Forskarna: Elbilar släpper ut mer CO2 än dieselbilar

TEKNIK & MILJÖ. Elbilar släpper ut mer koldioxid än bensin- och dieselbilar, enligt en ny tysk forskarrapport.  I alla fall om de laddas med el delvis gjord på tysk kolkraft. Enbart batteriet släpper ut 73 till 98 gram CO2 per km enligt forskarna. Deras lösning för att nå EU:s klimatmål är oväntad.

Du har hört den här typen av forskningsrapporter förut: elbilar är kanske inte lösningen på klimatproblemet, och de släpper ut mer koldioxid än motsvarande fossilbilar. Som konsument är det svårt att veta vad man ska tro. Nu har i alla fall en trio tyska forskare kommit med en ny forskningsstudie som ifrågasätter hur miljövänliga elbilar egentligen är.

Studien är publicerad vid ansedda IFO, institutet för ekonomisk forskning vid universitetet i München.

Forskarna hävdar att när all klimatpåverkan räknats in så är en elbil 11 till 28 procent sämre när det gäller CO2-utsläpp än en dieselbil. Studien är gjord med tysk el som utgångspunkt, som till stor del är tillverkad med kolkraft.

Forskarna fann att batteriet är mycket energikrävande att tillverka och hävdar att det motsvarar ett CO2-utslöpp på 73 till 98 gram per kilometer. En stor del av energiåtgången uppstår när metallerna till batteriet bryts ur gruvor och sedan anrikas till metall. Enligt forskarna går det åt mellan 11 och 15 miljoner kilogram CO2 för att tillverka ett större elbilsbatteri till en Tesla Model 3.

När laddningen från elnätet till bilen vägts in så släpper en elbil, i det här fallet en Tesla, ut 156 till 181 gram CO2 per kilometer.

Forskarna ifrågasätter om bilindustrins övergång till elbilar är så klok, deras forskning visar att bilar som går på metangas skulle vara bättre, då de endast släpper ut en tredjedel av vad en dieselbil gör. Dessutom går metangasen att göras till en förnybar energikälla om den görs med hjälp av vatten, vind- och solkraft.

– I det långa loppet så är väte-metangas en teknik som erbjuder fördelar. Den tillåter ett överskott av vind- och solkraft att bli lagrad och detta överskott kommer att öka när andelen av denna förnybara energi växer, säger  professor Christoph Buchal, en av forskarna som står bakom studien.

EU:s nya krav på att bilar inte ska släppa ut mer än 95 gram CO2 per km innebär att elbilar får räknas in som nollutsläppande. Det är ett faktum som kritiseras av forskarna. EU har som mål att bilar inte ska släppa ut mer än 59 gram per km år 2030, något som forskarna avfärdar som tekniskt orealistiskt, då det motsvararen förbrukning på 0,22-0,26 liter diesel per mil.

När det gäller svenska elbilar torde de vara betydligt mer miljövänliga än tyska, då merparten av vår ström än så länge produceras av vattenkraft och kärnkraft som i det närmaste har nollutsläpp av CO2.

Från Bytbil.com i april 2019.

-Pettersson misstänker att svensk vindkraft heller inte är så miljövänlig när man räknar in den relativt korta livslängden, tillverkningens miljöpåverkan med enorma mängder cement i grunden, rotorblad som inte går att återvinna och dödar när de snurrar med mera.

I mina amatörögon är snåla bensin och dieselbilar som körs tills det är slut det bästa för klimat och miljö…

”Förbränningsmotorn är inte fienden”

För miljöns skull är det dags att förbjuda Miljöpartiet…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

18 thoughts on “Forskarna: Elbilar släpper ut mer CO2 än dieselbilar

  1. ”När det gäller svenska elbilar torde de vara betydligt mer miljövänliga än tyska, då merparten av vår ström än så länge produceras av vattenkraft och kärnkraft som i det närmaste har nollutsläpp av CO2.”
    Tvärt om, eftersom CO2 göder all växtlighet.
    Dessutom säger all seriös forskning att påverkan av CO2 på Jordens klimat är i det närmaste eller till och med helt obefintlig.

    13
    2
  2. MP Stenevi o Bolund hittar säkert på något kufiskt som anger motsatsen. Kanske mullorna i IRAN kan hjälpa till om fantasin tryter.

    21
    1
  3. Ständigt denna hets mot en för högre livsformer essentiell gas. Om inte Al Gore hade förlorat presidentvalet, varit tvungen att hitta en födkrok och likt en trollkarl, fast obildad, dragit fram koldioxiden hade vi inte haft denna alarmerande hysteri i dag. Gore läste statskunskap på universitetet. Han har ingen teknisk utbildning ens på grundläggande nivå utan är politiker rakt igenom.

    i artikeln ”Gore’s Grades Belie Image of Studiousness” i Washinton Post (19 mars 200) kan vi läsa;
    ”For all of Gore’s later fascination with science and technology, he often struggled academically in those subjects. The political champion of the natural world received that sophomore D in Natural Sciences 6 (Man’s Place in Nature) and then got a C-plus in Natural Sciences 118 his senior year. The self-proclaimed inventor of the Internet avoided all courses in mathematics and logic throughout college, despite his outstanding score on the math portion of the SAT. As was the case with many of his classmates, his high school math grades had dropped from A’s to C’s as he advanced from trigonometry to calculus in his senior year.”

    Gränsvärdet för CO2 är 100 000 PPM och det enbart på grund av att det tränger undan syre. Under 140 PPM upphör högre stående liv. Vid 800 PPM ökar man ventilationen i offentliga lokaler. I dag är det 400 PPM generellt sett. Och slutligen, CO2 har ingenting med den naturliga uppvärmningen, återgången till normala temperaturer på jorden efter lilla istiden.

    30
  4. Hoppas fortfarande att han blir rekryterad av SVT. Hos SVT behövs riktiga journalister som Pettersson. De som jobbar på SVT nu verkar vara rekryterade i grundskolans mellanstadie.

    27
    1
  5. Sant Pettersson bensin och diesel är bäst, näst solenergi. Eller åtminstone näst minst dåligt. Alla andra alternativ, är bara sämre.

    Bilbatterier mångdubblar dessutom brytningen av jordmetaller, som leder till gigantisk naturförstöring och förorening av dricksvatten. Vi har hört om Gränna idag, där Sveriges enda brytbara fyndighet av dessa metaller finns. Allt dricksvatten finns i Vättern, som om brytning sker, riskerar att bli förstört. All annan brytning sker i stort sett bara I Kina. OCH HUR MILJÖVÄNLIGA ÄR DE TROR NI??? Jorden där de bryts förorenas ju också. För det är inga vänliga metaller precis. Och det behövs ju, om man satsar helt på elbilar, gigantiska mängder metaller.

    https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/eu-vill-bygga-mineralgruva-i-granna

    Dessutom kan batteriet lätt kortslutas och börja brinna mycket snabbt med 1000°, om bilen hanteras fel, vid te x lyft för däckbyte. MÄNNISKOR RISKERAR ALLTSÅ ATT DÖ, p g a dess labila batteri.

    34
    2
  6. Sverige har nu de högsta bränslepriserna i EU, och samtidigt de sämsta pensionerna i EU.
    Det är dags att göra som Polen, sänka skatten på bensin för att hjälpa folket.

    46
    1
  7. Västs energipolitik styrs av röd-gröna irrationella känslomänniskor inom politik och journalistik. De vetenskapsmän som tycker, gör och säger det som dessa röd-gröna flummare vill får berömmelse och anslag.

    33
  8. Hoppas dom har rätt. Viken snyting för klimatfanatikerna och dem som köpt elbil i tron att dom gör nåt för klinatet.

    38
    2
  9. Jo för dagens ”vetenskapsmän” är allt som dessa suttit och ljugit om,en överraskning när sanningen kommer i
    dagen.
    Åter ett bevis för att dagens skola om akademisk,eller kommunal folkskola helt förfallit !
    Möjligen helt avsiktligt,för att fördumma befolkningen till fogbara röd/gröna socialister ?

    47
  10. Hjälten Björn Gillberg har kanalen Värmlandsmetanol.
    Leta upp hans video om elfordon och kraftverk.
    Jag tror att dieselmotorn generellt är den bästa i dagsläget.

    Stirlingmotorn finns men den lär ha en hake. Därför har den endast speciella tillämpningar.

    33

Kommentera