Dieselpriset riskerar att slå ut åkeriföretag

Debatt inlägg på Östesunds-Posten

Den kraftiga prisökningen på diesel är inget som åkeriföretagen kan stå för själv. Nu behövs insatser för att undvika en våg av konkurser ute i landet.Åkerinäringen är klassad som en samhällsviktig bransch och är nödvändig för landets varuförsörjning och utveckling.

Bild från Volvo Trucks

Trots rollen som samhällsbärare är åkerinäringen en extremt prispressad med små marginaler och en generellt låg vinstmarginal. Det finns inte utrymme för en ökning av dieselpriset på 34,3 procent, vilket är verkligheten sedan 1 januari 2021.

Bränslet är en av de största kostnaderna för ett åkeriföretag. Som exempel står bränslet för cirka 30 procent av kostnaden för en lastbil som kör fjärrtrafik. En fjärrbil kör cirka 20.000 mil/år och drar ungefär 3,8 l/mil. En höjning av bränslepriset med 34,3 procent ger en ökad kostnad per år med ungefär 297.000 kr. Per bil!

Denna kraftiga kostnadsökning klarar inget åkeriföretag att ta själv. Kostnaden måste tas ut av kund och i förlängningen konsument.

Osäkerheten kring utvecklingen av främst bränslekostnaden under en avtalsperiod leder ofta till ett behov av ökade marginaler hos transportsäljande företag. Genom att indexreglera transportavtalen kan både säljare och köpare av transporter justera kostnadsförändringar. Det skapar en trygg och rättvis affär för båda parter.

Tyvärr är det många transportköpare som hittills inte gått med på att indexreglera avtalen. Det är även vanligt att det avtalas att en indexreglering först får göras efter två år. Detta gör att all risk läggs på åkeriföretagen.

Med den kraftiga prisökningen på diesel har förutsättningarna i redan ingångna avtal ändras radikalt och nu behövs insatser för att undvika en våg av konkurser.

På kort sikt behövs följande:

I avtal utan indexreglering måste säljare och köpare av transporter hitta en lösning på den kraftiga kostnadsökningen. Den ska inte enbart läggas på åkeriföretagen

Indexreglering ska vara en självklarhet i alla kommande avtal, korta som långa

Det svenska dieselpriset är högst i Europa. På längre sikt behövs en översyn skatten på bränsle (idag 52%). Svensk energi- och koldioxidskatt är 33 procent högre än den minimiskatt som Energiskattedirektivet säger vilket gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag.

För att stärka svensk åkerinäring och näringslivets konkurrenskraft bör drivmedelsskatter i Sverige inte vara högre än i det nya förslaget till Energiskattedirektiv

De skattenivåer som föreslås bör vara harmoniserade mellan EU:s länder

Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag

Carina Ahlfeldt, Regionchef Norr Sveriges Åkeriföretag

-Pettersson säger att för närvarande är dieselpriset i Sverige näst högst i världen med drygt 19 kronor/liter. Snittpriset i världen är runt 9,50 per liter.

När klimat och miljöminister Per Bolund tycker vi ska ta tunnelbanan vet han troligen inte vilka avstånd vi har i vårt land.

  • Från Trelleborg till Kiruna är körsträckan 1877 km.
  • Från Malmö till Rom i Italien är körsträckan 1929 km.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

24 thoughts on “Dieselpriset riskerar att slå ut åkeriföretag

  1. Vill berätta att om alla Sveriges Lastbilar skulle strejka. Så på 5 dagar skulle det vara slut med mat överallt och fullt med sopor och skit precis överallt.
    Undrar vad Greta och Bolund skulle tycka om det.

    18
    • Ja det är något de skulle göra i det snaraste
      Avregistrera fordonet och stanna hemma tills det ändrar sig
      Så kanske fjörskallarna får se vad de ställt till med

      17
  2. Flottning av timmer förbrukade inte mycket dieselolja.
    Det finns sjöväg med hamnar mellan Ystad och Haparanda.
    Lastbilar slipper betala landsvägen som är mycket dyr för skattebetalarna.
    F.ö. är det kunden som betalar driften av ett företag.

    6
    1
  3. Sätt hela MP-patrasket i husarrest i en fönsterlös lokal och utan telefoner och dator
    låt idioterna sitta där och begrunda sina synder tills masken börjar tära på dom.
    Svetsarn punktsvetsar igen dörren.

    23
    • Svetsarn? Hoppas du inte menar stor ljugaren Röfven Han kan inte svetsa och vet nog inte en vad punksvetsning är
      Men idéen är bra.

      11
  4. ##
    Från Trelleborg till Kiruna är körsträckan 1877 km.
    Från Malmö till Rom i Italien är körsträckan 1929 km.
    ##

    Vad spelar det för roll för den som flyger högt uppe i det blå?

    16
  5. Jag talade med en timmer bils ägare som kör skift ca 80 mil pär dyng ca 550 liter drygt kostar att tanka dagligen 9500 nästan 50 000 pär vecka. NU MÅSTE MILJÖPSRTIET OMGÅENDE FÖRBJUDAS INNAN MAN RASERAR SVERIGE…..

    38
  6. gyllene tider stundas för de som knegar inom cykel näringen.
    batterier plockas bort, de tynger enbart framfarten…ett friskare
    folk är själva grundtanken bakom denna idé…iof kanske ligger
    ngt gott i detta scenario (?) en del av oss längtar ju tillbaka till
    den gamla goda tiden före industrialiseringen tog fart?

    7
    2
  7. Nu måste väl snart något göras åt MP och dess vansinnoga ider? Vi har el kris cement kris och bränslekris, vi har redan hög arbetslöshet och så detta vansinne som grädde på moset , Släng ut dessa dårar ur regering och riksdag Sänk bränslepriset el priset slå på strömmen till våra kärnkraftverk igen

    48
  8. Nu är det en partsinlaga och det är fortfarande så att den lokala ICA handlaren är villig att lägga en rejäl extra slant för att kunna få varor levererade till sin butik (en tom butik genererar inga pengar).

    Ett sågverk vill betala så lite som möjligt för den inkommande timmertransporten och den utgående virkestransporten, men att av snålhet stå utan timmer eller inte kunna få avsättning för virket är inget en sågverksägare skulle göra.

    Åkerinäringen måste lära sig att ta höjd för att Miljöpartiet sitter i regeringen när man förhandlar kring avtal, och kanske lära sig att inte lägga in bud på uppdrag med noll-marginal. Det är synd om enmans-åkerier med fasta åtaganden (och de kommer i många fall att klara sig genom att leva på fil och limpa), men större åkerier måste vara medvetna om att oljepriset fluktuerar och det är MPs önskan att beskatta dem till nedläggning.

    32
    1
  9. ”Att vi ska rädda klimatet på egen hand måste få kosta lite nu, det blir förtjänst lite senare.”
    Detta anser den med minst examina och arbetslivserfarenhet.

    37
  10. Grattis tok Märta och Bolund er dumhet kommer skapa kaos i Sverige.
    Vi måste ha el och bränslepriser så verksamheter fungerar.
    Men ni Miljöpartister kanske vill se igenväxta åkrar, tysk importerad mjölk och el.
    Miljöpartiet är så fel ute så det är omyndigförklaring som gäller.

    54
  11. Ni måste se möjligheterna som MP:s miljöpolitik ger oss!

    Tänk så fint när alla svenska åkerier har kursat! Då kan ni skryta över hur mycket vi har minskat utsläppen!

    Vi kanske till och med kan nå klimatmålen som enda land i världen!

    36
  12. Men om åkerierna slutar köra till Stockholm och Södermalm så får vi se hur länge det dröjer innan det blir ändring.

    54
  13. Syftet med den drivna politiken i Sverige de sista 15-20 åren är att slå sönder hela det svenska systemet i grunden, notera att man får aldrig höra framtidsmöjligheter eller utsikter i positiv riktning för land och medborgare eftersom systemet endast är inriktat på destruktion !

    51

Kommentera