÄRTitta hur rent och snyggt det är och fråga er vem som betalar. Frågar du zigenarna på plats så skrattar de och säger metallhandel.

Ni som lägger pengar i tiggarnas muggar bidrar till detta, men det får ni aldrig läsa om i hatmedia.

Läs gärna om När greve Antonius kom till Sverige, och fråga er varför det inte blivit folk av dessa på 500 år trots namnbyten, tattare, zigenare, romer, EU-migranter, tiggare, vilka är det egentligen som förstör deras varumärke…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Stöld av kopparkabel stoppar tågen mellan Malmö och Göteborg

  1. Ja,Zigenarna som tidigare bodde i ”mitt ghetto”,har flyttat iväg till trevligare områden….
    Troligen har de nu tjänat samman till liknande Palats,som Pettersson visar upp i deras hemländer,på Banverkets kopparkablar ?
    De enda slödder som finns kvar,är ”de stackars fattiga EU-medborgarna”,som sitter och säger ”hej” utanför butikerna i stan.

    14
  2. Tidningen Norra Skånes rubrik för en månad sedan: ”Kopparstölder skenar: Ökar lavinartat”.
    Av artikeln framgår att på sträckan Helsingborg–Teckomatorp har det på bara några få månader stulits 2,7 mil ! kopparledning, – trots insats av väktare som kostat en halv miljon kr. – enbart kostnaden för återställning uppgår till sex miljoner kr. Sedan tillkommer en beräknad samhällskostnad på 3–3,5 miljoner kr. per dygn som tågen står stilla. Trafikverket tror sig veta att det är organiserat, utklädda till Trafikverkets entrepenörer och försedda med lastbilar genomförs stölderna, ev. för utförsel ur landet.
    https://www.nsk.se/2021/11/05/kopparstolder-skenar-okar-lavinartat/

    12
  3. Sätt 10 000 volt på kabeln då kommer förövarna ligga kvar på platsen det är bara för polisen att hämta dom…..

    20
    • Problemt är att ledningarna inte är ströförande konstant och de vet det
      Ett sätt skulle kunna vara att strömsätta dem vid olika tidpunter när det inte skall vara det Behöver inte vara så långa stunder.

  4. Hur går dessa stölder till rent praktiskt? Det är ju ingen liten mängd kabel så dom slet nog ett tag med att dra ur kabeln och lasta i ett fordon.
    Det måste väl finnas någon form av fjärrövervakning/alarm när signalerna slutar fungera? Kanske en god ide att skicka ut en polispatrull nästa gång, chansen att ta dom på bar gärning är antagligen god.

    26
  5. Ändå en blygsam kostnad mot de 100 000 dygn (?) som dömts ut på
    senare tid till invällare !

    ” Vi är så glada att ni vill komma till oss ! ”

    Vårt Fosterland är på väg att gå under !

    28
  6. All kopparkabel på Rååbanan är utbytt utan att en krona togs från de vanliga anslagen. Var och varannan dag hela hösten har trafiken stått stilla.

    22

Lämna ett svar till Stenbock Avbryt svar