De första Jas 39 Gripen E på väg till försvaren i Sverige och Brasilien

FÖRSVARET. Under torsdagen presenterade Saab de första sex serietillverkade och snart leveransklara Gripen E för Försvarsmaktens flygvapenchef och chefen för det brasilianska flygvapnet.

General Carlos de Almeida Baptista Junior, chef för Brasiliens flygvapen, Micael Johansson, Saab och Försvarsmaktens flygvapenchef Carl-Johan Edström. Foto: SAAB

Leveranserna är viktiga för vår förmågetillväxt och försvaret av Sverige. Med Jas 39 Gripen E kommer svensk försvarsförmåga öka, och vi kan bygga ett starkare och taktiskt överlägset flygvapen i varje situation, säger flygvapenchefen Carl-Johan Edström.

Saab har nu alltså gått in i leveransfas vad gäller stridsflyget Gripen E och visat upp de sex första serieproducerade planen. Fyra av dem går till Brasilien och två till Försvarsmakten.

Skillnaden mellan Gripen C/D och Gripen E är stor. E-versionen har moderniserade sensorer och flygvapenchefen konstaterar att den sammanlagda förmågan kopplat till mjukvara, systemintegrering, sensorer, vapen och telekrigssystem kommer matcha och i många fall vara bättre än dagens femtegenerations stridsflygplan.

Gripen E är ett system med god bränsleekonomi, enkelt att underhålla och har en hög tillgänglighet. Flygplanet har fler balkar vilket innebär att Gripen E kan bära mer vapen, alltså fler robotar och bomber. Med Gripen E skapar vi ett militärt problem för en motståndare. Vi blir helt enkelt vassare och farligare, säger flygvapenchefen.

Brasilien har beställt 36 stycken Gripen E/F där 8 st är den tvåsitsiga F-modellen.

SAAB förhandlar just nu med Finland om att sälja 64 stridsflygplan av typen Gripen E och ett omfattande vapenpaket, samt två flygplan av typen GlobalEye Airborne Early Warning & Control (AEW&C). Finland ska lämnna besked i år.

Kanada är intresserade av Gripen E. Utöver SAAB slåss Lockhheed Martin om affären, tidigare var även Boeing med men dom har kanadensarna räknat bort.

SAAB Gripen E och GlobalEye. Foto SAAB

-Pettersson hoppas SAAB får beställningarna, inte minst för det svenska Försvarets skull, men undrar om Nato-landet Kanada törs runda grannen USA i en sådan här affär. Det är mycket politik. När det gäller pris/prestanda/driftskostnader tror jag Gripen hänger med.

Sveriges stridsflyg omfattar totalt tre flottiljer med 134 flygplan av typ JAS 39 Gripen C/D. Utöver JAS 39 Gripen består Flygvapnet av ett antal olika flyg- och helikoptersystem för bland annat signalspaning, trupptransporter, sjöräddning och ubåtsjakt samt transport och skolflygplan.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “De första Jas 39 Gripen E på väg till försvaren i Sverige och Brasilien

  1. Problemet för JAS är att det innehåller amerikansk teknik.
    Jänkarna kan själva bestämma om vi får sälja JAS till ett visst land eller inte.
    Vill dom sälja stridsflygplan till våra grannländer vilket dom naturligtvis vill så stoppar dom konkurrenter som använder deras teknologi.
    Skälet att vi kunde sälja till Brasilien var att amerikanska plan var bannlysta där just då, efter bl.a avlyssningsskandalen av Dilma Rouseff.

  2. Jag blir lite nostalgisk när jag ser bilder på gripen. från 1984 och fram till 1996 jobbade jag på militära flygplan som systemansvarig på publikationsavdelningen där alla manualer producerades. Idag är jag pensionär, men minnena finns fortfarande kvar. När första provflygningen gick av stapeln så kände man en viss stolthet för utan våra manualer hade det aldrig hänt. 2 plan gick i backen, men det var ingen som kom till skada, möjligen hos piloten som körde båda de kraschade planen. Men tittar man tillbaka på Viggen så gick alla fyra provflygplan i backen. SAAB har alltid gjort kvalitetsflygplan från J21A fram till 39 Gripen. Jo, en sak, SAAB var först med katapultstol.

  3. Kommer osökt att tänka på epitetet ”Dyrgripen”. Den som kom på det uttrycket tänker i andra banor.

    14
    • Apropå att Argus här ovan skriver om ”Dyrgripen”.
      Vad kostar Jas Gripen E? – 575 miljoner kronor per exemplar, skriver Svenska Dagbladet. FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson ger ingen exakt siffra, men säger att med simulatorer och markutrustning kostar 60 st. Gripen E över 30 miljarder kronor, – dvs över 500 miljoner/enhet, vilket stämmer bra med det pris som SvD uppger.

      Vad kostar det att flyga ett JAS plan? Driftkostnader för JAS Gripen version C/D, är enligt en 9 år gammal artikel, 43 000 kr. per flygtimme (4 700 USD), jämfört med 64 000 kr. (7 000 USD) för dåvarande närmsta konkurrenten F-16.
      https://kkrva.se/hej-matematik-kapitel-driftkostnader-for-stridsflyg/

      Kan jämföras med USA:s allra nyaste stridsflygplan F-15EX Eagle II Super Fighter, som gjorde sin första flygning tidigare i år. Pris per enhet, omräknat i svenska kronor, uppges vara 800 miljoner/ st., med en driftskostnad på hissnande 264 000 kr per flygtimme. Beräknad livslängd är 20.000 flygtimmar, vilket blir en total driftkostnad på över 6 miljarder/flygplan.
      ”How much cheaoer is the F-15EX…”
      https://www.sandboxx.us/blog/how-much-cheaper-is-the-f-15ex-compared-to-the-f-35/

Lämna ett svar till PålsjöAvbryt svar