Dags för nya isbrytare

SJÖFART. Dags för nya isbrytare, skrev vi på bloggen i mars 2020. Då hade Svenska Sjöfartsverket tecknat ett avtal med finska Trafikledningsverket om att ta fram ett designunderlag för nästa generation isbrytare – som både ska bli miljövänliga och mer bredbrytande än i dag.

Nu visar Sjöfartsverket designen på nästa generations isbrytare. De nya isbrytarna kan bryta bredare isränna, manövreras enklare och byggs för att kunna drivas fossilfritt. Idag, tisdag den 26 oktober, går en intresseförfrågan ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen, skriver Sjöfartsverket. .

Illustration av Sjöfartsverkets nya isbrytare
  • Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stäng upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika större haverier. Därför har Sjöfartsverket tillsammans med den finska motsvarigheten Trafikledsverket under ett års tid arbetat med designen av framtidens isbrytare. Nästa sommar ska arbetet vara helt klart och i bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027.

Mycket är fortfarande hemligt, men de nya isbrytarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna istället för dagens 24 meter. Då kan norrlandshamnarna ta emot de nya och större lastfartygen. Manövreringen av de nya isbrytarna blir enklare med möjlighet att bryta is både framåt och bakåt. Och förstås kan de drivas fossilfritt.

  • Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén.

Finansieringen av de nya isbrytarna är heller inte klar. Kostnaden för investeringen presenteras nästa sommar och beräkningar visar på 1,4 till 2,0 miljarder kronor styck, vilket är väsentligt billigare än tidigare kalkyler. Sjöfartsverket föreslår att finansieringen tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnaderna för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns.

Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén.

Den gångna issäsongen som slutade i mitten av maj 2021 innebar många uppdrag för isbrytarna och mer jobb än vanligt och tydligen räknar Sjöfartsverket med kalla vintrar även i framtiden.

Frej, Atle och Ymer är tre av Sveriges fem isbrytare som är i behov av förnyelse. Foto: Agne Hörnestig

Sverige har fem statsisbrytare; Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer, de närmar sig pensionsåldern och kräver allt fler reparationer. De togs i tjänst mellan 1973 och 1977, utom Oden som byggdes 1988, fyra är över 40 år gamla och Oden 33 år. De är också lite för små för att assistera framtidens handelsfartyg, som tenderar att bli allt bredare.

Filmen från februari 2021 då alla isbrytarna var igång…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Dags för nya isbrytare

  1. Ska inte ens myndigheterna lita på en isfri global uppvärmning trots alla dyra skattepålagor? Myndigheternas dubbla budskap plundrar de svenska medborgarna på ökad skatt och leder bokstavligen in landet i ett evigt vintermörker. Det är väl dags för spelarbyten till vuxna människor med nyttig praktisk politik i regeringen. Kanske regeringens pistoler kan återvandra till regeringskansliet i samband spelarbytena.

  2. Kan någon förklara?
    Om atomdrift fungerar på atomubåtar och hangarfartyg varför då inte på isbrytare och traditionell sjöfart? Fossilfritt och miljövänligt. För dyrt?

    12
  3. Vad ska vi med en ny isbrytare till ? Den självutnämnde klimat-gurun Per Holmgren har ju gjort klart att det inte blir några fler vasalopp efter 2022. Alltså ingen vinter och därmed inte någon is att bryta heller. Hur f-n ska dom ha det egentligen ? Men nu blir det väl en ny i alla fall då. Då ska den givetvis gå på el – utan dieseldrivna generatorer. Försök sen att hitta en laddstolpe mitt ute i havet. En spännande tillvaro för besättningen. Och namnet blir förmodligen icke inspirerat från de gamla nordiska gudarna. Gissar på muhammed, achmed eller ali.

    23
  4. å jätte bra nu kan man göra dom fossil fria man behöver bara bestycka dom mad en kärnreaktorer. helt fosil fritt.. sen kan man ju ha dom som mobila kärnkraftverk. !! på dommaren kör man in dom i vättern och kopplar in kraftverket på el nätet eller varför inte slite med een kraften kan vi cement hela sommaren!!

    11
  5. Det behövs inga nya isbrytare,isen försvinner om några år,så dom gamla klarar
    sig tills dess.Det säger ju dom sk experterna,och det får vi lita på.Slöseri med pengar.

    29

Lämna ett svar till den fete Avbryt svar