Skadorna på Ever Given, fartyget som stängde Suez-kanalen

VÄRLDSHANDEL. Under sex dagar i mars 2021 höll världen andan när historien om Ever Given , ett av världens största containerfartyg, hade fastnat tvärs över Suezkanalen. En av de viktigaste sjöfartslederna på jorden var igensatt av den drygt 400 meter länga jätten när hundratals andra fartyg skulle fram åt båda håll. Det var en logistisk och ekonomisk mardröm för Egypten och andra inblandade i Ever Givens verksamhet, inklusive kunder som hade gods ombord.

Ever Given i Suezkanalen. Bild från Nasa

Slutligen, den 29 mars 2021, efter att frenetiskt ha försökt ta sig loss i flera dagar, lossade fartyget och kanalen kunde öppna igen. Denna händelse väckte stor uppmärksamhet över hur sköra de globala leveranskedjan är.

Efter att ha väntat i limbo i månader, och utdragna förhandlingar mellan egyptiska tjänstemän och Ever Givens ägare och operatörer, blev hon fri och lämnade egyptiskt territorium. Det skadade fartyget lossades sedan och hon begav sig så småningom till Kina för några välbehövliga reparationer.

Professor vid Campbell University och militärhistorikern Sal Mercogliano gav The War Zone en sammanfattning av Ever Givens långsamma väg till Kina:

”Hon lossade i Rotterdam och Felixstowe och seglade sedan till Kina. Hon bunkrade utanför Malta och var tvungen att sakta ner på grund av restriktioner för henne från ABS [American Bureau of Shipping]. Hon har väntat på att fören ska bli klar innan hon anlände i Qingdao.”

Förhoppningsvis, när reparationerna är gjorda, kommer Ever Given äntligen att kunna gå vidare från den incident som gjorde henne så känd.

Om Ever Given på bloggen…

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Skadorna på Ever Given, fartyget som stängde Suez-kanalen

  1. man skall ha klart för sig att detta dike till suez kanal är ganska litet och det ligger i en krigs zon ! bara det gör ju att man borde nerkämpa samtliga muslimska terrorister. om dessa jehadistervfår som dom vill komer fom att fylla röda havet med minor ? det är bara att kondtatera att det bästa man kan göra är att fylla igen detta dike . stora fartyg klara faktiskt av att gå runt denna krigs härd

  2. Världens största containerfartyg när det gäller lastkapacitet, heter HMM Algeciras, kan lasta 24 000 containrar, har en bredd på 61 meter och är 400 meter långt. Skulle man ställa fartyget på högkant når det 76 meter högre än Eiffeltornet. Bilder, m. info, samt länk till ägaren HMM (Hyundai Merchant Marine):
    https://logisticsgyan.in/hmm-algeciras-the-worlds-largest-container-ship/

    Fartyg som HMM Algeciras utklassar i storlek det brittiska slagskeppet HMS Vanguard som på sin tid var Royal Navys snabbaste och största slagskepp, 248 meter långt och 31 meter brett, vilket jag som liten grabb tyckte var fullkomligt enormt när slagskeppet sommaren 1954 gästade Helsingborg. ”World of Warships” skriver kort om besöket: ”Hon inspekterades den 11 juli av Sveriges kung Gustav VI Adolf, innan återvändandet hem samma månad.” (HMS Vanguard var för övrigt det sista slagskepp som sjösattes i världen) Mer om HMS Vanguard m. bilder:
    https://forum.worldofwarships.com/topic/5274-hms-vanguard-23-the-fast-bb/

  3. Läste för ett bra tag sedan,att de kostnader som redaren fick betala i skadestånd,överskred värdet av gamla skeppet !
    Nåväl kan de få den pråmen genom Lloyds ytterligare en gång,ligger ju stora summor och väntar i fraktinkomster,per tur.
    Skeppet rymmer dryga 20.000 containrar så bränslekostnaden är en spottstyver,i förhållande till fraktinkomstera….

    15
  4. ja reparationer och övriga kostnader skall betalas av Egypten det är staten som äger kanal bolaget.. man bör alltså inte ha mentalt efterblivna jihadister anställda.. enligt internationella sjövägsregler är heka ansvaret kanalbolaget..oxh det är ju helt klart att det var inte lämpligt att överföra driften av kanalen till Egypten

    13

Lämna ett svar till PetterssonAvbryt svar