Vajerräcken

TRAFIK. I söndags dog Lars Vilks och två livvakter i en trafikolycka, orsaken är klarlagd ännu, men på bloggen diskuterades vajerräckets funktion, någon hade till och med sett en långtradare studsa tillbaka mot räcket, någon annan skrev att vajerräcken fungerar och att det är bevisat gång på gång.

Vajerräcke, Gunnebo

Jag avstår från att spekulera i hur olyckan gick till, utan ska ta upp lite om vajerräcken.

I Storbritannien, Österrike, Norge och Nederländerna är det inte tillåtet att sätta upp barriärer av stålvajer, då dessa anses medföra avsevärt högre risk för motorcyklister än andra barriärtyper.

I Sverige håller vägräcken vanligen klass N2, som innebär ett krockprov med ett fordon som väger 1500 kg i 110 km/h och med 20 graders påkörningsvinkel. Bilen Vilks och livvakterna färdades i vägde 4,5 ton och färdades i 150-160 km/h och träffade vajerräcket med nästan 90 graders vinkel.

Vid påkörning av ett vajerräcke så lägger sig de mjuka stolparna ned och de längsgående vajrarna lägger sig på bilsidan och bildar en båge som mjukt för fordonet tillbaka mot körbanan. Detta blir skonsammare både för bilen som kolliderar och för de som finns inne i bilen.

Vajerräcken är en räckestyp som oftast är billigast i inköp, men samtidigt dyrast att äga. Orsaken är att de går sönder även vid en mild påkörning och måste lagas. Ett nedkört vajerräcke ger endast litet om alls något skydd till dess det lagats. Styvare stålbalksräcken tål i genomsnitt fem påkörningar innan de måste lagas.

Den som vill läsa mer om nyttan med räcken mellan körfält med motriktad trafik kan till exempel söka rapporter hos VTI. Ett exempel är den rapport som kan laddas hem på http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N47-2005.pdf

-Pettersson hoppas att det sätts upp en rondellhund som minne över Lars Vilks på lämplig plats…

Muhammed som rondellhund, streckgubben ovan satte världen i brand och många muslimer svor på att de skulle mörda Lars Vilks och alla som smädade islam. De är inte kloka,

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “Vajerräcken

  1. Utöver 2+1 vägarnas idiotiska idé som gör att det blir total stop om en bil blir ståendes i en fils delen och därmed kraftigt försenar ambulans/brandkår/polis.
    Så har ju kostnaden tagits upp och en sak som glömts då är vad kostar det och hur ofta behöver vajern bytas ut?
    Och byts den ut i tid på alla vägar idag? Jag tvivlar på att svaret är ja här!

    Vajer på bärgare/etc ska/behöver ju bytas ganska ofta och tänker man på hur vägens vajer sitter i en betydligt sämre höjd och i vissa fall har salt stänk mot sig i nästintill 24/7 så säger i alla fall min logik att vägens vajer behöver bytas tidigare än en bärgare.

  2. det är ju något konstigt i detta räcket håller ett fordon på 1.5 ton ! bilen som polisen färdadesbi skulle väga 4.5 ton? 3.5 ton är gränsen för ett tungt fordon. altså måste polisen som körde ha ett c kort?
    är det rimligt att att man har ett tungt fordon för liv vakts upp drag ja var det en bepansrad limousin? om det faktiskt var så då borde dom överlevt . en president i ett land nära utsates för granat attaker och maskingevärseld och överlevde. ( i före Sovjet.) det verkar inte rimligt med ett fatalt misslyckande med den typen av fordon..

    om det inte är inkopitenta poliser. Sveriges värsta olycka inträffade när en polis hyrde en buss slängde in en skol klass ! och alla dog .
    polisen saknade kompitens han satt och bromsa tills dom havererade .

    8
    1
  3. Vajerräckena är överreklamerade. Det enda de skapa på allmän väg är att ingen kan köra fortare än de långsammaste fordon på platsen plus att vägbanan slits 30 fortare
    Argus har helt rätt De är insnöade och borde vara det mer bokstavligt så de inte skapa så mycket problem

  4. Well, det kanske är så enkelt att den 4.5 ton bilen där i 150 Kmt. där påkörde vajerräcket i naira 90 graders vinkel, helt enkelt mosade stolparna forcerade räcket där sonika skalade av underredet, inklusive benzintanken, med brand som följd.
    Ganska tragisk för alla drabbade.

  5. Jag vill lika gärna som Pettersson inte spekulera i vad som hände. Har ju inte ens varit på plats. Men av de bilder som visats kan man förstå att det har rört sig om en mycket hög hastighet
    innan krocken. Om uppgiften 150 – 160 km/h stämmer kan man ju undra med vilken rätt poliserna körde så fort.

    11
    • Livvakter är utbildade i och har rätt att köra fort, väldigt fort.

      De kör dessutom ofta med två bilar, så även denna gång.

      Bil två låg denna gång för långt bakom för att bli vittne till olyckan.

      Om någon följer efter den bil där skyddsobjektet (Vilks) sitter är det tänkt att de ska upptäckas av bil två.

      10
    • Sannolikt ett sjukdomstillstånd, möjligen stroke, eller hjärtattack. Precis sånt som har börjat öka drastiskt över hela världen efter att de injicerade blivit spikproteinproducenter i sina egna kroppar vilka kläggar igen blodkärlen. Precis det som bl.a Luc Montagnier (nobelpristagare i medicin) sagt kommer ske redan innan massinjiceringarna tog fart. Data från hela världen verifierar att precis det nu eskalerar. Väldigt jobbigt för alla som lurats att injicera sig att bara vänta på vad som komma skall då ingen väg tillbaka finns från genmodifieringen som mRNA-terapin orsakat.

      8
      2
  6. Varför använder du inte ditt vanliga alias när du skriver idiotiska kommentarer?

    //Pettersson

    5
    8
  7. Dagens så kallade trafiksäkerhetsforskare är lika insnöade på hastighet som dagens så kallade klimatforskare på koldioxid. Den som hört talas om Newtons rörelselagar, det vill säga alla som inte skolkat bort högstadiet, vet att kraften förvisso ökar med kvadraten på hastigheten. Det spelar å andra sidan ingen roll så länge du inte träffar på någonting efter vägen.

    Nyttan med 2+1-väg är därför inte mitt- eller vajerräcket utan den växelvisa uppdelningen av körbanan. Du vet som trafikant om x antal kilometer har jag möjlighet till säker omkörning. Innan man började med 2+1-väg så var det bara större vägar som garanterade säker omkörning samt mindre vägar med stigningsfält.

    Nu kostar det en hel del slantar att bygga 2+1-vägar och bilisterna snuvas regelbundet på inbetalda skatter och avgifter. Dessutom är dessa vägar fullständigt idiotiska om det inträffar ett motorstopp eller olycka i det enkla körfältet.

    Jag har därför i olika sammanhang propagerat att man bygger 2+1-väg utan räcke då det är betydligt billigare att rent praktiskt ”enbart” projektera och ändra på vägmarkeringarna. Vägmarkeringar målas om med jämna intervaller så den delen är redan finansierad. Om, jag säger om, det visar sig att körfältsuppdelningen inte räcker då och endast då bör man kanske komplettera med räcke.

    Den stora trafikfaran i dag är, som jag ser det, inte hastigheten. Hastighetsgränserna har långt ifrån följt utvecklingen av bilarna utan tvärt om skruvats ner medan bilarna blivet långt mycket bättre. Man behöver inte gå så långt som 3 september 1967 utan det räcker med tidigt 1980-tal för att skillnaden är som natt och dag.

    Riskerna i trafiken i dag består istället för förare med obetydlig självkontroll, vilka tack vara våra dyra politiker ökat markant, samt förare som inte förmår att följa trafikrytmen och agerar bromsklossar i trafiken.

    19
    1
  8. Löser krockkuddar ut om man touchar ett vajerräcke i 20 graders vinkel i 110 km/h? Har polisens säkerhetsfordon krockkuddar? Hur påverkas en förares förmåga att köra med en utlöst krockkudde?

    19

Lämna ett svar till fredetlandAvbryt svar