Hantverkare flyr Stockholms innerstad: ”Tar timmar att hitta parkering”

MILJÖPARTIET. Stockholms hantverkare flyr innerstaden och satsar i stället på att hitta jobben i förorterna, skriver tidningen Mitt i. Den stora anledningen är att det råder ett parkeringskaos i de inre delarna av staden. Villajobben räcker och blir över, säger Daniel Israeli till Mitt i.

Daniel Helldén är Miljöpartist och trafikborgarråd med en lön på c:a 130.000 kr/månad. Helldén säger numera att den som köpt en dieselbil har blivit lurad och bör köpa en elbil. Han säger inte att Miljöpartiet för några år sedan uppmanade folk att köpa snåla dieselbilar av miljöskäl.

Vi säger till våra anställda att ta tunnelbanan, sedan kör jag och min kollega ut materialet och verktygen till dem.

Daniel Israeli står utanför sin dubbelparkerade firmabil på en tvärgata i Vasastaden. Klockan har just passerat åtta på morgonen. Han har varit uppe och kollat till ett jobb som hans anställda gör i ett av husen här, och valde därför att våga felparkera.

Jag lämnade bakdörrarna öppna så det syns att jag är på gång, men då kan man å andra sidan bli av med verktyg, men det gick bra, säger han. Uppmaningen till de anställda att ta tunnelbanan till jobben i innerstaden, beror på att det knappt går att hitta någon parkering, förklarar Daniel.

Skulle de ta bilen skulle många timmar i veckan gå åt till att leta parkering, vilket skulle göra jobben ännu dyrare för kunden.

En glasmästare berättar att de måste felparkera för att kunna ställa sig framför de fastigheter de ska få upp de tunga glasprodukterna till.

Samtidigt som de kånkar glas, måste de också hålla koll på parkeringsvakter. På en månad går många timmar åt till att leta parkering, berättar han.

Zeljko Suleic står utanför sin bil på Hälsingegatan. Ett av takräckena har knäckts.

Det är mycket stress. Väldigt svårt att hitta parkering, men jag måste ju för att kunna jobba. Och parkeringsgaragen är för låga för min bil, det var därför mitt takräcke gick sönder, berättar han.

I Stockholms stad har exempelvis hantverkare möjligheten att ansöka om ett nyttoparkeringstillstånd. Det finns två olika, ett som gäller dagtid och ett som gäller dygnet runt.

Avgiften är 17 000 respektive 22 000 per år.

Med ett nyttoparkeringstillstånd har du möjlighet att parkera i två timmar åt gången på till exempel en gata med parkeringsförbud. Det skulle i praktiken innebära att en snickare kan parkera för att lasta av sina saker, för att sen åka iväg och hitta en riktig parkering.

Du kan också ansöka om dispens från de lokala trafikföreskrifterna för ett speciellt tillfälle. En sådan dispens måste skickas in i god tid innan du behöver den, och kostar 800 kronor för parkeringstillstånd och 300 kronor för färdtillstånd. Avslag kostar lika mycket som den dispens du ansökt om.

-Pettersson säger att Daniel Helldén är miljöpartist och trafikborgarråd i Stockholm, Daniel tjänar c:a 130.000 i månaden på att göra det svårt förbilister i Stockholm.

Hittills, den här vintersäsongen har troligen snöröjningen fungerat bra i Stockholm.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Hantverkare flyr Stockholms innerstad: ”Tar timmar att hitta parkering”

  1. Ja,vi som då och då rör oss i innerstan har nog på senare år alla observerat den absurda ökningen av parkeringsvakter. Det finns områden där det ibland är parkeringsvakter hela tiden, överallt. Borde omskolas till poliser och skickas ut till Orten. Det är helt absurt att prioritera strunt som felparkering med tanke på hur vårt samhälle ser ut. Stötande rent ut sagt.

    När det gäller grova felparkering som stör trafiken är bortforsling det enda rätta.

  2. Bra Stockholmarna behöver inga hantverkare..
    Dom kan ringa mr brunlund så kommer 8 kärringar med blöja..allt är fixat på en kvart

    21
    1
  3. Detta är inte bara ett problem i Fjollträsket…
    I stort alla städer söker man genom att oavbrutet gräva upp hål i gatorna,hindra oss trafikanter.
    Hade sedan något arbetat på platsen såg man ett slut på eländet. Men icke gatstumpar stänges av och trafiken ledes om oupphörligen. Gärna på de gator som har tätats trafik. Sedan lägger de ut någon form av hinder,som bilisterna skall hoppa över !!
    Ovanpå detta fyller man tätorterna med trafikljus,varje 100:e meter… Den lilla sträcka Stenbock färdas för att hämta sina veckotidningar,har om ni tror mig eller ej…t o l v trafikljus på en sträcka av c:a 2/3 km.
    Dessutom finns breda buss-spår för dessa långa åbäken,som rullar runt med några få resande i varje……

    19
    • Det blir så när anbuden för jobben läggs. Eftersom allt nu för tiden är utlokaliserat till den privata sektorn, så samlar entreprenören in så många arbetstillfällen som möjligt genom anbud och stänger av allt eftersom.
      Att man sen inte har någon möjlighet att arbeta på alla platser samtidigt är sen en annan femma.

  4. Den dåren som har plågat Stockholmarna i åratal. Hoppas de som röstat på honom drabbas av skyhöga hantverkarkostnader, Hantverkarna får väl debitera timme för tiden att hitta parkering samt debitera ev. böter de drabbas av.

    36
  5. ja el bilarna är ett skämt hade flera gått på det då hade vi inte haft elektriskström i husen .. fundera bar på hur många kilowattimmar motsarar en liter bensin eller diesel vi är körda vi fryser arslet av oss i vintern.. men kom i håg det vem som skapat detta

    39
  6. Stockholms stad tjänar dessutom miljarder på böterna och gör därför allt dom kan för att bötfälla!

    Samma om man kör lastbil, det går inta att ställa av släpet någonstans. Många vägrar att köra dit. Åkerierna tvingas kalkylera med böterna eftersom det blir för dyrt att leta parkeringar!

    52
  7. ja dom flyr ju inte dom konstaterar bara att kostnaden är för hög för att göra jobb i staden så man hissar priset i Stockholm med cirka 300 % på arbetet det gör ju att antal jobb minskar och inflationen skenar men detta gäller ju alla som arbetar med med biltrafiken ..
    sn av många orsaker till Miljöpartiet skadliga effekter som kommer att accelereras av cov19 cirkusens.nn

    48
  8. Mig lurade dom att köpa en Etanolbil, med löfte om gratis parkering i stan.
    Båda löftena var svek. Lita inte på en Miljöpartist. Elbilarna blir som vanligt fiasko. Nu har det kommit nya pålagor för elbilen, ”Effektavgift”, snart kommer kilometerskatten.

    70

Lämna ett svar till den feteAvbryt svar