Elbilar överges på vägen i snöoväder

ELBILAR & VINTER. En fördel med elbilar är att det inte är några problem att starta i strängkyla om batteriet är fulladdat. Däremot så gör låga temperaturer att räckvidden blir kortare. Vid riktigt låga temperaturer runt 20 minusgrader, får du räkna med 35-50 % kortare räckvidd än de officiella siffrorna, kupévärme förkortar också räckvidden.

Volkswagen ID3 elbil. Foto: Peter Lundström, Volkswagen Magasin

Snöovädret som drog in över södra Sverige och västkusten igår har haft stor inverkan på trafiken. Mängder av människor har suttit och sitter på torsdags förmiddagen fortfarande i kö – speciellt på E6 där lastbilar fastnat och blockerar. Många elbilar har dessutom övergivits, berättar Trafikverkets vägtrafikledare Mikael Salo i inslaget från P4 Göteborg. Mikael Salo berättar att ett av de stora problemen är elbilar och att deras batterier tar slut.

-Pettersson säger att det är troligt att många bilförare inte hade riktiga vinterkläder så det var säkert skönt att gå ut och pulsa i snön när batteriet tog slut…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Elbilar överges på vägen i snöoväder

  1. Med nya eltaxan så kostar det som dyras 500 kr att ela den
    Blir inte billigare när det blir km skatt på dessa
    Vissa är mer lätt lurade än andra

    14
  2. Ja, det är INTE synd om dom. Elbilar kanske inte passar så bra i ett land med flera månaders vinter. Dessutom har vi ju elbrist och det lär dröja innan det blir bättre…….😄😄😄😄😄

    20
  3. Så blir det när ny teknik hetsas fram av dom som fått miljöbakterier på hjärnan( Läs MP)

    35
    • Att låsa fast sig i en ännu inte färdigutvecklad ny teknik kan vara förödande ja. För ebilar är bristen på infrastruktur skriande. Vi skulle behöva ett rejält elöverskott för att hålla på med elbilar och elektriska smältverk.

  4. Ha, har frågat elbilsförsäljare om just räckvidden när det är många minusgrader. De svarar att bakterierna är isolerade och påverkas inte av kyla. Samma räckvidd lovar dom.

    29
  5. Nu drabbar dessa problem inga fattiga….
    Har man råd att hålla en bil som kostar c:a 50.000:-/årligen förutom drivmedel,skatt och försäkringar är det enbart ett spännande moment,att bli stående mitt ute i naturen,när kylan drabbar batterierna.
    Stenbock får som pensionär anpassa mun efter plånboken. I detta fall en bättre beg. bensindriven Korean….
    Men liksom en gammal Moraklocka går den i alla väder,dit jag får fara för att inhandla min förnödenheter !!

    65
    1
    • Indirekt drabbas i och för sig fattiga som arbetar och betalar skatt eftersom de är med och subventionerar elbilarna…
      Om man skall hårdra det.

      50
  6. I ett Sverige med ett sunt elsystem så kan även elektriska bilar ha sin plats.

    Medborgarna behöver börja bry sig och byta ut de flesta partierna i Sveriges Riksdag.

    På museet i Malmö står den korrekta principlösningen. Se på http://u3.se

    De är inte tydliga med blockschemat men det är som följer.

    ”Dieselgenerator” + batteri + elmotor. Sedan kam man laborera med hur stort batteriet skall vara och effekterna på generator och drivmotor.

    Generellt är dieselmotorn bäst under överskådlig tid.

    Ta också del av Björn Gillbergs synpunkter på hans kanal Värmlandsmetanol.
    Ha det så bra.
    Tomas.

    43
  7. Som med all ny teknik, får konsumenterna ta smällarna. Vi som kör riktiga bilar tackar för det. När det blir dax att pensionera den gamla V8 drivna, pålitliga, varma och bekväma trotjänaren, kan man se fram mot bättre fungerande elbilar, än dagens.

    43
    1
  8. Har hört att många elbilsägare behöver hjälp av psykiatriker då man ofta drabbas av ”räckviddsångest”.

    93

Lämna ett svar till Michael Pettersson Avbryt svar